ombouwen elektrische handschaaf tot klein vlakbankje?

Lars.

Post veel
26 nov 2014
850
63
Thuis
Beste forumleden,

Zijn er mensen die ervaring hebben met het ombouwen van een elektrische handschaaf tot een klein vlakbankje?
Ik kan namelijk voor voor 10 euro een oude Elu mff40 elektrische schaaf kopen en wilde daar een klein vlakbankje van maken. Is dit een goed idee? Kun je nog messen kopen voor de mff40? Ik maak zelf best wel vaak kleine dingen en ik heb geen ruimte voor een grote vlakbank. Dus misschien kan dit een oplossing zijn? Ik heb nog geen echte plannen wilde eerst wat advies winnen hier :) Alle meningen en ideeën zijn van harte welkom!

met vriendelijke groet,

Lars
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
in principe is het al een klein vlakbankje, er valt dus weinig aan om te bouwen behalve hem op zijn kop zetten.

Het oppervlak is natuurlijk wel erg beperkt.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
850
63
Thuis
in principe is het al een klein vlakbankje, er valt dus weinig aan om te bouwen behalve hem op zijn kop zetten.

Het oppervlak is natuurlijk wel erg beperkt.

Ombouwen is misschien een groot woord, het wordt meer aanbouwen misschien maar een fatsoenlijke omkasting en een fence moet er wel worden gemaakt, en een terugklap mechanisme dat wanneer je schaaft je hand het mes niet kan raken.
De schaaf breedte is niet heel erg veel maar dat heb ik voor de meeste projecten ook niet nodig :)
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Het is er, helaas niet voor die Elu. Nadeel is wel dat je een handmatige doorvoer hebt, wat langere delen is dan lastig want als je heel eventjes de doorvoer stopt, heb je een streep in het oppervlak.

http://link.marktplaats.nl/m1004473898

Ik zag er ook één in een filmpje, dat lijkt me ideaal maar of dat te krijgen is weet ik niet. Heb een tijdje gezocht maar helaas niets kunnen vinden.

Op 1min12. https://youtu.be/4_Hi0QYt-ng?list=LL1gPfegQmnBJyZrsaUH3rUA

Op 2min18. https://youtu.be/wDaKtAOQQlM?list=LL1gPfegQmnBJyZrsaUH3rUA
 
Laatst bewerkt:

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Zoek dan even verder naar een Holz Her schaaf, type 223 of 2223. Deze werden met steun, geleider en beschermkap geleverd.
Heb zelf een 223 staan, en de oude messen waren verdwenen. Van Ceratizit heb ik een vervangingsset gekocht met HM wisselmessen.
Dat is een set met 76mm brede messen, komt bij Gerritse vandaan.

Deze machine is perfect voor het kleine werk, of op locatie.
Ik heb geen ruimte, dus een latje of plankje doe ik hierop. Laatst essen staan schaven van 900 mm lang, 40x40mm.
Het haaks en op maat schaven is uiteindelijk op de vlakvandikte van mijn vader gedaan, maar vlak schaven ging uitstekend.

Het is ook nog steeds een handschaafmachine, alhoewel het een 1000 watt monster is, en het lijkt een Boeing als je hem aan zet, maar gaat als de brandweer.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
850
63
Thuis
@ joopvommen, ik benieuwd naar de foto's!1

@ Willems Ontwerp, dat zijn leuke filmpjes, in principe ideaal maar daar zal ook wel een iets minder ideaal prijskaartje aan hangen.

@ trilliwilli, de Holz Her schaaf ziet er degelijk uit maar de elu is wel een heel stuk goedkoper, ik ga nog wel even marktplaats doorspitten
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Makita heeft dit systeem ook voor de schuurband en schaaf. Ik moet hem zelf ook hebben maar weet even niet waar, het is slordig ik weet het.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Met de hand is die best zwaar, zo op het statief gaat vlakken best goed. Hij staat op rubbertjes, dus hij schuift ook niet weg. Er zit nog een zelfgemaakte afzuiging bij, maar daar komt nog een nieuw pijpje op, zodat de slang van de stofzuiger erop past, nu gooit die de spanen gewoon weg.

Heb hem met de kerstvakantie opgeknapt, dus nog niet veel gebruikt, maar het resultaat viel me reuze mee.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.