Hout laten schaven bij houthandel

Bookwood

Actieve deelnemer
6 jan 2016
58
0
Ik zou graag een tafelblad maken zoals in onderstaande foto. Het blad zou ik willen maken uit 3 planken van 30cm die tegen elkaar liggen en elk apart aan het onderstel bevestigd zijn.
In het voorbeeld is elke plank opgebouwd uit 3 smallere verlijmde planken. Als ik zelf zulke planken laat schaven (dus van +-10cm) bij een houthandelaar, zijn deze dan recht genoeg om direct te verlijmen? Of moeten deze nog manueel bijgeschaafd/geschuurd worden?
Ik zou ook op zoek kunnen gaan naar planken van 30cm breed maar zou toch graag eens verlijmen om iets bij te leren.

prod2500677_av3


Hier maken ze gebruik van salvaged pine, Waar kan ik dit krijgen in België/Nederland? Het lijkt mij een stuk mooier dan steigerhout.
 
Laatst bewerkt:

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Salvaged pine ken ik niet als houtsoort, dat komt wellicht omdat dit weer zo'n verkoopterm is. M.a.w. gerecycled vuren.
Tja, mijn ervaring met geschaafd hout kopen is erg goed. Dit kwam dan ook bij onze eigen forumdealer vandaan ;) Masave Hout. Is direct te verlijmen als dat nodig is. Stuur Rick anders een mail met je wensen, hij helpt je graag maar ik denk dat je voor vuren erg anders moet zijn.
 

Bookwood

Actieve deelnemer
6 jan 2016
58
0
Ik denk zelf aan Amerikaans grenen maar ben het niet zeker dus ik wacht op een antwoord van iemand met meer ervaring voor ik erna op zoek ga. Ik wil gebruikt hout gebruiken dat er beter uitziet dan steigerhout dus het mag ook iets duurder zijn.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.497
344
Torhout, België
Salvaged pine betekent letterlijk gerecupereerd dennenhout. Er zijn natuurlijk veel soorten dennen, maar als het een Amerikaanse bron is gaat het misschien over Oregon pine? Ook hier gemakkelijk te verkrijgen in de houthandel onder de naam Oregon (Amerikaanse oorsprong) of Douglas (Europese oorsprong). Maar moet het per se gebruikt hout zijn? Daar betaal je meestal meer voor omdat hipsters de vraag omhoog gedreven hebben.
 

Baan

Actieve deelnemer
31 aug 2012
55
0
Bodegraven
Beste Bookwood,

Vrij vertaald lijkt het dat er "gered grenenhout" bedoeld wordt. Kijk eens bij een handelaar in gebruikte bouwmaterialen of sloperij. Wellicht dat hij het ook nog wel wil zagen/schaven. Een normale zagerij/meubelmaker zal niet staan te springen om gebruikt hout te zagen en schaven i.v.m. spijers etc. die nog in het hout kunnen zitten.
Grenen hout is op zich mooi hout om mee te werken,ondanks dat het wat vettig is....geeft het ook gelijk enige weersbestendigheid.

Kijk ook eerst even verder op dit forum voor tips bij het maken van een tafelblad... Bij sommigen hier gaan de nekharen overeind bij bovenstaande constructie. Het hout zal blijven werken (krimpen en uitzetten). Door het opsluiten door een plank/balk in dwarsrichting ontneem je die mogelijkheid. Dat kan dan weer scheuren of andere spanningen opleveren. Echt even door zoeken hoor. Staat op meerdere plaatsen heel goed beschreven met een hoop foto's ter inspiratie. Scheelt je een hoop ellende.

Wellicht handig om je woonplaats te melden. Dan kunnen we wat makkelijker tips geven over mogelijke leveranciers....

Succes!
 

Bookwood

Actieve deelnemer
6 jan 2016
58
0
Beste Bookwood,

Vrij vertaald lijkt het dat er "gered grenenhout" bedoeld wordt. Kijk eens bij een handelaar in gebruikte bouwmaterialen of sloperij. Wellicht dat hij het ook nog wel wil zagen/schaven. Een normale zagerij/meubelmaker zal niet staan te springen om gebruikt hout te zagen en schaven i.v.m. spijers etc. die nog in het hout kunnen zitten.
Grenen hout is op zich mooi hout om mee te werken,ondanks dat het wat vettig is....geeft het ook gelijk enige weersbestendigheid.

Kijk ook eerst even verder op dit forum voor tips bij het maken van een tafelblad... Bij sommigen hier gaan de nekharen overeind bij bovenstaande constructie. Het hout zal blijven werken (krimpen en uitzetten). Door het opsluiten door een plank/balk in dwarsrichting ontneem je die mogelijkheid. Dat kan dan weer scheuren of andere spanningen opleveren. Echt even door zoeken hoor. Staat op meerdere plaatsen heel goed beschreven met een hoop foto's ter inspiratie. Scheelt je een hoop ellende.

Wellicht handig om je woonplaats te melden. Dan kunnen we wat makkelijker tips geven over mogelijke leveranciers....

Succes!

Bedankt voor het antwoord. Ik heb al heel veel topics doornomen ivm tafelbladen. De tafel op de foto wordt verkocht voor >2200dollar dus ik ging ervan uit dat dit goed gebouwd werd.
Het lijken mij gewoon 3 keer 3 verlijmde planken (eventueel met domino's) waarop een breadboard is bevestigd (met tenon/mortis of domino's).
Hoe het tafelblad bevestigd is aan de onderstel kan ik niet zien maar ik zou werken met tafelbladklemmen.
Verbeter me aub als ik het mis heb.

