Aanpassing veritas ploegschaaf

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hallo allemaal. ,

Ik heb een veritas ploegschaaf.
Het is een mooi ding en ik werk er graag mee. ... maar nu ben ik met een klus bezig waar ik in het midden van een plank een groef moet maken. ....dat gaat dus niet met de ploegschaaf.

Nu heb ik dit bedacht en het werkt super. ....misschien bestaat het al lang. Dat weet ik niet.
Maar goed. Kijk maar naar de foto's.

20160125_131338.jpg

20160125_131834.jpg

Vragen en/opmerkingen zijn altijd welkom.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Ik moest wel even het orgineel er bij zoeken om het verschil zeker te weten. Goede vinding. Hoe heb je het vastgezet? Gewoon met getapt draad?
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Heel mooi! en zeer netjes uitgevoerd!
Maar…...
Je kunt dan alleen de diepte stop niet gebruiken toch? Zoals ik het zie moet je dus je schaafbeitel steeds iets dieper zetten! Zou je dit niet doen dan kantelt je schaaf bij iedere schaafstreek een beetje meer, immers je zijgeleider kan niet mee zakken!
Al om al een leuk idee maar het lijkt mij dat een sponning ploeg fijner en sneller gaat werken.

groetnis, Roeland
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Vurenhout.........
Hieronder zie je het verschil.
Het goudkleurige stuk materiaal is een reststuk CuNiAl.
De 2 staafjes zijn van zilverstaal rond 8mm. Deze zin kant-en-klaar precies rond 8.
De 2 gaatjes in het blokje zijn mbv cnc-machine aangebracht. .. rond 8H7. Hierdoor krijg je een heel goede fit. ....en dan de staafjes er met seconde lijm vastgezet.

20160125_131512.jpg


Woruta. ......
Ik denk dat ik hun oversla en doe dingen zelf op de markt breng. ...hahaha. ;)

Roeland. ......
Hieronder op de foto kun je rechts de diepte-stop zien.
Dus diepte instellen en schaven maar.
Ik heb even sponningschaaf ge-googled. ... en jou filmpje kwam meteen als eerste in beeld.
Mooie duidelijke filmpje trouwens.

20160126_085443.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.