Inlands hout peer en noot

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
Hierbij 2 fotos van stammen welke vandaag verzaagd zijn, ik wou jullie laten mee genieten van hoe mooi Nederlands hout kan zijn.
De peer komt vrij licht-beige geel naar voren naar het zagen en na een 10 minuten komt de kleur richting zalm roze-oranje. breedte deel is 47 op zijn breedst, vrij uniek voor nederlands perenhout.

De noot is een bovenstam, het is altijd een verrassing hoeveel bruine kleur er te zien is na het zagen, na het zagen wordt het als snel grauwer en gek genoeg blijft dat meteen een beschermlaagje voor verdere verkleuring.

Nu tijd voor drogen en kijken wat het uiteindelijk gaat worden.

peer.jpgnoten.jpg
 

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
Die noot is inderdaad erg mooi maar wat een groot stuk spint of is dat normaal? Groet, Hans


goedemorgen wijk0983, Bij nederlands-europees notenhout is het eerder normaal dat er grotendeels wit in zit ipv bruin, wij zijn inmiddels verwend geraakt aan het amerikaans noten wat er ten alle tijden verkrijgbaar is en er zelfs geen spint in planken van 30 cm breed hoeft te zitten.

Bij europees noten is het altijd een vraagteken wat er naar voren komt, vaak zijn de bomen een 40-50 jaar geleden in bomen en tuinen als sierboom. Je snapt dat deze inmiddels groot zijn en er vele ongemakken zijn zoals hangende zware vertakkingen naar 1 kant door het zoeken naar licht, vele spijkers, krammen, waslijnen en of prikkeldraad die zelf in bomen zijn gegroeid en als laatste gaan de wortels onder de funderingen door en zelfs hangende-steunende takken op het dak van het huis of schuur.

Door al deze omstandigheden hebben de bomen vaak een vreemde manier van groeien-inkapselen van oneffenheden en dus een onstabiele bruin wordende kern.

Een amerikaanse notenboom heeft vaak een ideale situatie zoals een boom in een bos met bomen om zich heen die dezelfde lengte hebben en gezamenlijk gaan zoeken naar licht.
Deze zullen snel naar boven groeien en een heerlijk stabiel leven hebben en uiteindelijk lange knoest vrije stammen opleveren met weinig spanning in het hout en dus veel kernhout ( bruin) omdat er stevigheid nodig is voor wind ed.

Uiteindelijk weer een uitgebreide uitleg neer gezet maar dit alles maakt dat de nederlandse notenboom veel gebreken (veel spanning, oneffenheden, verkeerde leefomstandigheden, merg wat slecht is, losse jaarringen, weinig bruin veel spint ed) heeft maar dit zijn charmes heeft en juist kenmerkend zijn geworden voor wat ik zelf vindt een houtsoort die een verhaal verteld.

mvg wilco
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Leuk om ook het vervolg te lezen, wat er mee gemaakt gaat worden.

Ik vraag mij wel af waarom de overgang van spint naar kern zo hard is. Zonder kennis van zaken zou ik een vloeiendere overgang verwachten. Nu lijkt het alsof er een mechanisme is waardoor een jaarring plotseling tot het kernhout gaat behoren en de ring ernaast nog spinthout blijft.
 

geneyn

Actieve deelnemer
5 mrt 2015
119
0
Brugge, BE
kun je het spinthout ook gebruiken als je een meubel bouwt. Ik weet dat dit het meest levende deel hout is en daardoor ook veel krimp ed heeft. maar de kleur combinatie en de natuurlijke lijn en overgang vind ik prachtig van zoiets
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Prachtig hout om te bewerken. Wel direct de kopse kant insmeren. Spint donkert nog aanzienlijk na. Zie voorbeeld foto.
Gemaakt op verzoek eigenaar en de rest van de boom voor draaiwerk.
vr.gr. Jan Pranger.

houtdraai sierwerk 2009 201.jpg

houtdraai sierwerk 2009 203.jpg
 

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
@geneyn; Tijdens het drogen krimt dit meer als het kernhout, maar zoals jan al vertelde gaat zijn de kleuren na het drogen al aardig naar elkaar toe gekomen en heeft het in meubelwerk dezelfde toepassing en sterkte. veel wordt dit gebruik in live-edge tafels met dus natuurlijke vormen.

@ jan; heel mooi strak ontwerp en dit weerspiegelt wel 90% van hoe de het hout van de europese noot er uit ziet. koppen insmeren, en laten drogen zoals die zelf wilt en niet met gewichten of tegels erop om het kromtrekken te 'voorkomen', frustratie na droging door warrige draad en spanning ( of omdat het een tak is geweest), maar uiteindelijk het hout laten vertellen waar welk onderdeel uit komt en dan krijg je een prachtig eindresultaat zoals jij op de foto heb laten zien!
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Thanks for sharing, moet leuk zijn om na elke keer weer een nieuwe tekening te zien verschijnen!

Heel mooie tafel ook, Jan.. En ik hier maar al het spint er vanaf zagen :rolleyes:
 

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
Thanks for sharing, moet leuk zijn om na elke keer weer een nieuwe tekening te zien verschijnen!

Heel mooie tafel ook, Jan.. En ik hier maar al het spint er vanaf zagen :rolleyes:


Het kan heel leuk zijn en vooral omdat niemand anders het in bijv 70 jaar gezien heeft, maar de keren dat het niet zoals gehoopt gaat ( zoals vanmorgen, 11x een spijker-kram doorzagen en uiteindelijk een slecht resultaat, veel ingegroeide schors door herstellen van de boom) zijn er heel vaak, als je fruitbomen, taxus of noten zaagt!
 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Toch, als het wel wat oplevert is het prachtig! Jammer dat we in Nederland steeds minder hoogstammen zien.
En na de 11e spijker zal er wel een krachttermpje gevallen zijn? ;)
 

tuoh

Oud hout
Die noot is inderdaad erg mooi maar wat een groot stuk spint of is dat normaal? Groet, Hans

Bij Europees Noten is dat zogenaamde "spint" voor het grootste deel "overgangshout" dit is kwalitatief gelijk aan het kernhout, het is enkel de kleur die nog wat afwijkt. Eens gedroogd ga je in die lichte band een aftekening zien tussen het eigenlijke spint en het overgangshout.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.