PDA

Bekijk Volledige Versie : Schuurdeurconstructie controle

svenskapelsin
14-01-16, 00:14
Ik moet voor mijn nieuwe schuur nog deuren maken. Het gaat om een opening van ongeveer 195b x 230h cm.

1. Ik zou het erg op prijs stellen als iemand met kijk hierop mijn model wil beoordelen. De stijlen en liggers zijn balken (kopse maat) van 120x4,5cm, de beplanking is 2,2x10cm.

2. Wat voor scharnierwerk is aan te bevelen, gezien ik een modern deurbeslag wil gebruiken zijn de klassieke scharnieren minder geschikt denk ik?

Alvast bedankt !

413654136641368

chevy66
14-01-16, 07:19
De deuren zijn niet bizar groot,dus je kan gewoon 4 89 x 89 scharnieren per deur gebruiken.

Blom3dd
14-01-16, 10:00
Ziet er wel goed uit, alleen snap ik niet waarom je de schoor boven, niet aan de stijl laat doorlopen. Als je onder en boven ook pen en gat maakt is het een erg degelijke constructie.
Je kan er nog voor kiezen om de planken aan de onderkant iets langer te maken en overlaten steken, misschien beter tegen optrekkend vocht en ook voor reparaties in de toekomst.

jpandriesse
14-01-16, 10:16
http://www.woodworking.nl/showthread.php?15719-eiken-binnendeuren/page3 Een topic waar uitgebreid stil wordt gestaan over hoe schoren horen te zitten.

Wat voor een soort hout ga je gebruiken en hoe wil je eea schroeven/verlijmen/afwerken, heb je daar ook al ideeŽn over?

Menno58
14-01-16, 14:06
Hallo,

Ik heb ook wel eens een deur voor buiten gemaakt.
Omdat ik er een afdak over deze (schuif-) deur zat was inwerking van water beperkt.

Ik heb Robinea hout gebruikt.
Geleverd in 900 mm breed en (ik meen) 3 cm dik.
De deur is verbonden met enkele (verborgen) RVS draadeinden en verlijmd.
Gisteren even gaan kijken bij mijn oude huis waar de deur nog steeds hangt!
Het verweer viel erg mee. dat na ruim 11 jaar!

Terugkomend op het hout;
Robinea heb ik destijds aangeschaft bij de kozijnen fabriek in Veenendaal (Doornebal).
deze had B keus Robinea verlijmd met vingerlassen.
Goede kwaliteit voor de fabricage van een buitendeur.

als ik weer een deur zou maken voor buiten zal ik weer dit hout gebruiken!

Dus misschien een optie?

Groet,
Menno

Ronald L.
14-01-16, 18:28
Schoren staan wel erg steil, hoek zou tussen de 30 en 60 graden moeten liggen.
Schoor niet in een keer maar in twee keer lost dit op.

svenskapelsin
14-01-16, 21:13
De deuren zijn niet bizar groot,dus je kan gewoon 4 89 x 89 scharnieren per deur gebruiken.

Bedankt dat maakt het makkelijk.

Ziet er wel goed uit, alleen snap ik niet waarom je de schoor boven, niet aan de stijl laat doorlopen. Als je onder en boven ook pen en gat maakt is het een erg degelijke constructie.
Je kan er nog voor kiezen om de planken aan de onderkant iets langer te maken en overlaten steken, misschien beter tegen optrekkend vocht en ook voor reparaties in de toekomst.

Omdat ik de schoor nu ingezaagd heb, slaat misschien nergens op? Kan ook met een pen neem ik aan? Ja oversteken lijkt mij wel een goed idee.

http://www.woodworking.nl/showthread.php?15719-eiken-binnendeuren/page3 Een topic waar uitgebreid stil wordt gestaan over hoe schoren horen te zitten.

Wat voor een soort hout ga je gebruiken en hoe wil je eea schroeven/verlijmen/afwerken, heb je daar ook al ideeŽn over?

Waarschijnlijk gewoon vuren/grenen, het vurenhout in Zweden is gewoon zeer duurzaam als je het met de Zweedse olie verven beschilderd (na 100 jaar nog gewoon goed). Al zullen de drogere zomers en koudere winters ook helpen. Verder lijm ik niks, ik maak de paneeldeuren ook gewoon met pen/gat en dan sla ik er spieŽn in, werkt prima en kan het nog uit elkaar mocht het uitzakken. De planken sla ik met verzinkte nagels vast.

