zelfklevend schuurpapier

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik weet helaas niet waar je het kunt kopen.

Echter bij het kijken van het filmpje vroeg ik me af waarom ze daarvoor schuurpapier gebruiken. Je kunt daarvoor toch veel beter diamand en japanse stenen gebruiken? Dat lijkt me tevens een veel betere investering. Als je voor elke beitel een stuk of 6 van die stukken zware kwaliteit schuurpapier moet gebruiken, gaat dat letterlijk in de papieren lopen lijkt me. Of heeft schuurpapier echt een groot voordeel tegenover stenen?
 

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
Ja, want dat gaat veel sneller. Je gebruikt het natuurlijk alleen als het nodig is, bijvoorbeeld als je een flinke slijpbeurt hebt doordat er een putje in zit.
 
A

Athanor

Guest
Ik ben het in Nederland nog nooit tegengekomen. Ik gebruik het systeem op een granietplaat die ik inspuit met 3M spuitlijm, daarmee kan ik de eerste tijd ook velletjes vervangen. Als ik het lang laat zitten moet ik de vellen er afsteken, de lijm wordt dan permanent :cry:

Fons
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Bij mijn JET schuurband/-schijfmachine heb ik schijven, die op klittenband aan de machine kleven. Klittenband op een harde ondergrond plakken en dan de schijf erop kan ook voor handbewerking.
Gewoon even tegen de schuurband houden gaat ook prima.
vr.gr. Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

Mrg

Nieuw lid
25 dec 2018
1
0
Nog meer schuurpapier tips :)

Ik bump (heropen) niet graag oude topics maar wilde hier toch graag even een opmerking bij zetten. Er wordt namelijk best veel gezocht naar (zelfklevende) schuurpapier-oplossingen voor het slijpen van beitels.

Klittenband op een harde ondergrond plakken en dan de schijf erop kan ook voor handbewerking.
Nee, dat is m.i. geen goed idee omdat je dan géén vlakke ondergrond kunt garanderen. Klitteband schuurschijven op een klitteband plaklaag kunnen ietswat ingeduwt worden en bieden daardoor dus speling. Dit heeft mogelijk afgeronde zijkanten tot gevolg. Schuurpapier (al dan niet zelfklevend) op een ondergrond als een marmeren steen of glasplaat garandeert wél vlakheid.

Mocht je met dubbelzijdige tape je schuurpapier vastzetten, plak je schuurpapier dan alleen aan twee tegenovergestelde randen vast aan de glasplaat. Zie het gebied waar het schuurpapier op de tape vastzit vervolgens ook niet als schuurvlak; enkel de ruimte tussen de plakbandstrips in.

Gewoon even tegen de schuurband houden gaat ook prima.
Dat is voor vlakheid een beter idee, en zien we ook soms in (YouTube)filmpjes terug; zelfs met ‘gewone’ handmatige bandschuurmachines. Heb zelfs iemand een bandschuurmachine omgekeerd in de bankschroef zien zetten om zo een vlak schuurvlak te krijgen. Handig, maar let wel op, het apparaat is daar beslist niet voor bedoeld én deze toepassing is minder veilig dan reguliere handmatige bediening!
Schuur met een schuurband of bandschuurmachine ook niet nat. Beter schuur je dan korte momenten waarna je telkens de beitel in water afkoelt en afdroogt. Dit voorkomt opwarming van je beitel en dan kun je meteen periodiek controleren hoe ‘ver’ je al bent.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.915
2.535
Ik heb voor weinig een glasslijpmachine gekocht. Kan je prima nat beitels op slijpen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.