Houtdrogen op zonneenergie

Antonoff

Nieuw lid
25 jan 2016
1
0
Ik wil zelf hout tot 6% drogen. Ik zie in Amerika veel Solar lumber drying informatie. Het lijkt eenvoudig en goedkoop in aanschaf en gebruik.
Zou dat hier in NL ook kunnen?
Wie heeft hier ervaring mee?
 
P

Pel

Guest
Zo op het internet te zien zijn ze in Amerika daar al veel verder mee dan in Nederland. ik denk dat je naar Amerikaanse sites moet gaan voor info hier over? maar het zou m.i. in Nederland ook kunnen, als je er maar een paar flinke ventilators in hangt, maar het fijne weet ik hier ook niet van, wel interessant om mij hier eens in te verdiepen. https://www.youtube.com/watch?v=cTsDhCrE56U


Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
ik zie meer tekeningen en bouwfoto's dan systemen in werking. Ik denk dat het moeilijk is. Laatst een amerikaan die vroeg hoe zijn zonne-bijenwas-smeltsysteem te laten werken zonder de was te laten oververhitten. Zelfs daar dus, en zoiets heeft een paar simpele oplossingen.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.760
146
Rotterdam
Afgesloten verwarmde ruimtes hebben vaak een hogere luchtvochtigheid dan buiten.
En al helemaal als je het als een kas maakt.
Je zou iets moeten verzinnen met een luchtcirculatie, waarbij de afgezogen lucht door een ontvochtiger gaat en dan weer terug in het hok wordt geblazen.
Deze ventilator en ontvochtiger kunnen op zonnecellen werken.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik heb de sites niet bekeken maar ik zou dan denken aan een zwart hok (bouwfolie) met een goede ontvochtiger en ventilator, warm, bewegende lucht én een lage lucht vochtigheid

Maar buiten in de wind droogt alles prima, ook in de winter (denk aan vriesdrogen)
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Laatst een amerikaan die vroeg hoe zijn zonne-bijenwas-smeltsysteem te laten werken zonder de was te laten oververhitten.
Dat moet toch geen probleem zijn, zou je zeggen. Of die beste meneer moet met 35 graden zijn smelter in de volle zon zetten en er bij weglopen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.