Graag advies i.v.m opknappen Diston handzaag

schavenmannetje

Actieve deelnemer
24 okt 2010
66
0
Beste forum ,

Heeft er iemand van jullie ervaring met het opknappen van zagen ?
Heb recentelijk een oude Diston op de kop getikt , veel roest ed. , nu blijkt er ook in het zaagblad een knick te zitten , hoe is dit laatste op te lossen?
Lijkt mij leuk om dit eens te proberen , voor een paar euro gekocht .
Graag jullie adviezen

Groetjes ,
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.687
2.567
Gaanderen
Ja je kan er een mooie zaag aan overhouden. Google eens op cleaning a disston saw krijg je vast een paar filmpjes. Dan de slag eruit halen. Is lastig als je het nooit gedaan hebt.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Een knik is lastig. Het enigste dat werkt is een hamer en een aambeeld. Maar dat is wel een kunst.
 

loeffen

Actieve deelnemer
31 mrt 2015
54
0
Bunde (limburg)
Voor die knik weet ik geen oplossing maar roest is goed te verwijderen door het een nachtje te laten weken in een bad van schoonmaakazijn
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Ik ben toevallig ook een oude zaag aan het opknappen. Een Bacon & son (Sheffield) van 1918 voor slechts 5 euro :D Voor roestverwijdering kan ik je scotch brite grof van 3M aanbevelen (=rode schuurspons) samen met een beetje WD40. Werkt supersnel en laat geen krassen. Knik moet je er inderdaad uithameren, maar dat is niet gelijk hoe je het doet. Best nog eens opzoeken.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
roest is goed te verwijderen door het een nachtje te laten weken in een bad van schoonmaakazijn

Inderdaad, azijn werkt ook goed. Voor kleine dingen gebruik ik azijn, maar voor grote stukken vind ik het niet handig omdat je dan veel azijn nodig hebt. Tenzij je een papje maakt om in te smeren, maar daar ga ik niet aan beginnen. Scotch brite en WD40 dus :)
 

schavenmannetje

Actieve deelnemer
24 okt 2010
66
0
Ga maar eens aan de slag met de hamer , moet hier wel een passende ondergrond voor hebben , bij gebrek aan een aambeeld
Dank voor jullie adviezen .
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Voor de kenners; is het een idee om de zaag op de knik lichtelijk te verwarmen en tussen 2 vlakke metalen platen te leggen alvorens je 'm probeert recht te krijgen?
Eventueel in de bankklem of slaan natuurlijk op het metalen vlak wat dan op de zaag rust.
Het lijkt me dat die knik zich dan wat makkelijker terug laat vormen.
Maar ik heb hier geen ervaring mee, het is een idee.
 

schavenmannetje

Actieve deelnemer
24 okt 2010
66
0
Hoe dan ook , het probleem lijkt mij nogal " veel voorkomend , en er is toch een beetje kundigheid voor nodig ! Bovendien een aambeeld en / vlakplaat zijn niet bepaald goedkoop ! Ik denk dat ik mijn exemplaar even opberg en uitkijk naar een stuk spoorstaaf , vervolgens wat ga oefenen met een of andere oude zaag .
Als het dan misloopt kan je het staal voor andere zaken gebruiken , schrapers en dergelijke .

Groetjes ,
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Dat met warm maken en inklemmen lijkt me niet zo'n heilzame weg. Grote kans dat er dan juist bulten in komen. En je kan ook niet heter stoken dan de ontlaat temperatuur (400 graden voor verenstaal?)

Op zich is het niet zo moeilijk, met een hamertje op een aambeeld tikken, je moet alleen weten waar en hoe hard je moet slaan.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Dat met warm maken en inklemmen lijkt me niet zo'n heilzame weg. Grote kans dat er dan juist bulten in komen. En je kan ook niet heter stoken dan de ontlaat temperatuur (400 graden voor verenstaal?)

