Offerte / kostprijsberekening

harm

Actieve deelnemer
5 mei 2009
25
0
Hi,

Ik heb onlangs een (voor mij) grote opdracht gekregen om een aantal kasten te maken voor een evenement, maar....ik heb nog nooit een offerte gemaakt. Ik ben ook in het dagelijks leven geen meubelmaker, mijn hobby begint gewoon wat serieuzer te worden. Ik ben begonnen uit te rekenen wat ik allemaal aan materiaal nodig heb, en welk nieuw gereedschap ik nog aan moet schaffen om deze kasten te kunnen maken. Dan komen daar mijn arbeidsuren nog bovenop, maar waar moet ik verder nog aan denken? Ik heb op internet niet echt iets kunnen vinden. Misschien is dit een gekke vraag, maar wie weet kan iemand me een stuk op weg helpen met tips of advies.

Alvast bedankt!

Harm
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Ga je het wit doen?
Dan moet je ook sociale lasten, belasting etc. mee rekenen.
Verder zou ik ook een risicomarge inbouwen. Fouten die je maakt, zaken die meer tijd kosten dan bedacht kunnen een project heel vervelend maken :) .
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
In principe moet je nieuw aan te schaffen gereedschap niet meerekenen. Als 'vakman' heb je je uurtarief en daarin zitten winst, gereedschap, belastingen, verzekeringen etc. etc.
Een eerste offerte is inderdaad heel moeilijk. Ik ben enige maanden geleden voor mezelf begonnen en zat er met mijn 1e offerte gigantisch naast (de uren schatting). Gelukkig waren de klanten dermate tevreden over het geleverde resultaat dat ik alle uren extra ook heb mogen rekenen. Reken deze uren dus niet te krap.

Verder zet ik zelf ook nog in mijn offertes (in de gevallen dat ik het inschatten van de uren heel moeilijk vind) dat er bij meer dan 10% afwijking overleg/extra kosten zal zijn.
 

iMarc

Actieve deelnemer
31 aug 2009
30
0
Hoi,

Ik veronderstel even dat je het wit gaat doen. Dan is het ook belangrijk je af te vragen of je BTW moet rekenen. Als dit een eenmalige/incidentele opdracht is, hoeft dit (waarschijnlijk) niet. De BTW op je inkoop is dan ook niet aftrekbaar.

Let op omstandigheden die je nu niet of lastig kunt overzien, maar die wel van enorme invloed op je tijdsbesteding kunnen zijn. Neem hiervoor zonodig voorbehouden op in je offerte.

Succes!

Marc
 

paul jansen

Nieuw lid
Hoi Harm
Ik ben zelf in het begin een keer goed de boot in gegaan met een klus waarbij ik verscheidene badkamermeubels moest maken, fineren en behandelen met epoxy. Ik denk dat het mij uiteindelijk 2x zo veel tijd heeft gekost als dat ik berekend had! Feit is wel dat de klant zeer tevreden was, ik het zag als een studieproject (betaald) en erg veel opgestoken/geleerd heb. probeer te kijken of je wat stelposten in kan bouwen ( schatting die je later eventueel hoger bij kan stellen). Zorg dat je bij je offerte altijd een aanbetaling hanteerd ( zeg vanaf 1000,00)
van bijv. 50% vooraf zodat je tenminste je materiaal etc. kan bekostigen. Anders moet je dat ook nog eens zelf voorschieten! je kan al gauw over grote bedragen praten en het is dan wel fijn als je niet achteraf moet gaan lobbyen.
succes, en nu maar hopen dat je die klus binnenhaalt!

groeten, paul Jansen

http://www.totempauljansen.nl
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.