Schoren staan wel erg steil, hoek zou tussen de 30 en 60 graden moeten liggen.
Schoor niet in een keer maar in twee keer lost dit op.

Waarom is dat dan een probleem?

minzehoogland@hotmail.com
14-01-16, 21:45
Ik heb ook al een paar van die deuren gemaakt maar dan 2x zo groot😬 Je moet er even aandenken dat je de ligger onder een hoek zaagt zdat er geen water op blijft staan.

Ronald L.
14-01-16, 21:46
Als schoren een te kleine of te grote hoek maken werken ze niet goed.

svenskapelsin
14-01-16, 22:24
Ik heb ook al een paar van die deuren gemaakt maar dan 2x zo groot Je moet er even aandenken dat je de ligger onder een hoek zaagt zdat er geen water op blijft staan.

Bedankt, dat is het werk niet inderdaad.

Als schoren een te kleine of te grote hoek maken werken ze niet goed.

Geen idee wat de vuistregel is qua hoek, maar voor mijn gevoel zou het niet zo'n probleem moeten zijn in dit geval. Wanneer ik hem boven tegen de stijl aanzet wordt de hoek 70 graden.

gpf
14-01-16, 22:28
Per deur 2 schoren; 1 van de hoek naar het midden scharnier; 2-de van midden naar de onderscharnier

tuoh
15-01-16, 09:48
.........

Geen idee wat de vuistregel is qua hoek, maar voor mijn gevoel zou het niet zo'n probleem moeten zijn in dit geval. Wanneer ik hem boven tegen de stijl aanzet wordt de hoek 70 graden.

Inderdaad, zoals boven getekend gaat het zondermeer werken. Zou wel zorgen dat de schoor onderaan ook een paar cm (ong.5cm) boven de binnenhoek start en niet vlak in de hoek, dat ontziet de verbinding. Bovenaan word het puntje van de schoor altijd haaks gezaagd ten opzichte van de schuine borstlijn, nu werkt die scherpe punt als een wig. Verder is het een mooi evenwichtig ontwerp, chapeau!

svenskapelsin
19-01-16, 22:21
Hallo Tuoh bedankt voor je positieve reactie, ik vind 1 schoor veel mooier bij dubbele deuren vandaar dat ik het graag zo wil hebben. Ik had even geen tijd om het ontwerp aan te passen. Is dit hoe jij het in gedachte had? Zo ja hoe kan je de schoor dan het beste verbinden?

Alvast bedankt!

41554

Blom3dd
20-01-16, 00:29
Zo ziet het er al goed uit. Je kunt ipv pen en gat verbindingen in de stijlen, ook kiezen voor een paar deuvels.
Rustig je hout laten aclimatiseren voordat je gaat timmeren. En in je ontwerp regendruppels niet de kans geven om te verzamelen.
Tja wat ik mooi vind is ouderwets beslag maar het moet ook een beetje passen in de situatie.

tuoh
20-01-16, 10:18
Nee, nee, je eerste ontwerp was beter. Alhoewel je het vaak ziet is een schoor in de hoek geplaatst een slechte oplossing, het zet de hoekverbinding nodeloos onder druk. Hou gewoon je eerste ontwerp aan, maar laat de schoor onderaan een paar cm hoger beginnen dan getekend en laat ze bovenaan eindigen op een zelfde afstand van de hoek weg. Dan start de schoor in de stijl en eindigt in de bovenregel, wat een veel betere oplossing is dan die op de tweede tekening. Op deze manier kan je de schoor eveneens met een pen & gat verbinding verbinden met de rest, de kruising met de middenregel word dan een halfhoutverbinding.

lemen
20-01-16, 10:45
Interessant topic!
Vind het eerste ontwerp ook veel mooier. Ook als dat minder sterk zou zijn, ziet het er geweldig uit!