Op zich is het niet zo moeilijk, met een hamertje op een aambeeld tikken, je moet alleen weten waar en hoe hard je moet slaan.

Tsja, als je gaat inklemmen met de bek met oneffenheden erin dan ben je niet goed bij je hoofd denk ik.
Je moet natuurlijk wel een paar stalen plaatjes gebruiken voor een goed recht oppervlak.
Dat doe je toch ook als je gaat hameren, dan ga je toch ook niet je zaag plat slaan op een onregelmatig oppervlak met gaten en bulten?
Hetzelfde geld voor het verwarmen, ik praat niet voor niets over lichtelijk opwarmen, niet bloedheet stoken.
Ik ga ervan uit als iemand aan houtbewerking doet en z'n zaag wil opknappen dat die persoon wel iets begrijpt van de bedoeling van het lichtelijk opwarmen, anders denk je niet na.
Gewoon met de verffohn of voorzichtig met een gasbrandertje, maar dan wel even snel er over heen.
Een beetje logisch nadenken kan geen kwaad lijkt me.
Maar misschien zou het voor jou niet werken, dat kan natuurlijk.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ik heb wel een beetje ervaring met plaat bewerken, ik heb onder andere een oldtimer gerestaureerd, alle plaatwerk zelf gedaan. Maar ik ben en blijf een beginneling op dit gebied. Ik ben bang dat even met de verf fohn niets uithaalt in een plaat veren staal. Wil je iets bereiken dan heb je meer hitte nodig en dat is juist eng. Echte plaat werkers kunnen een deuk er uit stoken. Rood gloeiend maken en dan met hamer en tas de plek bewerken. Dat is een techniek waar ik me maar nooit aan gewaagd heb, met hetzelfde gemak maak je zo op een andere plek een veel grotere deuk.

Inklemmen tussen tussen platen gaat denk ik ook niet werken. Verenstaal kan je eindeloos heen en weer buigen, het gaat altijd weer terug naar de oorspronkelijke vorm. Je hebt juist de impact nodig van de hamer om het staal iets te strekken.

Voor een zaag die alleen maar krom gebogen is, geen kink, kan je deze youtube eens bekijken (hij ouwehoert een beetje veel). Simpel en het werkt wel.
https://www.youtube.com/watch?v=MdZh_DLN9KA
 

koen77

Actieve deelnemer
27 nov 2014
33
0
Voorburg
Ik heb gisteren mijn (nagenoeg nietbestaande) kunde in het recht hameren van een zaag maar eens uitgeprobeerd. Had een Atkins Co. met mooi handvat gekocht via marktplaats samen met wat andere zagen, maar toen ik langs het zaagblad keek schrok ik een beetje van hoe bochtig die was geworden. Had zelfs de indruk dat er een kleine kink in zat. Ik heb een stalen bankschroef met een stalen plateautje erop en heb dat gebruikt om te hameren. Eerst voorzichtig, zonder al teveel resultaat, toen maar wat steviger gaan hameren en tot mijn grote verwondering was de kromming - en zelfs het grootste deel van de kink - er zo uit. Moet nog iets meer werk eraan doen, maar vooralsnog ben ik bijzonder blij met het resultaat. Dank aan Roeland voor het duwtje in de rug!

Dat hameren is wel eng om met een sjieke zaag te doen lijkt mij, daarom ben ik begonnen met een zaag die er niet al te jofel aan toe is. Volgende project is een zaag leren vijlen. Succes met je Disston.
 

Menno58

Nieuw lid
4 dec 2015
20
0
Ede
Hallo,Door Paul Sellers is een (een van de vele) Youtube filmpje gemaakt over het slijpen van een zaag!
Deze man heeft reusachtig veel ervaring in (vooral) handmatig houtbewerken!
Misschin heb je er wat aan?
 
Laatst bewerkt:

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Ik had laatst ook een zaag met een flinke banaan, en na het netjes zetten van de tanden, was de banaan weer weg :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.