Simpele bandschuurmachine

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Hoi allen, ik wil een kleine bandschuurmachine kopen welke ik wil gebruiken bij het vervaardigen van pen blanks en ander klein spul. Het is de eerste keer dat ik zoiets koop en om en nabij de 100 euro leek me een prima prijs, zeker als starters apparaat. Nu viel mijn oog op 3 verschillende types, allen ongeveer hetzelfde, alleen de Gude is een stuk zwaarder qua motor vermogen.

Heeft een van jullie goede of slechte ervaringen met deze machines? Let wel, het is voor pen blanks etc, niet om tafels mee te maken :).

1: een Einhell. de TC-US 400 https://www.houkematools.nl/einhell-tc-us-400-bandschuurmachine
2: De Ferm BGM1003, https://www.houkematools.nl/ferm-bgm1003-bandschuurmachine

Beiden komen volgens mij uit dezelfde fabriek ergens in het oosten zo op het uiterlijk gelet... Beide ook in de aanbieding voor 110 euro momenteel.

3: De Gude BTS 4000, http://www.voordeelshoponline.nl/Guede-BTS-4000-Bandslijper-Schijfslijper voor 95 euro.

Deze laatste heeft een zwaardere motor maar is dat werkelijk nodig voor dat priegelwerk van mij?
 

Ernie

Actieve deelnemer
8 feb 2010
125
2
Wassenberg ( D )
Hallo Wimmel,

Vanaf donderdag 28/1 een Parkside bandschuurmachine in de aanbieding bij de Lidl in Duitsland voor € 30,00. Bandsnelheid regelbaar!

Groeten, Ernie
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Hallo Wimmel,

Vanaf donderdag 28/1 een Parkside bandschuurmachine in de aanbieding bij de Lidl in Duitsland voor € 30,00. Bandsnelheid regelbaar!

Groeten, Ernie

Mooie prijs! Echter een stukkie te ver voor me. Bedankt in ieder geval.

- - - Updated - - -


Heb je ervaring met die machines Ernie? Zo ja met welke daarvan?
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Ik heb een vorige versie van de ferm, als je de tijd/mogelijkheid hebt zou ik er achteraf eerder zelf een bouwen of toch een betere kopen. Daar heb je meer (bouw)lol van en waarschijnlijk ook een betere kwaliteit. Want haaks krijg je hem nooit. Overigens heb ik die ferm destijds voor 30 euri gekocht en valt de "buil" dus enorm mee en voor dat geld gaat al een hele tijd mee en is het best een 'okay' apparaat.

Let ook goed op de stofafzuiging, want bij die ferm is dat echt een drama. Zowel qua afzuiging als qua aansluitmogelijkheid van de slang.

Maar hou marktplaatst goed in de gaten, want daar worden met regelmaat vergelijkbare (of betere) voor een aanzienlijk lager bedrag aangeboden.
 
Laatst bewerkt:

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Ik heb een Kinzo die exact lijkt op de Ferm, ik heb die van mij tweedehands gekocht voor 45 euro. Geen koopje maar toch ongeveer 40% van de nieuwwaarde, dan vind ik het nog wel oke. De band schuurt prima en loopt soepel, het enige nadeel dat ik soms iets te grote stukken en wat ongeduldig ben en dan mis je wel wat vermogen. De machine stopt of draait dan heel langzaam.
De schijf is redelijk ruk:( Nouja de schijf zelf is prima alleen het metalen ding waar je je werk op moet leggen is niet heel degelijk. Heel lastig om haaks te krijgen. Ik heb zelf nog geen moment spijt gehad van de aankoop ik heb er aardig wat mee geschuurd. Maar wil je de schijf serieus gaan gebruiken zou ik misschien kijken naar iets van HBM die zijn denk ik net wat beter in te stellen.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Als je een Lidl in de buurt hebt kun je nog ff kijken vorige week was diezelfde Parkside hier in de aanbieding. Meestal lopen ze niet zo hard de winkel uit en dit model heeft ook een tafel montage beugel erbij en ook een redelijke sto afzuigmogelijkheid.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Ik heb een Kinzo die exact lijkt op de Ferm, ik heb die van mij tweedehands gekocht voor 45 euro. Geen koopje maar toch ongeveer 40% van de nieuwwaarde, dan vind ik het nog wel oke. De band schuurt prima en loopt soepel, het enige nadeel dat ik soms iets te grote stukken en wat ongeduldig ben en dan mis je wel wat vermogen. De machine stopt of draait dan heel langzaam.
De schijf is redelijk ruk:( Nouja de schijf zelf is prima alleen het metalen ding waar je je werk op moet leggen is niet heel degelijk. Heel lastig om haaks te krijgen. Ik heb zelf nog geen moment spijt gehad van de aankoop ik heb er aardig wat mee geschuurd. Maar wil je de schijf serieus gaan gebruiken zou ik misschien kijken naar iets van HBM die zijn denk ik net wat beter in te stellen.

Thanks Lars, hoeveel vermogen heeft dat beestje van jou?
 
P

Pel

Guest
@Lars. Ik heb van beton bekistingsplaat een haaks plateautje gemaakt waar de schijf zit, werkt beter als die prul wat er aan zat. En inderdaad je moet niet te hard op de schuurband drukken want dan trekt hij het niet meer, Maar ik moet eigenlijk niet klagen want hij doet hier al minstens 15 jaar dienst, volgens mij heb ik hem nog gekocht in het gulden tijdperk.

Groet Pel.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Zijn tweedehands niet veel aangeboden in dit model
Krijg zelf van ferm en einhell ee beetje kriebel
Vind die van hbm de beste optie
 
P

Pel

Guest
@Wimmel. Kwalitatief ontlopen de schuurmachines elkaar niet veel, allemaal made in China, alleen die van HBM lijkt op foto wat beter uit gevoerd? kijk voor €100 mag je m.i. ook niet het neusje van de zalm verwachten, dan moet je toch aan andere bedragen denken. bij Baptist staat de er een voor €199- lijkt sprekend op die van HBM voor €119-, maar Baptist heeft ook betere en duurdere het is wat je wilt. https://www.baptist.nl/houtbewerkers/stationaire-machines/stationair-schuren

Groet Pel.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Laatst bewerkt:

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Voor dat priegelwerk kun je natuurlijk ook vrij simpel een schuurschijf op je draaibank maken.
Heb dit onlangs ook gedaan.
Schijf met een diameter van 300mm en er tevens een afzuiging bij gemaakt.
Diameter kun je natuurlijk kijken wat je wilt of wat er kan.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Ik heb ook zoon cheap ding gekocht bijna 10 jaar geleden. En kan niet meer zonder. Motortje kan erg warm worden, bij langdurig gebruik. De mijne was 69 euro?
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
@ Pine: Ik ben MP inderdaad al een paar weken in de gten aan het houden, maar er is inderdaad weinig aanbod in dit model, Toxiq gaf me de tip dat er nu wel een staat, eentje welke ik niet gezien had, toevallig een HBM :). Eens kijken hoe die gaat lopen.

@ Pel, ik verwacht ook niet het neusje van de zalm, ik was puur benieuwd of er collega's waren met bevindingen van deze machines. :). In elke hobby is het niet uitgeven van geld een risico. Bedankt voor de link.

@ Toxiq, thanks voor je PM.

@ Handig 18, heb ik gedaan, maar vind ik toch iets minder prettig.

@ Rudy, nee, niet met mijn 2 linkerhanden :). Ook helemaal geen zin in :).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.