Blad verlijmen - advies gevraagd

Tinker55

Actieve deelnemer
30 okt 2013
202
5
Hardenberg
Recentelijk een mooie partij kersen op de kop weten te tikken en ben nou bezig om een deel hiervan te verwerken in een lage boekenkast / dressoir. Aangezien de lengte van het hout niet toereikend is om met doorlopende lengtes een blad te maken wil ik eens wat anders proberen... alleen kan ik wel wat advies gebruiken van hoe e.e.a. met elkaar te verbinden / verlijmen. Ik denk dat de foto wel duidelijk aangeeft wat ik wil. Ik ben van plan om aan de lange kant van de delen met lamello's te gaan werken maar mijn vraag is zou ik aan de kopse kanten ook nog een verbinding nodig hebben?
Graag jullie advies.

IMG_0284.jpg
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Persoonlijk vind ik het niet erg mooi, maar de aangewezen verbinding aan de kopse kanten is volgens mij een vingerlasverbinding.
En nog een tip: Je hoeft aan de langse kanten echt geen lamello's te gebruiken. Tenminste niet voor de stevigheid. Koud op elkaar lijmen is meer dan sterk genoeg. Sowieso verdient het aanbeveling om bij het lijmen van bladverbredingen te zorgen dat de delen niet ten opzichte van elkaar in hoogte kunnen verschuiven, door ze tussen balkjes o.i.d. te klemmen (maar misschien wist je dit al?).

Succes, kersen is prachtig meubelhout!

PS Zie na het posten van deze reactie die van Joris. Mooie oplossing vind ik, met veer en groef. Schiet me iets te binnen: Op het stotende vlak tussen beide kopse kanten zal gauw een storende naad zichtbaar blijven. Zou het een goed idee zijn, om die naad te verdoezelen, door er juist de aandacht op te vestigen, bv door er een dun latje dwars tussenin te lijmen?
 
Laatst bewerkt:

Tinker55

Actieve deelnemer
30 okt 2013
202
5
Hardenberg
Dank voor jullie snelle reakties!
Ik zal eens een proefje maken met een lamello aan de kopse kant; ik denk dat ik er net de breedte voor heb.

@ Nerflander: ik had ook al zitten denken om iets wat je niet kunt verdoezelen juist te accentueren; ik was nog niet verder gekomen dan een schuine kant aan alle deeltjes te schaven maar jouw idee is ook het overwegen waard; nog maar een proefje maken dus :)
 

martie

Actieve deelnemer
28 nov 2010
88
18
Groenlo
Ik heb die constructie ook wel eens toegepast. Kopse kanten kan met lamello's. Eventueel een kleine maat lamello's als het hout niet breed genoeg is. Je kunt ook een groef maken en alleen de buitenste zichtplanken met lamello's doen. Een groef op een stationaire frees werkt namelijk sneller als allemaal lamello's infrezen.
Ik heb indertijd een mal gemaakt omdat je ook in de lengte moet klemmen. Ik heb een stuk plaatmateriaal aan de zijkanten opgehoogd met massief hout en vervolgens een dwarsverbinding gemaakt. Onder die "dwarslat" heb ik wiggen vastgezet om het hout vlak te houden. Aan het eind van het plaatmateriaal heb ik ook een lat bevestigd. Daar heb ik met lijmklemmen die je kunt omkeren de kopse kanten geklemd. Als je secuur zaagt krijg je wel een naad maar die sluit mooi aan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.