Het medicijnkastje is klaar.

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Al een jaar ben ik vlijtig, en vaak ook niet zo vlijtig, bezig om een nieuwe medicijn kast te maken. Onze badkamer is nog in echt jaren 80 stijl gedecoreerd en heeft wel eens een facelift nodig. Mijn idee is een mooie strakke badkamer met twee objecten in een hele ouderwetse stijl. Het is de stijl die je in Engeland in de 17e eeuw nogal veel ziet. Kasten, kisten, stoelen e.d. gemaakt door de "joiner", de schrijnwerker of kistenmaker werd dat toen bij ons genoemd. Het is een eenvoudige stijl meubels, meest met pen en gat verbindingen, maar dan flink versierd met snijwerk. In Nederland vond je ook zulk soort meubels, maar veel had hier toen een meer luxe uitstraling, ten minste van wat je terug vind in de boeken en musea. Eenvoudiger werk is waarschijnlijk verloren gegaan, terwijl veel wel in Engeland bewaard is gebleven.

Ik heb als model de spice chest genomen, het specerijen kabinet. Op sites van antiek handelaren zijn er heel wat te vinden. Ik heb niet 1 model gecopieerd maar heb me laten inspireren, waarbij ik veel vrijheden heb genomen. Eerste vrijheid is al de materiaal keus. Bijna alles was toen van eiken gemaakt, maar ik heb gekozen voor kersenhout. Het inwendige heeft meestal een verdeling met heel veel laadjes.

Zomaar wat voorbeeldjes, de laatste is trouwens Nederlands, prachtig gefineerd:
2006AE6087_jpg_l.jpg da9924fff4abd520c54603999e83df5a.jpg sg1022bb.jpg
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
En hier is dan mijn kastje. Het hout is dus kersen. De kast zelf heb ik met zwaluwstaarten in elkaar gezet. De laadjes ook, heel primitief met 1 zwaluwstaart per hoek, bodem gespijkerd. Het deurtje is met pen en gat in elkaar gezet, zonder lijm, wel met toognagels. De scharnieren en het slotje heb ik ook zelf gemaakt.











 

Bijlagen

  • DSC04421.jpg
    DSC04421.jpg
    55,5 KB · Weergaven: 497
  • DSC04410.jpg
    DSC04410.jpg
    77,4 KB · Weergaven: 496
  • DSC04406.jpg
    DSC04406.jpg
    56,4 KB · Weergaven: 498
  • DSC04407.jpg
    DSC04407.jpg
    87,7 KB · Weergaven: 499
  • DSC04411.jpg
    DSC04411.jpg
    59,6 KB · Weergaven: 499
  • DSC04415.jpg
    DSC04415.jpg
    70,8 KB · Weergaven: 496
Laatst bewerkt:

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Aargh! Waarom draait die stomme software de foto's? Op mijn PC staan ze wel normaal rechtop.

Nou ja, haal ik ze weg en vervang ze door foto's van photobucket, staan ze er nu dubbel op! Sorry!
 
Laatst bewerkt:

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Het is nu in ieder geval overduidelijk .
Vind het een prachtig stuk werk !! kan je apetrots op zijn .
Wat mij opvalt is dat in al die voorbeelden ze allemaal naar rechts open gaan is daar misschien een reden voor ?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Nee, eigenlijk geen idee. Was me eigenlijk nog niet opgevallen. Wat wel grappig is en vaak terug komt bij deze kastjes, is dat de linker zijwand verder naar voren steekt dan de rechter.
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Hee Seek,

Ik vind hem hartstikke mooi en hij zou zeker niet misstaan in het bovenstaande rijtje. Je schrijft dat je het slot zelf hebt gemaakt, heb je daar nog meer informatie over?

Groeten en gefeliciteerd hiermee,
Hans
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Dat kastje is goed gelukt Kees! Dat zal een pronkstuk worden in de badkamer. We willen hem straks natuurlijk ook in z'n habitat zien.....
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Wow wat mooi.
Geweldig goed gelukt.
Heb je geen plaatjes van het maakproces?
Enige uitleg over de fabricage van het slotje en scharnieren lijkt me welkom voor een aantal van ons.
 
