Salontafel

Koekie1982

Actieve deelnemer
25 aug 2014
79
1
Hallo,

Ik ben van plan een nieuw salontafeltje te maken van een schijf stamhout (wielen eronder en klaar). Nu is mijn vraag welke houtsoort is hier het meest geschikt voor (qua inscheuren)? Afmeting: diameter van ongeveer 100 cm.
Ik ben heel benieuwd! Bedankt vast voor evt reacties :)
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
niemand:(

Ik heb zelf echt geen idee welke houtsoort je het beste kan gebruiken, komt er misschien ook meer op neer welke houtsoort er te verkrijgen valt in die diameter.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Nee, geen idee. Volgens mij scheuren alle houtsoorten als je ze op deze manier toepast.
Maar de vraagstelling is: welke is geschikt (qua scheuren).
Bedoel je dan dat je juist scheuren wil? Of juist niet?

Als je geen scheuren wil kan je ook iets bedenken om zo'n schijf in vier parten te zagen, die laten drogen, en dan weer aan elkaar verbinden.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Je kunt het beste even bellen met Jaap van Leersum, Inlands Hout. Mijn vrouw heeft op de open dag hout nog een schijf gekocht van een Robinia Stam voor een bijzettafeltje. Zij weten waarschijnlijk wel wat er op voorraad ligt dat zonder al te veel mankementen gedroogd is en goede schijven kan opleveren.

Succes! Fons
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
komt er misschien ook meer op neer welke houtsoort er te verkrijgen valt in die diameter.
Inderdaad, ik denk dat je niet kieskeurig mag zijn qua houtkeuze als je iets zoekt met een diameter van 1m, liefst nog droog. Alle houtsoorten zullen in mindere of meerdere mate scheuren vertonen tijdens het drogen, maar dat kan juist mooi zijn. Indien de stronk goed droog is, zou ik de scheuren opvullen met epoxy (eventueel met kleurtje erbij) en dan mooi glad schuren. Met glas op hout heb je het gevoel van hout niet meer naar mijn mening.
 

Koekie1982

Actieve deelnemer
25 aug 2014
79
1
Super bedankt voor de reacties. Ik zal contact opnemen met Inlands hout. En de vraag was bedoeld alszijnde zo min mogelijk scheuren :) nu ik het teruglees is het inderdaad op twee manieren op te vatten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.