Ik kan een festool domino lenen van een kennis.


Ik woon trouwens in Oost-vlaanderen (BE) maar wil gerust wat verder rijden voor mooi hout.
 
Laatst bewerkt:

Bookwood

Actieve deelnemer
6 jan 2016
58
0
Salvaged pine betekent letterlijk gerecupereerd dennenhout. Er zijn natuurlijk veel soorten dennen, maar als het een Amerikaanse bron is gaat het misschien over Oregon pine? Ook hier gemakkelijk te verkrijgen in de houthandel onder de naam Oregon (Amerikaanse oorsprong) of Douglas (Europese oorsprong). Maar moet het per se gebruikt hout zijn? Daar betaal je meestal meer voor omdat hipsters de vraag omhoog gedreven hebben.

Ik vind de look van de tafel wel mooi en weet niet zeker of ik die look kan krijgen met nieuw hout. Is het nieuw Oregon bij de houthandelaar niet te vochtig voor meubels voor binnen?
 

Bookwood

Actieve deelnemer
6 jan 2016
58
0
Voor mij is het duidelijk dat het om oud/gerecycleerd grenen gaat maar ik vind nergens een dealer die gelijkaardige planken/balken heeft. Vaak sturen ze mij informatie over steigerhout en dat vind ik er toch wat minder mooi uitzien.

Salvaged pine:

home-design.jpg



steigerhout:
gebruikt-steigerhout.jpg


Kan je een dezelfde look krijgen door oud steigerhout te schaven en te schuren of moet ik iets anders zoeken dan steigerhout?
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Nou Bookwood, meer als 2200 voor zo'n tafel vind ik wel heel veel geld.
Vraag me af hoeveel ze ervan verkopen?
Mijn eigen ervaring is dat als je ergens anders laat schaven dat je thuis nog even de kanten naloopt en eventueel op de hand het laatste doet met een reischaaf.
Mocht je geen lange schaaf hebben koop dan een tweedehandse houten op mp, die kosten vaak maar één of twee tientjes.
Nou gaat het hier wel over relatief zacht hout en als het thuis meevalt en redelijk vlak is dan krijg je het wel dichtgeklemd.
Maar goed; over de constructie en het verlijmen zou ik het zo doen, ervan uitgaande dat het wel goed gedroogd is natuurlijk.
Je kan zoals op de foto een paar planken verlijmen tot een breder deel en dan met mes en groef in elkaar schuiven zodat ze kunnen werken, dan krijg je wel kieren zoals je op de foto ziet.
Nou is bij zo'n model tafel een beetje dat robuuste beeld wel oke.
Zolang je met werking te maken hebt zal je kieren tussen de 3 delen hebben.
De kopse kant zou ik ook met mes en groef maken.
J kan ervoor kiezen om bijv 2 cm van de rand te stoppen met mes en groef zodat de zijkant zo wordt als op de foto.
Om het geheel te fixeren zou ik ervoor kiezen om een cm of 5 van de rand de brede planken bijv met een deuvel te fixeren met de planken aan de kopse kant, dus door de mes en groef heen.
Je kan van bovenaf en gat boren door de mes en groef en een op maat gemaakte deuvel erin slaan, afzagen en schuren in dezelfde kleur een beetje of juist bijv zwart of donker hout, dat deden ze bij de art en crafts beweging nog wel 'ns.
Dat staat wel decoratief.
Als je 'm niet verlijmt dan kan je eventueel weer makkelijk de tafel demonteren of repareren indien nodig en anders boor je de deuvel uit als je 'm verlijmt.
Wil je 'm niet zien dan doe je het van onderaf en hou je 'm iets korter zodat hij niet door de tafel komt.
Mijn eigen voorkeur zou een heel blad zijn en geen kieren.
Maar goed; da's een verschil van smaak.

Over je laatste bericht omtrent steigerhout terwijl je iets anders wilt; steigerhout is populair en vaak bij de minder uitgebreide houthandelaren komen ze met zoiets want dat is de vraag van de markt.
Maar als je bij echt de betere houthandelaren gaat zoals de fijhouthandels in Amsterdam, Arnhem en anderen dan krijg je de houtsoort die jij mooi vindt.
Ze zijn niet altijd de goedkoopste maar ja kan (bijna) alles krijgen wat je nodig hebt.
En als je zegt waar je woont dan weten forumleden wel waar je het hout kan vinden.
 
Laatst bewerkt:

Bookwood

Actieve deelnemer
6 jan 2016
58
0
Bedankt voor de uitleg, ik wou het blad inderdaad maken zoals jij het beschrijft. Enkel wou ik met de Festool domino werken zoals in volgende video:
https://www.youtube.com/watch?v=xQmZNR6sGnE

Ik heb enkele grenen wagonplanken gevonden bij Frank Pouwer in Arhnem maar dit is meer dan 2 uur rijden voor mij. Ik zou het wel willen overwegen als ik niets vind in de buurt.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Zeg even in welke regio je woont en dan krijg je wel een tip over een goede houthandel.
Er is op het forum ook een lijst met goede houthandels, ik weet even niet zo gauw waar die staat maar als je even zoekt dan vindt je 'm wel.
Als je een domino hebt en je maakt een soort van slobgaten dan is dat ook een mooie oplossing.
 
Laatst bewerkt:

Bookwood

Actieve deelnemer
6 jan 2016
58
0

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.