Parafinne olie watervast of vernis voor onderzetters

J.art

Actieve deelnemer
18 dec 2015
519
91
Limburg België
He heb net onder zetters gemaakt, maar nu wil ik ze ook met iets behandelen. Zodat het niet erg is als er op gesmost wordt. Is parafinne olie hiervoor geschikt of eerder vernis voor binnenshuis?
Jolien
 
P

Pel

Guest
Ik zou geen vernis gebruiken Jolien, als er een warme pan op komt gaat het vernis smelten en het gaat stinken, de onderzetters zijn dan niet mooi meer. Gewoon wat olie erop, en goed in laten trekken.

Groet Pel.
 
P

Pel

Guest
Dan kan het geen kwaad, persoonlijk hou ik niet zo van vernis, het geeft zo'n plastic uiterlijk aan het hout, maar dat in mijn persoonlijke mening.

Groet Pel.
 

J.art

Actieve deelnemer
18 dec 2015
519
91
Limburg België
Dan kan het geen kwaad, persoonlijk hou ik niet zo van vernis, het geeft zo'n plastic uiterlijk aan het hout, maar dat in mijn persoonlijke mening.

Groet Pel.

Maar als je dan bijvoorbeeld cola morst op de onderzetter die met parafinne olie behandelt is, gaat dat er dan af te vegen?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Maar als je dan bijvoorbeeld cola morst op de onderzetter die met parafinne olie behandelt is, gaat dat er dan af te vegen?
Paraffine-olie maakt hout niet echt waterafstotend - het 'zit namelijk niet vast' in of op het hout, maar kan wegspoelen, uitlogen en zelfs verdampen. Ik ben in het algemeen geen grote voorstander van paraffineolie als afwerking voor hout, zeker niet voor houten gebruiksvoorwerpen. Daarvoor heb je hoe dan ook iets nodig dat 'uithardt', of dat nou vernis is, of epoxy, of een drogende olie. Anders kun je nog beter bijenwas gebruiken, dat ziet er lig beter uit dan paraffineolie. Of nog beter, carnaubawas. Mijn eerste keuze zou gekookte lijnolie of tungolie zijn. Of Osmo hardwaxolie (dat zit ook op ons houten aanrechtblad - zelf gemaakt).
 

Rob van Rotterdam

Actieve deelnemer
16 okt 2010
142
2
Voor die onderzetters kun je ook walnootolie gebruiken. Is verkrijgbaar bij iedere supermarkt. De olie trekt geheel in het hout en maakt de onderzettertjes - bij meerdere lagen - watervast.
Rob
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Voor onderzetters zou dat niet mijn eerste voorkeur hebben. Walnootolie is een semidrogende olie. Het droogt wel, maar heel langzaam en het wordt dan ook niet echt hard. Voor hout dat in aanraking komt met voedsel (zoals snijplanken) is het een erg goede oplossing, maar voor een onderzetter, waar waterafstotendheid de belangrijkste (en feitelijk enige) voorwaarde is, zou ik iets nemen dat beter droogt dan walnootolie. Maar het kan natuurlijk wel.
 

Rob van Rotterdam

Actieve deelnemer
16 okt 2010
142
2
Voor onderzetters zou dat niet mijn eerste voorkeur hebben. Walnootolie is een semidrogende olie. Het droogt wel, maar heel langzaam en het wordt dan ook niet echt hard. Voor hout dat in aanraking komt met voedsel (zoals snijplanken) is het een erg goede oplossing, maar voor een onderzetter, waar waterafstotendheid de belangrijkste (en feitelijk enige) voorwaarde is, zou ik iets nemen dat beter droogt dan walnootolie. Maar het kan natuurlijk wel.
Ik heb mijn grenen eettafel destijds met walnootolie behandeld. Een keer of drie, vier. De tafel is gewoon droog. Dat de olie niet hard zou worden kan ik bevestigen noch ontkennen, aangezien zij geheel in het hout is getrokken.
Rob
 
Laatst bewerkt:

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Al mijn meubelen op 1 na zijn afgewerkt met was of olie maar voor onderzetters zou ik geen olie of was gebruiken.
Vooral in de zomer met koude dranken krijg je steeds condens op de onderzetters en als er zo regelmatig vocht op komt dan zou ik een matte of zijdeglans bootlak nemen.
Een klein potje zou ik nemen (250 ml) en kan uitstekend tegen continue vochtbelasting.
En blijf je speelgoed vooral met olie doen, da's wel zo mooi.
 
