Frezen van ALU met rollager (tips)

Rossi 46

Actieve deelnemer
9 apr 2013
142
0
Ik ben er aan het denken voor een rollager juist boven de frees te zetten.

B.v Een cnc frees van 12mm met daarboven een rollager van 12 mm. Dit wil ik doen om alu te frezen. Een kopie frees voor alu te frezen is niet te verkrijgen.
Een cnc frees is gemaakt voor alu te frezen, en verslijt niet zo snel dan een gewone houtfrees.

Hier zie je een voorbeeld van tuoh zijn verschrikkelijk mooi (raar) freestafeltje http://www.woodworking.nl/showthread.php?16040-Een-quot-raar-quot-freestafeltje&p=176974#post176974

CIMG5554_zpsujdrd2h6.jpg


Dus wat ik wil doen is een cnc inspannen, en de zelfde diameter er juist boven zetten zodat ik een kopiefrees heb.
Natuurlijk ga ik de beugel waar de rollager zeer stevig maken .

Op deze foto van mijn freestafel zie je dat er mogelijkheden genoeg zijn om een beugel op te bevestigen.

P1010068_resize_zpsce89eaf8.jpg


Mijn vraag is, hoe kan ik dit zo veilig mogelijk maken, of raden jullie dit af om te doen.
 

Rossi 46

Actieve deelnemer
9 apr 2013
142
0
waarschijnlijk kun je met de Alu profielen van bv Bosch Rexroth iets stevigs en op maat maken

Als ik iets maak, zal het met deze profielen zijn. Geen Bosch maar Motedis.
Het moet tenslotte zeeeeeeeeeer stevig en juist zijn.
 

tuoh

Oud hout
Frees en rollager(tje) hoeven niet dezelfde diameter te hebben, je werkt toch altijd maar langs één zijde van de frees. Een verstelbaar rollager is heel wat veelzijdiger. Wat je ook gaat construeren, hou het zo simpel mogelijk. Ik zou een verticaal stuk bevestigen op de freesplaat zelf, stevige ondergrond en kort bij de frees. Gewoon een stukje rondstaal van 12 of 14 met onderaan een boring met schroefdraad ( M6 of M8) Op de verticale steun dan een verstelbaar kruisblokje met een kort horizontaal deel erin waar dan het lagertje aan komt te zitten. Sterk zat dergelijke constructie en heel compact te houden.
 

Rossi 46

Actieve deelnemer
9 apr 2013
142
0
Frees en rollager(tje) hoeven niet dezelfde diameter te hebben, je werkt toch altijd maar langs één zijde van de frees. Een verstelbaar rollager is heel wat veelzijdiger. Wat je ook gaat construeren, hou het zo simpel mogelijk. Ik zou een verticaal stuk bevestigen op de freesplaat zelf, stevige ondergrond en kort bij de frees. Gewoon een stukje rondstaal van 12 of 14 met onderaan een boring met schroefdraad ( M6 of M8) Op de verticale steun dan een verstelbaar kruisblokje met een kort horizontaal deel erin waar dan het lagertje aan komt te zitten. Sterk zat dergelijke constructie en heel compact te houden.

Ik ben vandaar eens wat aan het zoeken geweest wat ik hier nog heb liggen van rollagers. Wat ik wel wil hebben, is dat de rollager net de zelfde diameter heeft da de frees.
Ik ga het inderdaad zeeeeeer simpel, maar vooral sterk maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.