Hulp gevraagd ontwerp/uitvoering bureau

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Hallo,
Ik ben nog met een ander projectje bezig, maar ben al aan het uitkijken hoe ik mijn bureau kan maken.
Ik wil het maken met een 'werkblad' die ik kan bestellen zoals deze die ik gebruikt heb in het projectje waar ik nu mee bezig ben:
IMG_6449.jpg
Zo wil ik mijn bureau hebben:
Schets bureau.jpg
De plaat die ik hiervoor kan bestellen is 4cm dik, ik wil echter 8 cm dikte hebben. Gezien ik geen stroken kan krijgen van het materiaal wil ik met een dubbel verstek gaan werken: de kopse kant in verstek zagen zodat een 8cm brede strook, tevens in verstek kan opgelijmd worden. Deze strook zou onderaan ook in verstek gezaagd zijn om daar ook nog eens een strook aan te lijmen die in verstek gezaagd is, breedte = dikte van de plaat. Zo wil ik het effect van 8cm dikte creeëren, met een afgewerkte voorkant .
Nu is mijn vraag: is dit een goede manier van werken? + Hoe maak ik best de lijmverbinding van de verstekken (domino's of verstek-verlijmfrees kopen)?
Bijkomende vraag: gaat de bureau niet doorbuigen? Hij staat tegen een muurtje, rechts ervan ook een muurtje.
Zou ik hem beter bevestigen aan de muren om doorzakken te vermijden? Hoe?
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Zou het zin hebben om de verstekken met een verstek-verlijmfrees uit te voeren gezien het om spaanplaat gaat?
 

Wooper

Actieve deelnemer
4 jul 2011
183
0
De tweede tekening is wat duidelijker, die hoek/verstek zou je best met dominos of lamello's kunnen maken. Dat hoekprofiel infrezen ik niet weet. Je zou net zo goed het profiel gewoon onder het blad kunnen bevestigen.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Ik zou je graag helpen, maar heb geen ervaring in jouw oplossing. Je wilt twee afgewerkte platen tegen elkaar verlijmen en dan de kopse kant twee keer 45 graden er in verlijmen. Het komt mij nogal complex over en massief.
Zelf zou ik waarschijnlijk voor een "torsion box" achtige oplossing gaan en dan een hpl plaat erop verlijmen. Het maakt de constructie wat lichter en beter handelbaar. Het hoekprofiel zou ik omdraaien als je het blind wil hebben. Met 8 cm hoogte zou je ook voor een french cleat oplossing kunnen gaan.
 

cocobolo

Actieve deelnemer
3 mrt 2012
138
5
Apeldoorn
Ik zou ook gaan voor een dunne HPL plaat (1mm) verlijmen op je frame. Dan kun je alles mooi bekleden en dat hoekje ook in verstek, terwijl de onderliggende constructie niet verstek hoeft te zijn. Vele malen makkelijker en resultaat kan superstrak.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
@Hunto:Aan een torsionbox had ik nog niet gedacht... In wat zou u dat dan uitvoeren? Multiplex, met mdf plaat erop waarop de hpl gelijmd kan worden?
inderdaad complex, maar ik zou graag met hetzelfde materiaal werken als in dit vorige projectje, ik kan die afwerking (hpl?) niet krijgen waar ik die plaat besteld heb, vandaar dat ik aan deze oplossing dacht.
@wooper: nu u het zegt, het zit idd toch uit het zicht, dus het zou perfect kunnen, het zou ook makkelijker zijn. Goed idee.

Indien u nog meer opmerkingen, bedenkingen, hebt ik hoor (lees) die graag, Liever op voorhand goed nadenken dan later de problemen te moeten oplossen...

Alvast bedankt voor het helpen nadenken!

- - - Updated - - -

Iemand die weet waar je als particulier aan HPL kunt geraken? (West- of Oost-Vlaanderen?)
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Goedenavond Seb, De torsionbox die ik wel eens heb gemaakt was in mdf. Dat ging prima, maar een volgende keer zou Ik kom zou met een houten randlat werken om kopse kanten te vermijden. Bij het bekleden met hpl heb je dat probleem natuurlijk niet, maar met lakken wel :( en lakken is niet mijn sterkste kant :mad:. Helaas....
De torsionbox met een randframe en als binnenwerk om de 300mm een regel of strook mdf haaks op de lange zijde. Afhankelijk van de diepte van je bureau eventueel een keer een regel in de langsrichting. Boven en onder een plaat van 6mm. Langs achterzijde en zijkant tot circa 100mm vanaf de rand een extra regel voor de cleat.

Volgens mij valt hpl zowel op multiplex als mdf te verlijmen.
Waar je de hpl in België kunt verkrijgen weet ik niet.
succes!
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
afbeelding bureau voorbeeld.jpg
Dit is een voorbeeld van de massieve look die ik wil bekomen...
 

