Aftimmerlat

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Weet iemand hoe je onderstaande aftimmerlat noemt en waar je deze koopt?
Ik denk iets met kraal.
En is bedoeld om oude kozijnen af te timmeren. De kraal loopt niet helemaal door tot het einde.
Nieuwe afbeelding (1).jpg
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Even gegoogled maar ?

Wijdeco maakt mooie authentieke houten deurlijsten, ook wel architraven, raamlijsten, belegstukken, koplatten of chambranten genoemd.
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Architraaf ja daar ben ik ook achter, want ik moet juist een bestaande aftimmering herstellen en zo origineel mogelijk.
Maar met welke frees, of misschien was er vroeger een oude handschaaf?
Ik heb onderstaande frees gevonden: hoek-afrondfrees of kraalprofielfrees, wel 2 keer frezen.
hoek-afrond-frees-met-onderlager-nd-frees-.jpg
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
@Neel. Freesje is niet goed, het moet een holling zijn met scherpe hoekjes, ik weet niet hoe handig je bent maar je zou zelf een beiteltje kunnen maken wat je tussen twee blokjes klemt d.m.v. twee boutjes. Een geleide lat erop klemmen of schroeven als het toch geverfd wordt, dan schraap je als het ware iedere keer een paar milimeter eruit steeds dieper tot je de ronding van een kant hebt, daarna de andere kant. Of een profielschaaf vinden met dat profiel, succes.

Groet Pel.
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Deze Trasco kraalprofielfrees heeft al een scherpere groef. Al worden er bij geen enkele leverancier de groefmaten opgegeven.
24763-5-35008.gif
 
P

Pel

Guest
De groefmaat ligt er maar net aan hoe diep je gaat, het gaat om de grote van de holling (bolling) in het hout.

Groet Pel.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Even gegoogled maar ?

Wijdeco maakt mooie authentieke houten deurlijsten, ook wel architraven, raamlijsten, belegstukken, koplatten of chambranten genoemd.

Daar heb ik mijn architraven ook vandaan, ze maken zeker mooie dingen.

Over het profiel, je kan zoeken naar een bijpassende profielschaaf, al zal dit niet meevallen.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Voor kraalprofielen gebruik ik ouderwetse profielschaven als je maar een paar meter nodig hebt is dit goed te doen
Voor de juiste maat zal je de juiste radius moeten opmeten
Je mag van mij wel een schaaf lenen
Anders de juiste frees kopen wat neel al aangeeft
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.