Werkplaats mét verwarming vraagt een betere inrichting

pdjonghe

Actieve deelnemer
5 jan 2013
34
0
Gent, België
Hoi,

mijn werkplaats meet ongeveer 6 bij 4,5. Daarvan wordt echter een deel ingenomen door de cv-ketel. Nu wil ik het één en ander herinrichten en ik wil beginnen met een wand met french cleats boven mijn werktafel en lades eronder om te zien hoeveel gereedschap ik daarop kwijt kan. Zouden jullie de cleats zo op de baksteen hangen of toch maar eerst een plaat (heb nog geschuurde OSB liggen) tegen de muur hangen? Meestal zie ik ze op het net in mooi afgewerkte werkplaatsen hangen, dus ik twijfel hier wel even over.

Op dit moment de materiaal- en houtvoorraadwand
20160115_203011.jpg

De werktafel met de french cleats to be (do not mind de Augustijn naast de afkortzaag, 't is vrijdagavond)
20160115_203018.jpg
 

Meubelle

Actieve deelnemer
24 jan 2014
52
1
39
Lennik, België
www.facebook.com
Ik zou de wanden ook eerst bekleden, en als het even kan ook schilderen.

Mijn werkplaats is opgebouwd uit ruwe betonblokken. Toen ik hiermee begon heb ik die gelukkig wel goed geschilderd, maar de 'putjes' blijven nu eenmaal. Het probleem is dat hierin heel veel stof kruipt, en telkens je passeert komt er eigenlijk stof in de lucht.
Van zodra ik de kans krijg pas ik dit dan ook aan in mijn atelier. Muren bekleden met eender wat, wel liefst zo glad mogelijk, en liefst zelfs afwasbaar. (daarop hecht het stof het minste)
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
+1 voor de wanden bekleden. Ik heb een paar jaar in een riante kelderbox gehobbied en toen ik 2 wanden daarvan bekleed had en geschilderd, werd het veel rustiger. Ook een factor om mee te nemen. Zodra de boel uniform geschilderd is, wordt het rustiger. Verder ziet het eruit alsof een aantal toevoegingen opgehangen of geplaatst is waar er ruimte was. Dat kan beter denk ik. 6x4,5 is heel riant en ik denk dat je efficienter met de ruimte om kan gaan.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Is de schuur een beetje geïsoleerd? Anders zou je ook nog kunnen overwegen een (dun) geïsoleerd voorzetwandje te plaatsen.
Verder zou ik inderdaad ook alles (muren + plafond) witten. Niet alleen schoner/rustiger, maar het maakt je ruimte ook veel lichter en dat werkt heel veel fijner.
 

pdjonghe

Actieve deelnemer
5 jan 2013
34
0
Gent, België
Gezien de hobbytijd eerder beperkt te noemen is, had ik een pot verf uitgesteld, maar misschien moet ik dat toch maar even doen. Het kan mijn werkruimte alleen maar fijner maken. De kelder is niet geïsoleerd, maar de temperatuur blijft redelijk aangenaam constant door de verwarmingsketel. Dat is nu zeker geen prioriteit.

De verf zal ik, gezien het nu aardig vol staat, muur per muur aanbrengen. De updates volgen.
 

pdjonghe

Actieve deelnemer
5 jan 2013
34
0
Gent, België
Met dank aan Action (die muurverf heeft nog best wat kwaliteiten en ook de leidingen krijgen een laagje witte spuitverf) is er verbetering in zicht en neem ik even de tijd om de werkplaats wat op te knappen en te ordenen:

20160118_204131.jpg

Er is nog veel schilderwerk te gaan, maar eerst maar eens het nodige materiaal aan de muur hangen en wat opbergruimte maken onder de werkttafel zodat ook de andere muren vrij kunnen voor een laagje witte verf. Het plafond volgt ook nog. Jullie kleine zetje had ik nodig om wat orde in de chaos te scheppen.
 
P

Pel

Guest
Ik zou ook wat aan de verlichting doen, enkele TL balken erbij misschien?

Groet Pel.
 

pdjonghe

Actieve deelnemer
5 jan 2013
34
0
Gent, België
Ondertussen een maand verder ... en de boel is geschilderd. Gisteren de afzuiging wezen halen (Contimac SPA 2003 / 2000m³/h) afgehaald voor 100 EUR en vandaag een nieuwe stofzuiger (Starmix UCLEAN 1420) met te bouwen cycloon. Nu gaan we verder met het ordenen van gereedschap ... en we doen een poging om het wat net te houden.

20160217_205047.jpg

20160217_205057.jpg
 

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Het ziet er al een stuk beter en netter uit. Keurig.
Heb je ook gedacht aan mogelijke fijnstof-afvoer (naar buiten?) en ook genoeg verse zuurstof voor jezelf en de ketel?
Ga zo door, dan kom ik wel bij jou hobby-en als ik ook een lekker belgisch biertje mag drinken (na een hoognodige dagrust). ;)
In mijn werkruimte kan ik helaas niet veel of grote stationaire machines plaatsen, mijn auto-tje moet er ook nog bij kunnen.
 

pdjonghe

Actieve deelnemer
5 jan 2013
34
0
Gent, België
De ramen sluiten niet zo goed, dus die oude ketel en ikzelf krijgen ruim zuurstof genoeg. Dat heb ik al gecontroleerd.
Fijnstof wordt voorzien dmv de hier bekende filter.
Schilderen en opruimen zijn niet de leukste karweien, dus daar kan wel wat bierdeterminatie bij. Maar Guus, machines en bier ... ;-) Steeds welkom voor wat hobby-en! Eerst staan er nog wat interieurprojectjes op het programma en deze zomer wil ik beginnen aan een sauna in de tuin. Die spookt al lang door mijn hoofd en nu wil ik er toch wel eens werk van maken.

...

project werkplaats wordt vervolgd.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.