Huidig project; Schroevendraaiers in oude stijl.

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
De laatste tijd ben ik druk geweest met het draaien van een stuk of zeven handvaten, bedoeld voor schroevendraaiers. De vorm is afgeleid van de ouderwetse meubelmakers schroevendraaiers, zoals deze: http://home.comcast.net/~kvaughn65/screwdrivers.jpg

Ik heb er erg veel werk van gemaakt. Het zijn allemaal inlandse houtsoorten die ik zelf gedroogd heb, vervolgens uit de stam bruikbare stukken gekloofd, daarvan netjes cilinders gedraaid, die weer een tijd laten drogen en als laatste stap het draaien zelf. de handvaten zijn geschuurd tot korrel 1200, daarna gepolijst met EEE ultrashine en als laatste een shellawax coating. Daar deze niet vochtbestendig zijn, moeten ze ook nog in de lak. Ik moet nog even uitivnden hoe ik dat het beste kan doen.

De schroevendraaiers zelf (ijzeren gedeelte) heb ik langzaam bij elkaar gespaard, meestal gekocht bij kringlopen en op rommelmarkten. Die moeten ook weer helemaal roestvrij zijn, en worden ook weer glanzend gepolijst. Het moeilijkste is om de schroevendraaiers netjes recht in het handvat te krijgen. Dit omdat ze een soort dwarsvleugels hebben die torderen tegen moet gaan.

Al met al een heel project voor 7 schroevendraaiers, maar dit zijn nu juist de projecten die ik het mooist vind.

De houtsoorten van links naar rechts zijn: Peer, pruim, els, kers, gouden regen, robinia en walnoot.

Attached files
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Super de Lux Wilco!!!!!!!!!!!!
De afwerking ziet er keurig en strak uit.
Heb je er aan gedacht om de schroevendraaiers ter plaatse van de verdikking te verhitten en ze zo (vlot) in de schacht te branden?
Of inbranden met een gloeiend heet ijzerzaagblad van de juiste afmeting.
Ben benieuwd welke oplossing je kiest.
Trouwens als je eerst de schacht boort en daarna de vorm zit ie altijd recht.
vr.gr. Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 
A

Athanor

Guest
Mooi werk Wilco!! Ik heb mijn vijlen tot nu toe altijd in de handvaten bevestigd door de doorn heet te stoken en dan in een voorgeboord gat te branden.

Ik ben benieuwd naar de foto's van de complete schroevendraaiers.

Fons
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Bedankt voor jullie complimenten mensen!

De methode van inbranden heb ik ook al overwogen, heeft ook zo zijn voor en tegens. Gelukkig heb ik al op de draaibank een klein gaatje geboord, en die dus allemaal perfect centrisch zitten. Misschien boor ik die gaatjes op tot schachtdikte, en dat ik daarna de 'vleugeltjes' er gewoon doorsla. En ik laat ze nu eerst in huis zeer goed drogen, als ik dan de schroevendraaiers erin heb zitten, komen ze in de veel vochtigere schuur nooit meer los.

Het enige wat nog spannend wordt is of het hout de torsie kan weerstaan, zodat het stalen deel niet gaat draaien in het handvat. Mischien spuit ik het geboorde gat eerst vol met epoxi lijm voor extra zekerheid.

Ik heb nog tijd genoeg om dat uit te denken, want morgen vlieg ik richting Cyprus voor twee weken :cool: :D
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ben je niet bang dat het hout gaat splijten, zeker als je het eerst laat drogen?
Misschien kan je met een heel fijn boortje aan 2 kanten al een beetje hout weg nemen om dat te voorkomen.


Edit: Fijne vakantie ;)
 

Aad

Actieve deelnemer
24 jul 2009
59
0
Dat ziet er zeker mooi uit!! Bij het maken van handvatten voor mijn beitels heb ik ook geprobeerd deze in te branden na eerst trapsgewijs een gat te boren. 2 van de 3 keer mislukte dit omdat het hout spleet. Nu gebruik ik een methode die ik zag op youtube. Ik boor eerst een gat met een diameter gelijk aan de grootste breedte van de schacht min 1 mm. Dan de beitel er in tikken en vervolgens een stukje rond hout met dezelfde diameter als het gat splijten in 3 delen. De 2 delen met het rond eraan tik je naast de schacht in het handvat met houtlijm. De beitel zit vervolgens muurvast. Je zou deze methode ook kunnen gebruiken voor je schroevendraaiers.
Tenslotte nog 2 vragen: wat is de grootste diameter van de handvatten en de lengte?
M.vr.groet,

Aad.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.