afrondfrees in freestafel: niet voldoende diepte?

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Ik wil een afrondfrees gebruiken in mijn OF1010 in een zelfbouwfreestafel.
Als ik de afrondfrees op mijn normale manier inspan: erin laten zakken tot bodem van de spantang, ietsje terugtrekken, dan
ga ik in de freestafel niet aan voldoende diepte komen om een volledige kwartrond af te frezen.

Hoe doen jullie dat?

Alvast bedankt en groeten,
Duncan
 

Wooper

Actieve deelnemer
4 jul 2011
183
0
Volgens mij staat er op de schacht van een frees een markering tot hoe diep je deze in de frees moet steken. Weet je zeker dat je hem niet te de diep in de frees steekt?
 

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Dank je Wooper,
Het zijn allemaal JSO TR freesjes die ik heb. het was me nog niet opgevallen. Ik ga kijken
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Als je je spantang uit de machine haalt en je de frees er zo diep insteekt dat hij er een 1 mm doorheen steekt, dan heb je de maximale uitsteeklengte. Dit kan je even merken met een viltstift. Als je het dan nog niet haalt,kan je kijken of je door de diepteaanslag in te draaien nog iets kan winnen.
 

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Mijn inlegplaat is 10mm. Ik heb ook de bruine plaat eronder vandaan gehaald.
Misschien zet ik mijn freesje dan toch te diep.
Ik moet wel zeggen dat ik het gemeten heb met een latje, ik heb nog niet echt gefreesd.

Als het bij jou lukt moet het mij ook lukken.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Op de of zit een drietraps instelling om de frees diepte op vaste maten in te stellen. Ofwel de diepte instelling. Staat deze soms verkeerd? ?
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Een stift verlenging kan je ook prima gebruiken, ik heb hem bij de OF1400 gebruikt. Het enige puntje van aandacht was, dat als de verlengstift er in zat de frees sowieso onder de zool uitkwam. Daardoor moest ik ofwel de zool verdikken ofwel een en ander eerst frezen zonder verlengstift en daarna nog een keer met stift.

Geen probleem, maar wel even opletten dus
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Probeer verlengstiften te vermijden. De of 1010 is een relatief lichte frees. Frees maakt al meer dan 20000 toeren nu ga je er nog een hefboom opzetten. Ik heb het zelf ook wel eens gedaan. Maar voorzichtigheid is geboden.
 

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
:rolleyes:, waar is die 'schaam' smiley.....
Het is inderdaad een kwestie van de dieptestop helemaal indraaien: diepte genoeg.
Mijn excuus is dat ik een paar jaar niet met mijn frees gewerkt heb.
Allemaal hartelijk dank voor de hulp.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Probeer verlengstiften te vermijden. De of 1010 is een relatief lichte frees. Frees maakt al meer dan 20000 toeren nu ga je er nog een hefboom opzetten. Ik heb het zelf ook wel eens gedaan. Maar voorzichtigheid is geboden.
Zit er niet een maximale toerental op alle verlengstiften?
Degene die ik heb (trend) heeft max 18000 toeren. (in OF 2000)
Kan me wel voorstellen dat een verlengstift van mindere kwaliteit die niet goed uitgebalanceerd is daardoor gevaarlijk kan zijn.
Mvg,:).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.