Mijn eerste werkbank

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Eindelijk, ik ga ook een werkbank bouwen! Hopelijk hebben jullie een beetje geduld, het kan wel eens een tijdje gaan duren voordat 'ie af is. Aangezien ik niet zo'n sjieke werkplaats heb zoals anderen hier, komt de werkbank op het dak te staan :cool:

Het ontwerp:

5.jpg
2000 lang, 550 diep en 900 hoog.

6.jpg

7.jpg
Hier kan je zien hoe ik de verbindingen ga maken. Ik wil pen-gat verbindingen gaan maken voor de poten en kleine liggers. De lange liggers onder het blad dacht ik vast te zetten met bouten. De onderste wil ik vastzetten met wiggen, al weet ik nog niet helemaal hoe ik dat moet aanpakken. De bedoeling is dat de werkbank demontabel blijft, dus het blad, de staanders en de liggers lijm ik niet vast.
1.JPG
Hout gehaald, ordinair vuren. Heb geprobeerd zo veel mogelijk de mooie balken eruit te pikken, maar de kwaliteit viel wat tegen bij Pontmeyer. Ik heb gekozen voor vuren omdat het betaalbaar is en omdat ik denk dat een eerste werkbank toch niet perfect zal worden.
2.JPG
Alles alvast twee trappen omhoog.
3.JPG
Ook de rest van mijn gereedschap verhuist, hier begonnen met de kast op te bouwen. Zoals je kan zien heb ik de kast aangepast door de staander passend te maken op de kast die er al stond. Anders zou die voor de deur komen te staan. Helaas geen plek voor mijn afkortzaag, dus zal alles met de hand moeten zagen.
4.JPG

De bankschroef is alleen voor de vorm ingetekend, ik weet namelijk nog niet waar ik die vandaan ga halen en welke geschikt is. Als iemand een idee heeft is dat erg welkom. Ik zat te denken aan 50-60 euro als budget, maar als ik echt een betere/duurdere nodig heb kan het budget nog wel wat worden opgerekt. Verder begin ik nu toch weer te twijfelen of ik niet toch de bankschroef links wil hebben, zaagt wat minder prettig maar schaven moet ook goed kunnen. Gelukkig heb ik nog even om daar over na te denken.
Een andere issue is dat het schaafsel over het hele dak gaat, daar moet ik ook nog wat op verzinnen. 'T ligt nu overal, krijg het ook niet opgeruimd, half ingevroren.

Voor de liefhebber ook nog de bouwtekening:
Bekijk bijlage opzetwerkbank.skp
 

Bijlagen

  • 1.jpg
    1.jpg
    50,8 KB · Weergaven: 2.343
  • 1.JPG
    1.JPG
    58,7 KB · Weergaven: 2.350

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Dat is een imposante houtvooraad. Succes!
Die verbinding met die wiggen heb ik hier al eens op het forum gezien. Er is vast iemand die het terug kan vinden.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
@Hunto, dank voor de tip, ik ga nog eens zoeken.
@ Spaander, ik zal binnenkort bij daglicht even foto's maken.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Ben benieuwd naar het eindresultaat!
Linkshandig aangezien je de bankschroef aan de rechterkant plaatst?
Ingevroren schaafsel heeft ook zijn voordelen, waait tenminste niet overal heen ;) als het weer gaat dooien veeg je het de natte schaafkrullen makkelijk bijeen.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Qua schroef, kijk hier eens naar? Ik heb er twee van gemonteerd op mijn werkbank, een aan de smalle kant (470mm) en een aan de brede (310mm), ben er erg tevreden over. Het quick release systeem werkt goed en is een absolute meerwaarde als je die dingen vaak gebruikt. In combinatie met benchdogs kan je kleine panelen gewoon op je werkbank klemmen, erg handig en het werkt lekker snel. Ik klem regelmatig drie paneeltjes van 60cm breed tegelijk, achter elkaar gelegd, en gebruik dan stoeptegels om de boel vlak te houden, gaat prima ;) Aanrader!

http://www.axminster.co.uk/york-quick-release-vice-guides-ax32335

Succes!!

Groets, Rob.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
@coko, nee rechtshandig. Dacht dat het handiger zou zijn rechts in verband met zagen, maar iemand op het forum heeft mij erop gewezen dat je 'm voor schaven beter links kan hebben. Dus ik doe 'm waarschijnlijk toch links.

@Heckemann, die zal ik in gedachte houden. Wat houdt dat quick release systeem precies in?

