Bithouder voor centrotec

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Bithouders, van die typische dingen die nog wel eens ergens liggen waar je nu net niet gekeken hebt, dáár zou ik er dus wel meer van willen hebben
Met straks 2 (of wel 3 schroefmachines) is een stuk of 5 a 6 geen overbodige luxe, maar die originele bithouders van festool (voor centrotec) zijn ca 12 euro per stuk terwijl gewone bij bijv. ecotools al voor zo een 1,40 te koop zijn

Heeft iemand een adresje waar ze bithouders verkopen die ook in de centrotec kop passen ?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.761
734
Enschede, Twente
De bithouders van Festool hebben die gleuven rondom net even anders dan die van andere merken. Je kunt denkelijk wel aanpassen, maar qua tijd en moeite lijkt me dat niet echt rendabel.
 

WR1944

Oud hout
Het belangrijkste verschil tussen standaard zeskanten van de bitjes en de Festool bitjes is het feit dat de hoeken van de Festool zeskanten iets afgerond zijn. Met een slijpschijf kun je die kanten iets afronden. Ook het kogeltje voor het inklikken zit op een iets andere plaats. Dus als je toch naast de slijper staat neem je dat gelijk even mee.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dat klinkt iig niet als onmogelijk
ik wist dit niet, ook eerlijk gezegd niet nagemeten, het paste niet en verder ben ik niet gegaan
ik heb nog wat oude bithouders liggen, ik zal het eens uitproberen, als het zo weinig scheelt is een paar van die dingen als reserve zo aangepast :)

Dank
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Ik heb een filmpje van een Amerikaan gezien die dat heeft voorgedaan op YouTube, ik kan m niet zo snel meer terug vinden maar het komt nogal precies was mijn ervaring, ik heb de kolomboormachine gebruikt en een rond vijltje. Tip probeer eerst met de goekoopste en oudste bithouder.
 

WR1944

Oud hout
Even voor de goede orde: het hoeft maar één kant uit te werken. De Centrotec opname (bithouder) heeft inwendig de kanten van het zeskant van een afronding voorzien. Niet veel maar net genoeg om normale zeskanten te blokkeren. Door de randen van de zeskanten net even te breken werkt het al. Wil je ook gebruik maken van de blokkering dan moet je een rondgaande groef in het zeskant maken op de hoogte van de Centrotec opname.
Alle bitjes van Festool passen dus in de normale bithouders maar andersom niet.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Met blokkering bedoel je dat hij er niet uitvalt neem ik aan ?!
ik zal er eentje proberen en zien of hij blijft zitten zonder die blokkering, dan zie ik wel of ik die nodig acht
Nogmaals bedankt
 

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
Je kunt inderdaad zelf een bithouder aanpassen met een vijl om in de Centrotec chuck te passen. Er zijn ook een paar aftermarket opties van Axminster en Trend (Snappy).

http://www.axminster.co.uk/axminster-trade-bitz-75mm-magnetic-bit-holder-double-groove-506284
http://www.axminster.co.uk/axminster-trade-bitz-depth-adjustable-universal-shank-bit-holder-506283

De Snappy variant (zie attachment) staat nog niet op de Nederlandse Trend website, maar hebben ze wel voor € 35,- excl. porto. Ik heb de gewone 1/4 HEX" variant van de Snappy bithouder en die is wel echt goed. Erg geschikt voor boortjes met 1/4" HEX zit minste 'wobble' op van alle bithouders die ik heb.

Schermafbeelding 2016-01-14 om 22.49.15.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.