Maakt voor de constructie en/of passing tussen de posten het grote temperatuurverschil nog iets uit?
'swinters makkelijk -20 of kouder, en zomers +30. ( afhankelijk van waar svenskappeln zit kan het 's winters nog flink kouder worden )

Wat scharnieren betreft, zou ik ze liever een maat te groot nemen, zodat e.e.a. ook heel blijft als de deur een keer gegrepen wordt door de wind en uit je handen getrokken wordt.

chevy66
20-01-16, 13:20
We hebben het over een deurtje van een meter breed. De buitenbeplanking wordt op het raamwerk genageld, waardoor het zelfs zonder schoren al een redelijk stijf geheel wordt. Met elke voorgenoemde manier van schoren zal het prima werken. Deurtje weegt misschien 30 a 35 kg.Als je dat aan 4 scharnieren ophangt,is de belasting per scharnier minimaal.

Kappie
20-01-16, 15:59
Ik wil deze discussie niet kapen maar mijn vraag is redelijk gelijkwaardig, er een aparte discussie voor starten misschien overbodig?

Voor een poort in een schutting van Zweeds (Douglas) rabat heb ik een poort ontworpen als onderstaand plaatje.
Het frame heb ik nu bedacht met Douglas planken van 150mm x 32mm die met deuvels van 10mm worden verbonden.
Enkele vragen:

Is de constructie, de manier waarop de staanders, liggers en schoren halfhouts worden verbonden de juiste?
Zijn houten deuvels hier beter dan spijkeren of schroeven? Zijn houten deuvels net zo duurzaam als Douglas?
Klopt het dat ik de horizontale rabat delen beter kan spijkeren dan schroeven?
Wat kan ik het beste doen om te zorgen dat de poort niet gaat krom trekken?

41586

Blom3dd
20-01-16, 18:53
@Kappie, schroeven maken relatief grote gaten, verzinkte spijkers met verzonken kop zou ik gebruiken.

tuoh
20-01-16, 19:28
Voor het frame is een pen & gat verbinding een betere keuze dan een halfhoutse verbinding, gebruik zeker een D4 lijm. Ik zou hier geen deuvels of toognagels gebruiken, die transporteren hier enkel het vocht naar het midden van de verbinding.
Voor stijlen en regels minimaal 120mm x 45mm gebruiken, dat geeft meer stevigheid aan het geheel. Opteer ook voor kwartiers hout hiervoor, dat is stabieler. Neem zeker geen inlands Douglas voor het frame, dat is niet geschikt voor deze toepassing.
De beplanking spijkeren met galv. of rvs spijkers, vochtig Douglas is buiten corrosief voor staal. Tussen de beplanking onderling speling laten om het uitzetten ervan mogelijk te maken. Zonder die onderlinge speling trekt de deur krom bij uitzettend hout.

svenskapelsin
20-01-16, 22:23
Nee, nee, je eerste ontwerp was beter.
De eerste was mijn rationele benadering, de tweede een verkeerd geÔnterpreteerde:rolleyes:.

Is dit wel "perfect" zo niet dan teken ik rustig verder:cool:, rood zou een pen van zeg 15mm dik worden. Het blijft jammer dat goede documentatie met betrekking tot klassieke houtverbindingen, verhoudingen etc schaars zijn.

416164161741618

Hunto
20-01-16, 22:37
Het blijft jammer dat goede documentatie met betrekking tot klassieke houtverbindingen, verhoudingen etc schaars zijn.

Ik stel voor dat we daar wat aan gaan doen. Een nieuw hoofdstuk op het forum en per verbinding een draadje! Per draadje starten met een tekening of schets en daar dan van gedachten over wisselen en Wetenswaardigheden en ervaringen uitwisselen (hoe het nog beter kan).

Hunto
20-01-16, 22:40
Overigens een leuk ontwerp aan de achterzijde. Is de pen- gatverbinding aan de onderzijde van de schoor niet een beetje dubbelop ten opzichte van het inlaten? Wellicht een vraag voor Andrť.

Kappie
20-01-16, 23:35
Voor het frame is een pen & gat verbinding een betere keuze dan een halfhoutse verbinding, gebruik zeker een D4 lijm.
...
Voor stijlen en regels minimaal 120mm x 45mm gebruiken, dat geeft meer stevigheid aan het geheel. Opteer ook voor kwartiers hout hiervoor, dat is stabieler. Neem zeker geen inlands Douglas voor het frame, dat is niet geschikt voor deze toepassing.
...

