Kopieerringen voor Festool bovenfrees OF 1010

kemo

Actieve deelnemer
31 aug 2014
161
0
Welke kopieerring moet ik zeker in mijn gamma hebben? Welke is de meest standaard kopieerring? Ze zijn ook per stuk te koop blijkbaar, niet in een set?
Beschikbare kopieerringen zijn 13,8/10,8/17/24/27/30/40.
Ik veronderstel best een rond getal, omdat de frees ook beschikbaar moet zijn en een diameter die niet TE groot is, zodat je een klein gat ook kan kopiëren?
 

kemo

Actieve deelnemer
31 aug 2014
161
0
Ik wil de vorm op ware grootte overnemen, de frees zo groot als de ring dus...
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Dat gaat niet, want de ring heeft zelf ook nog een materiaaldikte. Dan hapt je frees dus in de ring.
Als je met mallen op ware grootte wilt werken gebruik je een frees met een kogellager. Als de mal bovenop het te frezen onderdeel komt te liggen een kogellager tussen schacht en frees, en als de mal onderligt een kogellager aan het einde van de frees.
 

kemo

Actieve deelnemer
31 aug 2014
161
0
@houtenklaas: Ik zou de frees dan natuurlijk wel onder de kopieerring plaatsen. Maar met een kogellager kan inderdaad misschien ook effectief zijn? Wie gebruikt wat?
@edozat: Vermoedelijk heb ik genoeg aan 1 kopieerfrees om figuren te kopiëren, gaten moet ik niet direct namaken. Toch interessant om weten!
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Uit je opmerking over een kopieerring met dezelfde diameter van de frees leid ik af dat je nog niet veel ervaring met/kennis van het gebruik van de bovenfrees hebt. Je frees heeft immers wel een diepteaanslag, maar geen hoogteaanslag. Een frees met dezelfde diameter als die van een kopieerring gaat vroeg of laat die ring een keer raken. Ik hoop voor je dat de frees op dat moment stilstaat. Ik raad je daarom aan ook eens wat op youtube te grasduinen om je goed te informeren over het gebruik van de bovenfrees, of eens bij een forumlid bij je in de buurt langs te gaan om e.e.a. eens door te nemen. Een bovenfrees is in potentie een levensgevaarlijk apparaat, en als het mis gaat gaat het al snel goed mis met de toerentallen in de tienduizenden.

Het is en blijft een apparaat dat je met diep respect moet benaderen/gebruiken. De zoon van de aannemer die bij ons aan het werk is gaat al weer heel wat jaartjes mee in het vak en kent de apparatuur, maar eind november haalde hij de begrippen vingerfrees en stationaire frees een beetje door elkaar, en hij is voorlopig nog niet aan het werk.
 

kemo

Actieve deelnemer
31 aug 2014
161
0
Ik ken een bovenfrees goed genoeg. Toch heb ik al verscheidene malen gehoord dat er gekopieerd wordt met een frees gelijk aan de buitendiameter van een kopieerring. Veilig is dat inderdaad niet... Men moet de diepte dus sowieso vastzetten.
Ik zeg niet dat ik op die manier ga werken. Daarom juist vraag ik eerst de bevindingen van andere gebruikers...
 

blike

Nieuw lid
13 dec 2013
22
0
Ikzelf heb enkel de 24 en de 30 mm voor de of1010, de 30 heb je nodig als je cirkels wil frezen met het mfs systeem.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Is dit wat?: http://www.axminster.co.uk/ujk-technology-metric-threaded-guidebush-set-502571
Daar moet je dan wel een adapter voor de OF 1010 bij kopen (iets naar beneden scrollen)
Zie hier een demo: https://www.youtube.com/watch?v=A58rA_86uNw
Ik heb een gelijkaardig setje voor op mijn Bosch bovenfrees.
Ik heb het in de eerste plaats gekocht voor de zwaluwstaartmal. De bijgeleverde ring moest op een extra zool geschroefd worden en dan gecentreerd en dat was telkens een geprul om het goed te krijgen.
Deze ringen worden in een adapter geschroefd en zitten onmiddellijk goed.
 
Laatst bewerkt:

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Heb ook het setje van UJK bij Axminster vandaan, met adapter voor Bosch. De kopieerringen zijn van zeer goede kwaliteit, en eens het set in bezit, ben je met slechts een adapter voor elke bovenfrees of freestafel klaar.

Kopiëren met dezelfde diameter frees zou ik niet aan beginnen, dat gaat zeker fout. Is ook niet nodig, je mal moet gewoon de juiste overmaat hebben. Bovendien kunnen de spanen niet weg als de kopieerhuls ertussen zit, als het gat groter is kunnen de spanen nog weg gezogen worden.
 

kemo

Actieve deelnemer
31 aug 2014
161
0
Heeft cmt ook zo'n frezen, kosten meer, maar kan je blijkbaar wel laten scherpen achteraf?
Kan je even goed (bij ecotools dan) een kantenfrees van 12,7mm kiezen ipv 19mm? Bedoeling is toch maar om een oppervlak uit een plaat te snijden.
 
Laatst bewerkt:

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Naslijpen zal ongetwijfeld de diameter verkleinen.
Het zal niet veel zijn maar uiteindelijk wordt ie toch kleiner dan het lager.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.