Vaasje maken, welk gereedschap.

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.422
686
Emst
Ik ben een vaasje aan het maken die inwendig 17 tot 20 cm diep moet worden.
Het heeft een uitwendige doorsnede van 14,5 cm
Ik ben tot nu toe 12,5 cm diep gekomen met een schalenguts en verder kom ik eigenlijk niet.
Wat heb ik nodig om dieper te komen?
Ik zat te denken aan een ringbeitel, of zijn er nog andere mogelijkheden.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik ben een vaasje aan het maken die inwendig 17 tot 20 cm diep moet worden.
Het heeft een uitwendige doorsnede van 14,5 cm
Ik ben tot nu toe 12,5 cm diep gekomen met een schalenguts en verder kom ik eigenlijk niet.
Wat heb ik nodig om dieper te komen?
Ik zat te denken aan een ringbeitel, of zijn er nog andere mogelijkheden.

Een schraper of een haak beitel, en ja een ringtool zoals de Termite van Oneway, maar die ringtools zijn alleen goed voor kops hout.

Ik heb enkele beitels gemaakt voor dieper uithollen, hier drie foto’s,, je kan deze makkelijk zelf maken, vooral de rechte staven, de ene hoeft je alleen een gaatje in het einde te boren zodat er een stukje HSS staal in past, vastzetten kan met een inbus boutje of zelfs epoxy.
De andere is een slot in gezaagd waar het draaistaal in past en worg vastgezet met twee boutjes.

De bovenste staaf is 25mm dik (vierkant) er is een sleuf ingezaagd en daar zit een HSS stuk staal in, word vast gezet met de twee bouten.
Nummer twee en drie zie je hier onder nog wat beter, alleen zit er geen beitel in, was ergens anders in gebruik.
De laatste heeft een arm die het twisten voorkomt, allemaal simpele beitels die wel werken al zien ze er niet uit.

turning tools.jpg outrigger tool.jpg

Turning tools close-up.jpg
 
Laatst bewerkt:

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
E
De andere is een slot in gezaagd waar het draaistaal in past en worg vastgezet met twee boutjes.

De bovenste staaf is 25mm dik (vierkant) er is een sleuf ingezaagd en daar zit een HSS stuk staal in, word vast gezet met de twee bouten.


Bekijk bijlage 41848

Hoi Leo,
kun je het stukje HSS dat tussen die twee boutjes zit in detail tonen.
Heb je stukjes uit de hss gezaagd om plaats te maken voor de bouten en dan in de sleuf gestoken?

Ik heb afgedankte HSS schaafmesjes gekregen, is er op één of andere manier in te boren?

groeten,
ornament
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Hoi Leo,
kun je het stukje HSS dat tussen die twee boutjes zit in detail tonen.
Heb je stukjes uit de hss gezaagd om plaats te maken voor de bouten en dan in de sleuf gestoken?

Ik heb afgedankte HSS schaafmesjes gekregen, is er op één of andere manier in te boren?

groeten,
ornament

De onderste heeft stukken planer knife steel, daar heb Ik gaatjes in geboord, hard spul, maar met Tungsten Carbide drillbits kun je dat boren, gebruik olie and hoge druk terwijl je boort, spul word heel heet maar dat is OK.
Met een afkort schijf kun je het wel door slijpen, of je kunt zoals getoond even met de slijpsteen een groef er in slijpen dan inspannen in de bankschroef en met een hamer een stuk er af breken.
Planer knife.jpg

turning tool.jpg

De staaf met de boutjes is zo breed dat mijn HSS beitels er gewoon tegen aan liggen soms zet Ik ze er schuin in, geen probleem, zoals je ziet heb ik verschillende beitels en gebruik meestal de zelfde, maar Ik kan kiezen en een ander profiel er aan slijpen, HTH
Bar & bits.jpg
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.687
2.567
Gaanderen
Je ziet het er zijn vele wegen om die diepte te bereiken. Heb zelf eerst met een uithollen van rolly munro gewerkt en later met een uitdraaihaak. Ik had de kleine uithollen van rolly munro met spaanbegrenser. Werkt prima maar niet bij diepte 18cm+ beitel is te licht. Toen een uitdraaihaak gekocht en op 16mm rond staal gezet. Dat werkt al veel beter. Leo had zelfs al 25mm dik staal gebruikt. Andere oplossing is om een aangepaste leunspaan te maken of kopen die in het werkstuk kan. Je verkleint de hefboom aanzienlijk en kan met dunner materiaal uit.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.