4 nieuwe balpennen

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Vanmiddag 4 nieuwe pennen gedraaid en geassembleerd.
Model Polaris in goldplated en gun metal.

DSCN0753[1].jpg

Van links naar rechts: bamboe, palissander, onbekend en rosewood.

Afwerking:
Na draaien schuren met Abranet 180-240-320-400-500-600
Daarna 6 lagen BLO en CA
Licht schuren met Abranet 240-320-400-500-600
Polijsten met Micromesh 1500-1800-2400-3200-3600-4000-6000-8000-12000
Tenslotte canaubawas en opwrijven met flanel
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Mooi model Pieter en mooie pennen ook! Top

Heb je wel eens geprobeerd om het lichte schuren na het aanbrengen van de CA met wetsanden te doen? Ik ben benieuwd hoe dat je zou bevallen, ik merk namelijk dat ik het schuren en polijsten kan vervangen door alleen 1000, 2000, 4000 te wetsanden en daarna inderdaad alleen nog te waxen en opwrijven.

Oh en je zegt 6 lagen BLO en CA, hoe moet ik dat zien? Ik breng normaal 1 laag Verbeterde Danish oil aan en ga dan over tot meerdere lagen CA.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Ik doe het polijsten met de Micromesh met een druppeltje BLO erop.
Die 6 lagen zijn telkens eerst twee druppels BLO verdelen en direct CA erna. Dan een heel licht pufje accelator en je kan weer verder met de volgende laag.
 

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
Mooie pennen Pieter!

Blijkbaar heeft iedereen zijn eigen favoriete afwerkingsmethode, dat is bij mij niet anders
- schuren 240-320-400 met draaiend werkstuk en 400 ook in lengterichting
- 8 tot 10 lagen CA
- nat schuren met micromesh 1500-1800-2400-3200-3600-4000-6000-8000-12000
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Welke accelator gebruik je, ik kreeg ooit zo'n busje en die liet alleen maar witte bubbeltjes op het oppervlakte.
 
P

Pel

Guest
@Pieter, mooie pennen daar niet van, maar kun je me vertellen waarom de pennen zo kort zijn, ik vind dat de verhoudingen lengte dikte wat uit zijn verband is, als je er een gewone pen naast legt. of ben je aan die lengte gebonden door het mechanisme wat er in zit?

Groet Pel.
 
Zeer netjes , je ziet dat er veel tijd en moeite inzit.
Jouw hele schuurproces gaat mijn hoed een beetje te boven.
Is dit niet een heel tijdrovend proces? Of is de meerwaarde het waard?
Het is ook een andere vorm en soort van pen wat me wel aanspreekt, alleen lijkt die een beetje aan de korte kant of valt dit wel mee?
Hoe dan ook ik zie dat ik nog veel moet oefenen.
Petje af chapeau!
ps heb je mijn pb gelezen want ik hoor graag je mening erover hoor.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
@Pieter, mooie pennen daar niet van, maar kun je me vertellen waarom de pennen zo kort zijn, ik vind dat de verhoudingen lengte dikte wat uit zijn verband is, als je er een gewone pen naast legt. of ben je aan die lengte gebonden door het mechanisme wat er in zit?
Ik ben inderdaad gebonden aan de maten van de set. In dit geval is de messing buis van 9.5 mm doorsnede 72 mm lang en is dus bepalend voor de rest van de pen. Er zit een Parker-look-a-like vulling in.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Zeer netjes , je ziet dat er veel tijd en moeite inzit.
Jouw hele schuurproces gaat mijn hoed een beetje te boven.
Is dit niet een heel tijdrovend proces? Of is de meerwaarde het waard?
Het is ook een andere vorm en soort van pen wat me wel aanspreekt, alleen lijkt die een beetje aan de korte kant of valt dit wel mee?
Hoe dan ook ik zie dat ik nog veel moet oefenen.
Petje af chapeau!
ps heb je mijn pb gelezen want ik hoor graag je mening erover hoor.
Het hele proces van draaien, schuren, lakken, schuren en polijsten is in 15 minuten gedaan hoor. Gaat razendsnel. 4 pennen in 2 uur klaar.
Ik heb je pb gelezen en vind het prima zoals je het verwoordt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.