Dank voor de antwoorden!
Als ik de door jou aanbevolen framedikte van 45mm neem, is er inderdaad meer ruimte voor een pen & gat verbinding, dat ga ik doen.
Hoe selecteer ik kwartiers hout?
Welke niet al te dure houtsoort is beter geschikt?

tuoh
21-01-16, 16:10
Zowel onder als boven werkt het wel, maar er zijn nu twee verschillende "technieken" door elkaar gemengd:D Voor de mierenneukers klopt het dus nog niet helemaal;)

Heb even een paar mogelijkheden geschetst, waarbij "A" en "C" bijeen horen en (best) gebruikt worden bij zwaar werk. Oplossing "B" is voor het lichtere werk.
41635

Oplossing "C" en de schets er juist boven laten twee mogelijke varianten zien van een ingewerkte schoor. Bij de bovenste schets wordt het "puntje" van de schoor haaks afgezaagd ten opzichte van stijl, dit is een werkbare oplossing die vaak toegepast word. Echter, oplossing "C" waarbij het "puntje" haaks gezaagd word ten opzichte van de borstlijn is de betere hier, deze manier van inlaten kan grotere drukkrachten de baas, prima geschikt voor grote en zware poorten dus, maar word ook toegepast bij kapgebinten en dergelijke. Bij het zware werk zijn de schoren meestal even dik als de rest van de constructie, de breedte word meestal wat smaller genomen dan de stijlen, gewoon voor het visuele aspect.
Bij een stijlbreedte van 140mm past best een schoor met een breedte van 120mm, etc...

Bij zwaar belaste constructie's word de pen aan de schoren minimaal 60mm lang genomen, zo kan deze getoogd worden, anders mag de pen een stuk korter zijn, 20mm is dan al voldoende, deze dient dan gewoon om de schoor in hetzelfde vlak te houden als de stijlen, hier moet zelfs geen lijm gebruikt worden, de inwerkende krachten houden de schoor zo wel op hun plaats.

Voor lichter werk (poortjes en deuren) moet de schoor maar de halve dikte hebben van de stijl en regels. De schoor word dan langs achter ingelaten in stijl & regel, nadien komt hier dan de beplanking over. Hier is het dus niet nodig om de schoren ook eens van een tweede schuine borst te voorzien. Enkel het "puntje" van de schoor wegzagen haaks ten opzichte stijl of regel is voldoende, zie schets "B" Heel belangrijk hier, de schoor moet zuigend passen in de uitfrezing, is hier speling dan heeft de schoor geen nut. Ook hier weer best de schoor iets smaller nemen dan de stijlen & regels.

En voor deuren of poorten waar twee of meer schoren komen te zitten heb ik ook even een schets gemaakt om te laten zien waar de schoren het best geplaatst worden, dat is dus niet pal in de hoek zoals je zo vaak ziet:p
41637

tuoh
21-01-16, 16:24
Dank voor de antwoorden!
Als ik de door jou aanbevolen framedikte van 45mm neem, is er inderdaad meer ruimte voor een pen & gat verbinding, dat ga ik doen.
Hoe selecteer ik kwartiers hout?
Welke niet al te dure houtsoort is beter geschikt?

Bij kwartiers hout staan de vezels haaks op het platte vlak, gezien op de kop van de balk. Bij naaldhout is het niet evident om kwartiers hout te vinden, echter, Oregon Pine is hier de uitzondering op de regel. Hier vind je regelmatig kwartiers of half kwartiers hout in een partij.
Kijk dus eens naar Oregon Pine, anders moet je eens gaan zoeken naar een gemodificeerde houtsoort zoals " Thermowood of Stellacwood, deze zijn zeer duurzaam, werken weinig en vragen geen onderhoud buiten. Voor een schutting kan je nauwelijks beter vinden, dat hoeft geen 1e keuze te zijn.

mathieu
21-01-16, 19:04
Wanneer worden er eigenlijk schoren toegepast?
Ik stel die vraag omdat binnendeuren bijvoorbeeld nooit schoren hebben. De breedte van de deuren van TS zal ongeveer 90 cm zijn, een standaard binnendeur is rond de 80 cm. Die 10 cm zal het verschil toch niet maken. Of moet bij een binnendeur het paneel voorkomen dat de deur afzakt?