P

Pel

Guest
Mooi kastje Seek, vooral het snijwerk is zeer mooi, eenvoudig maar en niet overdreven veel, gewoon een afbeelding in het midden met speelse zijkanten. Bijzonder mooi gemaakt Seek, zal zeker wel een familie erfstuk worden?

Groet Pel.
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Echt heel knap en mooi. Ondanks inspiratie op basis van voorbeelden toch heel origineel en het gaat waarschijnlijk generaties mee.
Eén vraagje: (hoe) is het sluit en hangwerk behandeld tegen roest?
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Kees, Hulde zeer geslaagd!!!
Het Kastje krijgt met de tijd vanzelf en mooi gebruikt patina. :)

De rede dat de linkerzijde wat meer uitsteekt heeft te maken met het feit dat men de gesmede scharnieren niet in werden gelegd maar gewoon opgelegd werden. Dus het verschil tussen linker en rechterzijde (scharnierkant) is de scharnierdikte.
Ik zie dat jij een inkeping hebt gemaakt zodat het scharnier hier invalt wanneer je het deurtje sluit.

Slot en scharnieren zijn echt top! Metaal bewerken is (bijna) net zo leuk als hout bewerken. Het snijwerk in het hout ziet er goed uit, ik zie dat je er veel plezier aan beleefd en dat het met veel toewijding en liefde gemaakt is.

Wat fotootjes van het maak proces zou erg fijn zijn.

groetnis, Roeland
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.021
364
Alphen aan den Rijn
Rendew : Wat mij opvalt is dat in al die voorbeelden ze allemaal naar rechts open gaan is daar misschien een reden voor ?

De meeste mensen rechtshandig , daarom sluit hij links .

Willem
 
Laatst bewerkt:

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Dat is wel een uniek project. Ik heb al allerlei kasten en kastjes voorbij zien komen op het forum maar nog nooit echt iets in zo'n overduidelijke klassieke stijl. Ziet er zeer vakkundig gemaakt uit. Niet direct mijn smaak qua uiterlijk maar het ziet er wel allemaal strak uit.

Ik zou ook graag wat meer info lezen over de productie van de ijzerwaren.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Hartelijk dank voor alle complimenten. U doet mij blozen!

Ik heb het hele bouwproces op mijn blog staan. Daar staan ook alle gedachten kronkels bij. Veel was voor mij ook nieuw, maar dat maakt het allemaal juist leuk en spannend.
De metalen onderdelen. Het slotje is koud werk, veel zagen en vijlen en een beetje hulp van de Mig. Het staat beschreven in de maand januari 2015: http://seekelot.blogspot.nl/2015_01_01_archive.html

De scharnieren heb ik met vuur en aambeeld gemaakt en ook weer een hoop vijlwerk aan het eind. http://seekelot.blogspot.nl/2016/01/hinges.html

Het houtwerk is niet zo complex hoor! De kast heeft de slechtste zwaluwstaarten die ik ooit gemaakt heb, maar je ziet er gelukkig niks meer van. http://seekelot.blogspot.nl/2014/11/dovetails.html

De plankjes zitten er in met "sliding dovetails". http://seekelot.blogspot.nl/2014/11/sliding-dovetails.html

De lijsten zijn natuurlijk met schaafjes gemaakt! http://seekelot.blogspot.nl/2014_12_01_archive.html

De laadjes hebben een hele primitieve zwaluwstaart verbinding. De meeste van deze kastjes hadden gewoon gespijkerde laadjes. http://seekelot.blogspot.nl/2015/06/early-dovetaling.html

Voorlopig ben ik nog wel even bezig voordat het kastje in de badkamer komt te hangen. Ik ben net gestart met de tweede kast in dezelfde stijl. Die wordt een stuk groter. En dan moet ik de badkamer gaan verbouwen, dus ik ben nog wel even zoet.

Ik heb de scharnieren en slot dik in de lijnolie gezet, warm opgebracht. Daarna een laag was. Ik hoop dat ze mooi blijven en niet in snel tempo weg gaan roesten. Ik ben wel van plan om een goede ventilatie in de badkamer te gaan inbouwen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.