Bijlagen

  • Schets bureau 2.jpg
    Schets bureau 2.jpg
    73,1 KB · Weergaven: 380

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Dat kun je toch prima met een torsion box realiseren? Zie onderstaande schets. Alleen nog beplakken met hpl en klaar is Seb.:cool:

image.jpg
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Hunto, dank je voor de schets! Mijn enig klein probleem voor het realiseren van die torsion box is dat ik, na wat surfen deze avond die hpl enkel terugvind in zeer strakke kleuren (wit, groen, creme,...) De plaat die ik eerder gebruikte was "lariks", het lijkt natuurlijk hout die een grijze tint (vernis) kreeg, en heeft ook precies een houtstructuur, is niet glad. De hpl die ik -tot nu toe- kon vinden op het net zijn gladde platen, effen structuur, en beperkt in kleurengamma, niet direct iets dat op natuurlijk (massief) hout lijkt...
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Hunto, dank je voor de schets! Mijn enig klein probleem voor het realiseren van die torsion box is dat ik, na wat surfen deze avond die hpl enkel terugvind in zeer strakke kleuren (wit, groen, creme,...) De plaat die ik eerder gebruikte was "lariks", het lijkt natuurlijk hout die een grijze tint (vernis) kreeg, en heeft ook precies een houtstructuur, is niet glad. De hpl die ik -tot nu toe- kon vinden op het net zijn gladde platen, effen structuur, en beperkt in kleurengamma, niet direct iets dat op natuurlijk (massief) hout lijkt...

Houtwerkers uit België zijn ruim vertegenwoordigd op dit forum. Een draadje met een vraag zou dat probleem kunnen oplossen. En je leert er ook weer wat van.....;)
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Het hout is ondertussen besteld, 38mm vezelplaat met hpl beplakt. Ik heb ook een vel hpl kunnen bestellen voor het afplakken van de kopse kanten. Geen dubbele verstekken dus. Ik zal gewoon een strook van de plaat afzagen en die aan de voorkant eronder lijmen en vervolgens de kopse kant beplakken met de hpl. De costructie lijkt me zo inderdaad "gezonder" en vooral eenvoudiger om uit te voeren.

Wat ik me nog afvroeg: zou ik een T-ijzer moeten infrezen of iets dergelijks tegen het doorbuigen, of is de overspanning niet te groot om zonder versterking te werken?
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Hallo Seb,

Als je aan de voorzijde een verstijving hebt en aan de achterzijde een regel tegen de muur waarop het blad rust, lijkt mij dat het goed gaat.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Hallo Seb,

Als je aan de voorzijde een verstijving hebt en aan de achterzijde een regel tegen de muur waarop het blad rust, lijkt mij dat het goed gaat.

Dient de aangelijmde strook die als opdikking dient dan als verstijving, of moet ik nog iets extra voorzien?
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Die strook aan de voorzijde kun je als verstijving beschouwen. Ik neem aan dat je een strookje maakt met wat "vlees".

Aanvulling: Ik heb weer even je tekening op pagina 1 bekeken. Als je de 8cm frontaanzicht nog steeds nastreeft, kun je altijd nog een hoekstaal achter de verstijving aanbrengen mocht dat nodig zijn.
 
Laatst bewerkt:

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Die strook aan de voorzijde kun je als verstijving beschouwen. Ik neem aan dat je een strookje maakt met wat "vlees".

Aanvulling: Ik heb weer even je tekening op pagina 1 bekeken. Als je de 8cm frontaanzicht nog steeds nastreeft, kun je altijd nog een hoekstaal achter de verstijving aanbrengen mocht dat nodig zijn.


Die vaktermen... "een strookje met wat "vlees"...
Ik heb een strook liggen die ik moest afzagen van de plaat die op m'n kastjes ligt van het vorige project, in hetzelfde materiaal, dus 38mm spaanplaat, is die is ongeveer 15cm breed. Ik ging die gebruiken om op te dikken, misschien zelfs wat versmallen naar 10cm? De dikte zal dus 2 x 38mm spaanplaat zijn, hiermee kom ik niet helemaal aan m'n 8cm, maar dit is ook maar een richtlijn waar ik naartoe wou. Dat hoekijzer is idd prima te doen, misschien kan zelfs de vorm wat uifrezen uit het stuk dat dient om op te dikken zodat het helemaal wegzit... Hoe dik zie je dat ijzertje dan? Benen van 3 x 3cm? dikte 3mm? Zoiets?
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Hoi Seb,

Een strookje met wat vlees: een beetje maat/body :D

Ik heb even een sketch-up gemaakt.

Bureau Seb 02.jpg

Jouw oplossing: het verdubbelen van de dikte

Bekijk bijlage 45556

Het haaks plaatsen van de strook.
Met mijn oplossing creëer je wat meer body/stevigheid.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.