Laatst bewerkt:

HBhout

Actieve deelnemer
17 aug 2015
268
0
capelle
Ik heb ook wel onderzetters gemaakt voor pannen en glazen. Gewoon een plakje van een boomstam afzagen. Maarja, de afwerking dat was nog niet zo simpel. eerst heb ik kozijnen lak gebruikt. Mooie afwerking en het water blijft liggen, maar bij een kop hete thee bleven de onderzetters aan het glas plakken. Niet echt ideaal dus. Vervolgens parafine olie geprobeerd, naar mijn geen succes. Het water werd direct op gezogen.
Lijnolie geprobeerd, ging al beter. Het water bleef er gedeeltelijk op liggen, maar niet ideaal.
Vervolgens naar verschillende lak soorten gezocht, gekocht, en geprobeerd. Uit eindelijk kwam ik bij de spuitlak van de action uit. Perfect! waterafstotend, glad, makkelijk/gelijkmatig aan te brengen, en plakt niet aan hete pannen/glazen. Voor het spuiten moet je wel alles spekglad hebben geschuurd, minimaal tot grid 600
 

J.art

Actieve deelnemer
18 dec 2015
519
91
Limburg België
Ik heb ook wel onderzetters gemaakt voor pannen en glazen. Gewoon een plakje van een boomstam afzagen. Maarja, de afwerking dat was nog niet zo simpel. eerst heb ik kozijnen lak gebruikt. Mooie afwerking en het water blijft liggen, maar bij een kop hete thee bleven de onderzetters aan het glas plakken. Niet echt ideaal dus. Vervolgens parafine olie geprobeerd, naar mijn geen succes. Het water werd direct op gezogen.
Lijnolie geprobeerd, ging al beter. Het water bleef er gedeeltelijk op liggen, maar niet ideaal.
Vervolgens naar verschillende lak soorten gezocht, gekocht, en geprobeerd. Uit eindelijk kwam ik bij de spuitlak van de action uit. Perfect! waterafstotend, glad, makkelijk/gelijkmatig aan te brengen, en plakt niet aan hete pannen/glazen. Voor het spuiten moet je wel alles spekglad hebben geschuurd, minimaal tot grid 600

Aaaah! Super zeg! Op zo een antwoord wachtte ik dus :D lekker budget vriendelijk!
Oke dan zal ik nog maar even verder schuren, tot nu toe tot 400 gegaan!
Dankuwel HBhout !!
 

HBhout

Actieve deelnemer
17 aug 2015
268
0
capelle
Aaaah! Super zeg! Op zo een antwoord wachtte ik dus :D lekker budget vriendelijk!
Oke dan zal ik nog maar even verder schuren, tot nu toe tot 400 gegaan!
Dankuwel HBhout !!

kzou het wel eerst op een test stukje testen.Niet iedereen vind het zelfde immers mooi. Het zou jammer zijn als het straks geheel verpest is. Duur is het inderdaad niet, dus altijd het proberen waard ;)


Bekijk bijlage 41518
Dit zijn de onderzettertjes trouwens! 11 op 11 !

Die zijn netje geworden!
Welk hout is gebruikt? en hoe zijn de verbindingen gedaan, gewone houtlijm? ze zijn zeker na het lijmen door de vlakbank gehaald?
 

J.art

Actieve deelnemer
18 dec 2015
519
91
Limburg België
kzou het wel eerst op een test stukje testen.Niet iedereen vind het zelfde immers mooi. Het zou jammer zijn als het straks geheel verpest is. Duur is het inderdaad niet, dus altijd het proberen waard ;)




Die zijn netje geworden!
Welk hout is gebruikt? en hoe zijn de verbindingen gedaan, gewone houtlijm? ze zijn zeker na het lijmen door de vlakbank gehaald?

Inderdaad eerst op een teststukje proberen! Ga het vandaag halen :D.
En gewone houtlijm gebruikt als verbinding ja, maar als ik er nog eens ga maken ga ik toch ook met visjes werken! (lamello's denk ik?). En inderdaad door de vlakbank gehaald!
Dennenhout, eikenhout en het donkere heb ik geen flauw idee!
 

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Leuke onderzetters, ik wil zelf ook heel lang 's een setje maken, maar nog niet aan toe gekomen. Ik dacht zelf aan Rustin's plastic coating of PU lak, maar ik heb er geen ervaring mee. Spuitlak lijkt me wel makkelijk.

Mini rubbertjes aan de onderkant?

Het donkere hout is cumaru denk ik.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.