Eikenhoute meubels ontwerpen.

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Hallo iedereen,

Na 8 a 9 jaar een gekozen vakrichting weer serieus op willen pakken als hobby blijkt lastig, zeker aangezien ik een nogal groot project op de hooivork heb genomen. ik wil namelijk onze eigen meubels gaan ontwerpen en maken. Het begin is al gemaakt, de bomen zijn in de afgelopen maanden omgezaagd en worden binnen nu en een maand verzaagt om vervolgens naar de drogerij te gaan.

Dit geeft mij nog circa 5 maanden om de laatste voorbereidingen af te ronden waardoor ik nu tot mijn oren in de ontwerp fase zit. Echter roept het gebrek aan beoefening van de laatste jaren nog al wat vragen bij me op waardoor ik besloten heb om dit topic te openen.

De meubelstijl die we allebei erg mooi vinden is die uit de craftsman/mission periode uit amerika. Het zal geen 1 op 1 reconstructie van een aantal meubels worden maar eerder een eigen twist op deze meubels.

De eerste tekeningen die ik volledig wil gaan afronden zijn die van de vier boekenkasten:
kasten.jpg
Dit is een grove schets in solidworks waar de meubels als het waren uit een deel bestaan.

Het idee is als volgt:
ik wil deze meubels gaan maken door middel van pen- en gat-verbindingen gemaakt met de bovenfrees / radiaal armzaag.
de zij- kanten wil ik aan de voorkant vast zetten in verstek dmv een lock mitre joint (iemand ervaringen hiermee?)

Hoe de zijkanten er esthetisch gezien uit gaan zien ben ik nog niet helemaal over uit.
enerzijds vind ik de simpelheid van de 2 panelen mooi terwijl ik me toch afvraag of 2 panelen bij de hoogtste kast niet te lang is ivm de werking van het hout.
en daarnaast vind ik een kast als deze ook wel zeer aantrekkelijk:
book.jpg

De achterkant wil ik het zelfde maken als bij deze kast:
459969-438x.jpg

De oren zoiets als bij deze kast:
Screenshot_2014-04-29-14-16-02.jpg


De details en werkwijze die hier uit voorkomen worden uit eindelijk ook toegepast op een dressoir met spiegel, tv-meubel en koffietafel.

Graag hoor ik van jullie wat jullie er van vinden, of hoe jullie het anders zouden doen.

Met vriendelijke groet,
Gert-Jan van Oorsouw
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Hallo iedereen,

Inmiddels ben ik een stuk verder met het ontwerpen en uitwerken van de tekeningen voor de kasten.
Graag laat ik hier het een en ander zien en tevens heb ik een aantal vragen over de afmetingen en dergelijke die ik nu heb

De plaatjes:
Vooraanzicht:
Boekenkast enkel 1.jpg

Zijaanzicht:
Boekenkast enkel 2.jpg

Trimetrisch:
Boekenkast enkel 3.jpg

In formatie:
Boekenkasten samen schuin.jpg
Boekenkasten samen vooraanzicht.jpg

De vragen,
1. Hoe sterk is het kleurverschil tussen gedroogd Inlands eiken (quercus robur) en Amerikaans eiken (Quercus Rubra)?
ik heb namelijk een 15 tal stammen, waarvan 7 stuks inlands eiken, en 8 stuks Amerikaans eiken en nou was het mijn idee om bijvoorbeeld het hout voor de achterwand profielen van het zachtere Amerikaans eiken te maken.

2. De kasten gaan grotendeels in elkaar door middel van pen en gat verbindingen waarvan ik de verbindingen als volgt wil gaan maken:
Detail 2.jpg

De reden dat ik van een 10mm pen uit ga, heeft te maken met het verzagen van het hout. Ik weet op dit moment nog niet hoe dik het hout exact zal worden na het drogen en schaven maar verwacht ergens rond de 20 a 25mm uit te komen met als absolute bovengrens 28.5 ivm. de verstek-verlijmfrees)
De spiraal frees wil ik van te voren aanschaffen echter gezien de prijs van deze frezen kan ik er nu maar 1 aanschaffen vandaar de 10mm frees omdat me dat geschikter lijkt mocht het hout dikker blijven.

Klopt mijn gedachte gang hier een beetje of is het fundamenteel verkeerd om mee te beginnen?

3. Voor de achterwand wil ik 15mm dikke tong en groef profielen gaan maken ,
Detail Achterwand.jpg

Hoe diep moet ik de groef in de zijwanden en regels maken maken om voldoende ruimte te houden voor het uitzetten en krimpen van het hout zonder dat ik strax geen spleten krijg?


Tot zover mijn vragen, mochten jullie antwoorden hebben op mijn vragen of juist vragen hebben dan hoor ik het graag.

Met vriendelijke groet,
Woody
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Mooi project! Van stam naar kast, je bent lekker bezig.

Vraag 1: Geen idee, maar als je ze gaat verzagen zie je vanzelf hoe de kleur eruit komt.
Vraag 2: Geen idee. Nee echt niet.
Vraag 3: Als je rekening houdt met 10% krimp/uitzetten dan heb je 10 mm speling nodig. De regel kan je 15 mm maken, de groef ook 15mm. En dan 5 mm tussen de planken aanhouden. Dan steken ze 5 tot 10 mm in elkaar.
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
He SunRayes,

Ik pas gelijk de tekeningen aan wat de achterwand betreft!
Van stam naar kast best ambitieus wellicht te haha, gezien ik ook nog in de weer ben met tekeningen voor een dressoir, tv-meubel en ook nog wat aan het bedenken moet voor de eetkamer/salontafel.

Met vriendelijke groet,
woody
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.