rapsen/houtveilen, welke?

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
ondertussen bezit ik over pakweg 8 houtvijlen variërend tussen platte, ronde en halfrond-platte vijlen. allemaal oudjes met van orgine plastieken handvatten. Al deze vijlen zijn oud en voor mijn gevoel bod. ik probeer een stuk europees eiken te raspen en nu kwam ik er achter dat mijn metaalvijl nog meer afneemt dan welke houtrasp die ik bezit. dat is uiteraard niet de bedoeling dus wil ik mij oriënteren of een nieuwe set goede en betaalbare veilen. ik begrijp dat Liogier een heel goed merk is maar deze valt ver buiten mijn budget. ik ben een hobby houtbewerker wie alleen en het weekend en af en toe een avond bezig is. mijn budget hout dan ook wel op bij ongeveer 20 euro per vijl.

kan iemand mij aanraden welk merk vijl het beste in deze prijsklasse is?
 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Hattori, verkrijgbaar bij Dictum. Lees ik veel mensen enthousiast over (en voor het geld hoef je het niet te laten).
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Ik heb zelf raspen en vijlen van Skandia, ik vind ze zelf erg prettig werken en worden niet snel bot. Kosten liggen rond de 10 euro per stuk. Weet niet of dit de beste prijs kwaliteit is maar slecht zijn ze sowieso niet.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Ik vind die van Stanley ook goed, en ik gebruik ze echt intensief. Ook ongeveer €10 per stuk. Voordeel is dat je die echt overal vindt, zowel per stuk als in set. Stanley heeft voor sommige gereedschappen een kwalijke reputatie (bv. hun huidige handschaven) maar de raspen ben ik best tevreden over.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
oude vijlen zijn vaak van goede kwaliteit en, zegt men, niet te vergelijken met goedkope vijlen van tegenwoordig.
Wat wel is dat vijlen en raspen na gebruik schoongemaakt moeten worden, met een staal/messingborstel, jaren lang vijlen en niet poetsen geeft roest en aangekoekte rommel, schoonmaken kan dus wel de moeite waard zijn.

Een ander trucje voor oude vijlen is "slijpen", niet op een slijpsteen oid, maar door ze een nacht of een paar nachten in de azijn, citroenzuur of cola te zetten (wel alleen vieze pepsi gebruiken :p)
door de bovenlaag met het zuur te verwijderen heb je een scherpe vijl terug. Dit heb ik onlangs zelf geprobeerd met een oude vijl en het resultaat is verbluffend.

nieuwe vijlen liogier milani en auriou is de europese top, handgemaakt etc.
Voor raspen ben ik fan van Iwasaki, vooral in langshout geven deze prachtig resultaat, nabewerking is niet meer nodig m.i. Vergelijkbaar met een schaaf. En niet eens duur.
nadeel is dat ze vlijmscherp zijn, je snijd je vingers als je een half uur staat te raspen en hard drukt, en ze kunnen roesten. Eens je daar achter bent is het een ideaal ding.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
@ Woruta, deze vijlen zijn zeker aantrekkelijk, de prijs valt me zeker mee en als ze echt zo goed zijn als er over gepraat wordt kun je er zeker geen buil over vallen, zeker één om over na te denken.

@ Lars, ik zie dat deze raspen te koop zijn bij de karwei en bol.com, vaak gaan mijn nekharen dan rechtop staan. dit zegt natuurlijk niet dat het hele slechte veilen zijn maar dan ben ik wel erg voorzichtig.

@flyer, die Narex raspen zien er iig mooi uit, het houten handvat geeft ook zeker een goed gevoel. hebben ze een lange standtijd en mooie afname, of werk je met groeven?

@BossyRangs, met Stanley veilen heb ik geen ervaring, maar wel men hun schaven, booromslagen, beitels en zagen. alleen de duurdere set beitels van de Baileys serie zijn mij bevallen, de booromslag ben ik aan gebonden omdat ik geen andere omslag heb voor vierkante augerbits maar kan niet veel goeds zeggen over hun algemeen kwaliteit van hun standaard serie gereedschap. niet lullig bedoeld uiteraard ;)

@ Robert Hardwoodie, ik weet niet of mijn huidige set goedkope veilen waren en hoe oud ze zijn, zal er eens wat foto's van maken als ik thuis ben vanavond, wel dat ze plastieken handvatten hebben op één na waarvan ik vorig jaar het handvat heb vervangen. Dat schoonmaken is wel een hele goeie, dit heb ik nooit gedaan dus dit zal zeker kunnen helpen. Is iemand bekend met een techniek om de tanden opnieuw te plooien?
 

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
247
5
Ik zou hier eens gaan kijken http://www.beeldhouwwinkel.nl/aanbiedingen.html ze zijn nu in de aanbieding, ik heb er zelf een platte vijl en een kabinetrasp gekocht met kap 6 dat is de fijnste kap voor hout . Het zijn de goedkoopste handgekapte raspen die er zijn, nu nog want het is een tijdelijke aanbieding.
Handgekapt heeft het voordeel dat de kap onregelmatig is en dus dat het ene tandje niet het spoor van het voorafgaande volgt en dus krassen achterlaat, wat bij machinale kap altijd is.
Ik ben er zeer tevreden over en ga waarschijnlijk ook nog de beeldhouwrasp kopen.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
@h.katan die spreken mij wel erg aan, zeker omdat ze handgekapt zijn!
Heb er 2 besteld, een half ronde en kabinetrasp allebei kap 4.

Hopelijk zijn ze nog voor het weekend binnen, kan ik ze nog mooi gebruiken voor m'n huidig project.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.