tuoh
21-01-16, 19:30
Overal waar gevaar op afzakken van de deurkader is moeten schoren geplaatst worden. Dus opgeklampte deuren, en poorten hebben die dingen nodig, hekken, maar ook grote (poort)kaders die met pen & gat samengebouwd worden en waar beplanking opkomt te zitten hebben nood aan schoren. Idem voor beplankte deuren of poortjes die onderhevig zijn aan weersinvloeden, de verbindingen takelen sneller af, een schoor geeft dan extra stevigheid tot het laatst.
Bij binnendeuren met panelen komt de weerstand tegen afzakken enkel van de penverbindingen, vroeger door deze op te wiggen, tegenwoordig door de goede lijmen. Het (massief) paneel heeft hier geen functie in, integendeel, dit moet speling hebben, er was dus technisch gezien gewoon geen plaats voor schoren. De meeste oude binnendeuren zijn dan ook in de loop der jaren flink afgezakt. Binnendeuren waar een beplanking op zat kregen overigens wel een paar schoren mee:p

Het toepassen van schoren ga je enkel vinden bij deuren of poorten met beplanking of een open latwerk erop, praktisch nooit bij een andere invulling omdat het gewoon niet gaat daar. Grote poorten met panelen bijvoorbeeld krijgen geen schoren mee maar een trekker, ook wel eens trekveer genoemd. Meestal een (nastelbare) stalen lat of stang die van de bovenhoek scharnierkant naar de tegenoverliggende onderhoek van de constructie loopt.

mathieu
21-01-16, 21:53
Duidelijk :)!
Maar nu heb ik nog een vraagje. Is er een specifieke methode om het inlaten van de schoren af te schrijven. Ik heb enkele maanden geleden een dubbele poort gemaakt waar de schoren volgens A en C zijn ingelaten. Maar ondanks alle goede bedoelingen paste het niet "zuigend" en heb ik een beetje moeten foefelen, lees bijvullen om de schoren strak te laten klemmen.

tuoh
22-01-16, 10:31
Duidelijk :)!
Maar nu heb ik nog een vraagje. Is er een specifieke methode om het inlaten van de schoren af te schrijven. ............

Niet echt, enkel zeer nauwkeurig afschrijven en inwerken, zoals met veel zaken vraagt dit ook enige oefening. Als het buitenkader voorlopig (en haaks!) in elkaar zit kan je de toekomstige schoor langs onder al eens tegen het kader houden en zo de juiste hoek ten opzichte van stijl en regel afschrijven. Maar dan moet nadien nog de toegeving aan de penborst apart afgeschreven worden, zowel op de stijl of regel als op de schoor zelf. Hoe juister dit gebeurt hoe beter de verbinding zal passen. Het is een beetje te vergelijken met het zagen van zwaluwstaarten, heb je de feeling dan gaat het bijna vanzelf, anders vraagt het meer pas- en meetwerk om een sluitende verbinding op te leveren.
Het plaatsen van de schoren word vaak onderschat, de constructie zit bijna in elkaar en: " nu nog even die twee stekers erin foefelen en klaar" Niet dus:p Wil die schoor naar behoren haar werk kunnen doen dan moet die licht spannend passen in de constructie, 1mm speling kan al een verschil in de diagonalen geven van 3 ŗ 6mm :confused: Alles moet dus exact kloppen wil het werken.

svenskapelsin
24-01-16, 19:23
@tuoh

Heel erg bedankt voor je tekeningen! Ik heb ze gelijk opgeslagen op mijn computer. Ik ga eind februari naar Zweden, ik weet niet of ik aan de deuren toekom. Het resultaat zal ik ooit hier plaatsen.

svenskapelsin
26-03-16, 22:08
Zoals beloofd de foto's:
Pennen gemaakt op de frees, voor de eerste deur de rest in massa gemaakt:
45818
Gaten op de langgat boor van de vandikte bank:
45820
Schoor boven:
45827
Schoor onder, spikkels is geen schimmel maar spetters de vieze sneeuw is tijdens vervoer door de wielen van de aanhanger erop gespat:
45828
Midden dorpel ingezaagd en de schoor:
45823
In elkaar:
45824
Afgehangen:
45825
Planken geverfd en erop:
45826

Het forum draait soms foto's, ik weet niet wat de reden hiervan is.

