werkbank maken

rick76

Actieve deelnemer
8 nov 2015
76
1
Ik wil binnenkort in mijn schuur een werkbank maken. Nu is mijn vloer niet echt waterpas. Ik zit nu te denken aan stelpoten in de houtenpoten te schroeven. Wie heeft er tips om dit op te lossen.
Ik heb gelezen over slagmoeren en rampa moeren. Daarin een stelvoet in te schroeven. Ik dit een goede oplossing?
 

Marthijn

Actieve deelnemer
26 jan 2014
140
0
Zeist
Ik stond voor dezelfde keuze, en heb er inderdaad stelpootjes onder gemaakt. Maar nu baal ik daar een beetje van... Door het monteren van de stelpoten is de bank gevoeliger voor glijden (in mijn geval, zegt ook wat over mijn vloer). Achteraf had ik liever een plaat onder de werkbank, of 2 balken oid onder de poten, gelegd. Dan had ik bv de balken op verschillende dikten geschaaft totdat de bank waterpas staat, of de plaat pas gelegd. (iets wat ik dus alsnog ga doen:))

Misschien kun je hier iets mee.

Succes!
 
P

Pel

Guest
Ik denk dat je de werkbank gewoon met wat triplex plaatjes het beste waterpas kunt zetten.

Groet Pel.
 

WR1944

Oud hout
Als je je werkbank op een vaste plek hebt staan is het het beste de poten uit te vullen blokjes of plaatjes van een bepaalde dikte en die aan de onderkant van de poten te lijmen. Dat waarborgt een stabiel geheel. Als de bank niet zwaar genoeg van zich zelf is zul je een verankering moeten verzinnen. Niets is zo hinderlijk als schaven terwijl je bank weg loopt. ;)
 
P

Pel

Guest
@bijtel. jou tip, een stuk van de poten af zagen, is voor sommige toch een gevaarlijke tip. 12 keer gezaagd en nog te lang en scheef. De bank is dan wel een heel stuk lager, zo laag zelfs dat je er op de knieën aan moet werken;)

Groet Pel
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
@Pel, gezien de hoogte van de Japanse tafels zijn zij ook zo begonnen, evengoed hebben ze de techniek van het houtbewerken redelijk te weten perfectioneren. Een goede leerschool dus, die lage meubels. :p
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Waarom zou je je werkbank waterpas willen hebben? Om het wiebelen tegen tegaan kan je er beter een wig onder schuiven.
 

rick76

Actieve deelnemer
8 nov 2015
76
1
ahahah ik zie het al voor me. Van een normale werkbank naar een Japanse werkbank. Wigjes en vastzetten tegen de muur kan ook.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
@bijtel. jou tip, een stuk van de poten af zagen, is voor sommige toch een gevaarlijke tip. 12 keer gezaagd en nog te lang en scheef. De bank is dan wel een heel stuk lager, zo laag zelfs dat je er op de knieën aan moet werken;)

Groet Pel

haha :eek:

Ik zou dit zo doen: eerst met een wiggetje de wiebelende poot en de tafel recht / vast zetten. En indien gewenst de tafel waterpas.
Dan een blokje hout pakken iets dikker dan de "kortste" poot. Daarmee alle poten rondom aftekenen. En zagen.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Of de luie manier, zoals mijn vorige werkbank: Balk tegen de muur en twee poten aan de voorkant. Daar kan je dan evt wel een stelvoetje onder zetten om de bank waterpas te zetten... Geen gewiebel of weglopende werkbanken.
 

rick76

Actieve deelnemer
8 nov 2015
76
1
thanks voor de tips!!! Binnenkort maar hout gaan bestellen. Ik zit nu nog in de tekenfase en het bedenken hoe ik allemaal wil hebben.
 

Mark91

Nieuw lid
14 feb 2016
8
0
Hallo,

ben sinds een week bezig met mijn nieuwe werkplek en heb de werkbank van losse kasten gemaakt zoals bij een keuken.
heb eerst een regelwerk waterpas gesteld en daar de kasten op geplaatst.
zo kan ik in de toekomst de indeling ook weer veranderen zou ik dat willen.
misschien heb je hier wat aan.
succes met je werkplaats!
13020446_552258481602788_737178633_n.jpg13020287_552102468285056_774247582_n.jpg
 

Bijlagen

  • 12966619_553309821497654_1107514890_n.jpg
    12966619_553309821497654_1107514890_n.jpg
    52,1 KB · Weergaven: 260
Laatst bewerkt:

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Ik zou er vooral voor zorgen dat het blad echt vlak is, dat maakt het in elkaar lijmen van latere werkstukken een stuk makkelijker. Of het perfect waterpas is zou ik mij niet zo druk over maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.