1.JPG
De eerste helft van de te lamineren poten, de pootliggers en de korte liggers al op maat gezaagd. Helaas kwam ik een paar stevige knoesten tegen in een van de pootliggers waardoor de zaag een beetje wegliep, met het haaks schaven is die dus een fractie kleiner geworden. Op zich niet zo erg, moet er wel rekening mee houden bij het aftekenen van de gaten voor de poten.
2.jpg
Kon het niet laten om even te kijken hoe het er ongeveer uit komt te zien.
3.jpg
De "werkplaats".
4.jpg
Hier komt 'ie dan te staan denk ik. Nog even meten of ik dan nog genoeg ruimte eromheen heb, anders komt 'ie ergens anders op het dak.
 

Bijlagen

  • 2.jpg
    2.jpg
    72,8 KB · Weergaven: 2.218
P

Pel

Guest
@usernaamvergeten. Ik vraag mij toch af, moet je die werkplaats nog bouwen, of timmer jij echt in de open lucht op het platte dak?

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

erdevee

Actieve deelnemer
27 dec 2012
92
0
Haarlem
Ik heb iets soortgelijks gebouwd een jaar of drie terug. Ik zat vreselijk te klieren (pure onkunde waarschijnlijk) met dat samengestelde schort aan de voorzijde (achter heb ik er geen). Als ik dat overnieuw zou doen, nam ik voor dat schort een dusdanig brede plank dat dat één deel wordt.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
@Pel, een werkplaats is niet mogelijk, het wordt dus timmeren in de open lucht inderdaad. 'T is niet ideaal, maar beter dan helemaal geen werkbank.
@erdevee, Ik heb ze voor en achter omdat het onderdeel is van het onderframe. Het idee was om het blad er los op te maken met bouten of bladwervels, maar wellicht lijm ik ze toch, ik zie wel.
 

Wooper

Actieve deelnemer
4 jul 2011
183
0
Kan je niet als bij project een mooie luifel maken voor op dak :p. Open wanden maar wel een dak!
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Leuk, nog een werkbank. :)

De bouw van mijn werkbank is nog steeds de klus waar ik met het meeste plezier aan terugdenk.

Eigenlijk zouden we volgend jaar op de open dag hout een stuk vloer moeten reserveren en daar een line-up neerzetten van alle soorten werkbanken die in de loop der jaren door woodworkers zijn gebouwd. Het lijkt me alleen een beetje een logistieke uitdaging. :p
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Mijn werkbank blijft demontabel, dus afgezien van het gewicht is dat geen probleem :p

Zo, kleine update:
Screen Shot 2016-01-20 at 14.59.19.jpg
Even de maten in sketchup uitgezet en geprint, wel zo handig. Toen het gat voor de korte ligger gestoken, nooit eerder gedaan, wel goed gelukt en het ging nog best snel ook. Ter inspiratie even het filmpje van Paul Sellers opgezocht.
IMG_1765.jpg
Daarna de "gaten" voor de lange liggers gemaakt, gaat zo een stuk makkelijker voordat de poten gelamineerd zijn. Ik heb ze ingezaagd met de japanner, vervolgens tot ongeveer een centimeter van de zaagsnede af gefreesd en vervolgens de restjes weggestoken. Perfect resultaat!

IMG_1768.jpg
IMG_1767.jpg
Toen werd het donker, toch nog even snel de boel gelijmd en in de klemmen gezet. De eerste poot is dus bijna af, moet alleen nog een pen zagen aan de onderkant.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Zo vordert het stapje voor stapje. Je eigen werkbank maken is inderdaad een hele leuke bezigheid.
Vandaag had je in ieder geval mooi weer!
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
IMG_1773.JPG
Eerste pen gezaagd
IMG_1772.JPG
IMG_1771.JPG
Even proefpassen. Zoals je kan zien sluit de borst niet 100%, maar voor de eerste pen-gat verbinding ben ik best tevreden.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
IMG_1777.jpg
Staanders beginnen al vorm te krijgen, nu nog pennen zagen en gaten maken zodat de poten in de liggers komen. De linkerpoot heb ik al vlak geschaafd.
IMG_1778.jpg
De poten wouden van onder maar niet evenwijdig komen, uiteindelijk wel gelukt maar het gat is niet meer om aan te zien. Gelukkig komt het niet in het zicht, ik sla er wel een wig in bij het lijmen. Denk dat het met aftekenen niet goed is gegaan, hout is niet haaks en ook niet recht en dat begin ik nu te merken. Zie het belang van haaks en recht hout nu wel in. Al doende leert men zeg ik maar... :rolleyes:
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Netjes! Mooi strakke pennen en gaten ook!
(je hebt mij een DM gestuurd op dat andere forum ;) ).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.