Als Tuoh de uitvoering goed vindt, zijn de foto's misschien voor iemand nog handig.

Nogmaals bedankt Tuoh!

lemen
26-03-16, 22:33
Mooie deurtjes buurman! Stukje vakwerk.

Volgens mij draait het forum de foto's niet maar ik gok dat je de foto's maakt met zo'n afgekloven klokkehuis.
Als je ze dan recht op het forum wilt hebben moet je ze even draaien met een gewone pc.

Dit schrijvende.....als je een tablet draait, dan draait het beeld een kwartslag zodat het beeld weer rechtop staat.
Zou het helpen als je die functie uitzet als je foto's maakt?

svenskapelsin
26-03-16, 22:39
Bedankt Lemen,

Nee het is nog een van de laatste echte Finse Nokia lumia's:cool:, op de pc staan ze wel gewoon goed (Windows 10).

lemen
26-03-16, 22:42
458294583045831

Even kijken of het mij wel lukt.
Ik wilde ze per PM sturen maar dat lijkt niet te gaan.

Windows heb ik geen verstand van, en een lumia is me ook te modern. Ik hou het bij mijn Siemens S55

lemen
26-03-16, 22:47
Komt wat boven borrelen in mijn grijze massa.
Als ik me goed herinner moet je de foto's die op zijn kant liggen in verkenner draaien. Volgens mij zit die optie onder de rechter muisknop.

Spaander
27-03-16, 09:38
Wat een pracht deuren,
toch wel handig zo'n touhbibliotheek met een schat aan ervaring op het forum.
Mvg,:).

Klaas
27-03-16, 09:53
Mooi werk, ziet er mooi uit zo in de sneeuw! :D

Wat die foto's aangaat, het forum roteert ze aan de hand van de orentatiedata in de foto. Dus als je foto met de telefoon op z'n kop is genomen, dan snapt de telefoon de oriŽntatie (extra info in de foto) en Windows snap dat ook, maar het forum niet. Wat ik tegenwoordig doe is ze openen in Windows, dan in de viewer ze "verbeteren" en dan opslaan. Dan is de oriŽntatie helemaal goed, ook voor het forum. :)

svenskapelsin
27-03-16, 11:25
Bedankt Klaas, ja met sneeuw krijg je zoiets:

45839
Het is de schuur met de traptreden op het dak (schoorsteen komt er ooit nog in). Ramen wil ik dit jaar ook maken, de schuur is toch wel een beetje mijn trots geheel gemaakt zonder hijskraan, spanten gemaakt en met twee man omhoog geduwd (nok is 7m hoog).
45840

Klaas
27-03-16, 12:49
Hou eens op jij, ik word er jaloers van! Het zal vast nadelen hebben, maar wat een mooi plekje en wat een heerlijk weer daar! :D

Swake
27-03-16, 13:05
Prachtig,
Hier ga ik wat van afkijken :rolleyes:

tuoh
28-03-16, 09:59
Zoals beloofd de foto's:
Pennen gemaakt op de frees, voor de eerste deur de rest in massa gemaakt:
45818
Gaten op de langgat boor van de vandikte bank:
45820
Schoor boven:
45827
Schoor onder, spikkels is geen schimmel maar spetters de vieze sneeuw is tijdens vervoer door de wielen van de aanhanger erop gespat:
45828
Midden dorpel ingezaagd en de schoor:
45823
In elkaar:
45824
Afgehangen:
45825
Planken geverfd en erop:
45826

Het forum draait soms foto's, ik weet niet wat de reden hiervan is.

Als Tuoh de uitvoering goed vindt, zijn de foto's misschien voor iemand nog handig.

Nogmaals bedankt Tuoh!

Goed gekeurd hoor, mooi gedaan:D

wimpie
08-11-17, 09:40
Zowel onder als boven werkt het wel, maar er zijn nu twee verschillende "technieken" door elkaar gemengd:D Voor de mierenneukers klopt het dus nog niet helemaal;)

Heb even een paar mogelijkheden geschetst, waarbij "A" en "C" bijeen horen en (best) gebruikt worden bij zwaar werk. Oplossing "B" is voor het lichtere werk.
41635

Oplossing "C" en de schets er juist boven laten twee mogelijke varianten zien van een ingewerkte schoor. Bij de bovenste schets wordt het "puntje" van de schoor haaks afgezaagd ten opzichte van stijl, dit is een werkbare oplossing die vaak toegepast word. Echter, oplossing "C" waarbij het "puntje" haaks gezaagd word ten opzichte van de borstlijn is de betere hier, deze manier van inlaten kan grotere drukkrachten de baas, prima geschikt voor grote en zware poorten dus, maar word ook toegepast bij kapgebinten en dergelijke. Bij het zware werk zijn de schoren meestal even dik als de rest van de constructie, de breedte word meestal wat smaller genomen dan de stijlen, gewoon voor het visuele aspect.
Bij een stijlbreedte van 140mm past best een schoor met een breedte van 120mm, etc...

Bij zwaar belaste constructie's word de pen aan de schoren minimaal 60mm lang genomen, zo kan deze getoogd worden, anders mag de pen een stuk korter zijn, 20mm is dan al voldoende, deze dient dan gewoon om de schoor in hetzelfde vlak te houden als de stijlen, hier moet zelfs geen lijm gebruikt worden, de inwerkende krachten houden de schoor zo wel op hun plaats.

Voor lichter werk (poortjes en deuren) moet de schoor maar de halve dikte hebben van de stijl en regels. De schoor word dan langs achter ingelaten in stijl & regel, nadien komt hier dan de beplanking over. Hier is het dus niet nodig om de schoren ook eens van een tweede schuine borst te voorzien. Enkel het "puntje" van de schoor wegzagen haaks ten opzichte stijl of regel is voldoende, zie schets "B" Heel belangrijk hier, de schoor moet zuigend passen in de uitfrezing, is hier speling dan heeft de schoor geen nut. Ook hier weer best de schoor iets smaller nemen dan de stijlen & regels.

En voor deuren of poorten waar twee of meer schoren komen te zitten heb ik ook even een schets gemaakt om te laten zien waar de schoren het best geplaatst worden, dat is dus niet pal in de hoek zoals je zo vaak ziet:p
41637

binnenkort moeten we een poort maken met Kebony, (rest van gevel is ook al met hetzelfde hout), de balken voor de dragende structuur zijn enkel in formaat 34x140 te krijgen

Poort bestaat uit 2 delen;
afmetingen van poort 1: Hoogte: 1m50, Breedte 1m80
afmetingen van poort 2: Hoogte: 1m50, Breedte 1m

gaat dit (34 ipv 45) een probleem zijn of kan ik dan beter 2 balken verlijmen en op 45 verzagen. Bedoeling was ook om met pen en gat te werken.
of kan ik beter 2 balken verlijmen en gewoon met half houts verbindingen werken (sneller aangezien momenteel nog geen ervaring met het maken van pen-gat verbindingen)

alvast bedankt
Wim

tuoh
08-11-17, 10:08
Hoe bevalt het Kebony? Is er vlot mee te werken? Heeft het hout zijn oorspronkelijke dichtheid nog? Welke houtsoort is er gebruikt voor het proces?

Wat je vraag betreft, ik veronderstel dat het een tuinpoort gaat worden? Komt er nog beplanking op?

Als beide vragen met ja beantwoord worden vind ik 34mm te dun voor die toepassing. Zelf zou ik dan gaan om voor stijlen en regels telkens twee planken op elkaar te lijmen om zo een dikte te krijgen die na het, opnieuw vlak en vandikte schaven, een uiteindelijke dikte van ongeveer 56mm krijgen. Deze dikte geeft veel meer stijfte en laat ook toe om de beplanking in een sponning te laten vallen. Er is dan ook nog plaats om schoren (34mm dik) mee in te werken in het kader.

Belangrijk ook bij buitenpoorten, laat de bovenregel doorlopen over de koppen van de stijlen, onderaan zit de regel wel tussen de stijlen. Bovenaan komen de pennen dus aan de stijlen, op deze manier worden de koppen van de stijlen beschermd tegen inwateren. Bij Kebony misschien geen dwingende eis, maar het is altijd beter om te voorkomen dan later te moeten genezen:p

Eťn en ander impliceert wel dat het geheel met pen en gat ineen moet. Als leerproces is een tuinpoort prima geschikt als eerste oefening voor pen en gat verbindingen.