vraag over hoe dit onderstel maken

just in wood

Nieuw lid
13 jan 2016
2
0
hii, ben nieuw op dit forum dus weet niet of dit topic in de juiste categorie staat.

ik moet voor school deze dressoirkast maken.
kast wordt gemaakt van MDF wat afgewerkt is met HPL.
kast maat is 150cm lang, 50cm hoog, 45cm diep.


het onderstel moet worden gemaakt met zeer schuine poten. hier komt dus veel druk op te staan.
hoe kan ik het beste dit onderstel maken?
onderstel moet 20cm hoog worden.
de uit einde van de poten moeten precies onder de hoeken van de kast komen.

zelf dacht ik om misschien de poten en de regel uit 1balk te halen, en dat 2x en die dan kruislings over elkaar te maken met een half-hout verbindind.
sterk genoeg?

iemand anders nog ideeën?

IMG_3667.JPG
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Volgens mij zijn het vier losse poten die vanuit de romp verbonden zijn (wss dmv rampa moeren). Door de schuinte heb je een groot contactvlak, dus kun je met twee moeren per poot werken.
Alternatief is een schuifzwaluwstaart.
 

just in wood

Nieuw lid
13 jan 2016
2
0
thanks voor je reactie.

rampa moeren zijn idd een slim idee.
alleen denk ik dat alleen poten door gaat zakken, is nogal een gewicht wat erop komt en poten staan heel schuin waardoor verzakkings kans nog groter is?

wat zijn schuifzwaluwstaarten?
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
Hoort niet bij het leerproces om zelf eerst erover na te denken?

Werk zelf eerst eens wat mogelijkheden uit zou ik zeggen. Die kan je dan wel voorleggen hier.
 

Rob van Rotterdam

Actieve deelnemer
16 okt 2010
142
2
Hoort niet bij het leerproces om zelf eerst erover na te denken?.
Ik zou zeggen: hoort het niet bij het leerproces dat de school een aantal mogelijkheden aanreikt, alle goed onderbouwd, zodat de leerling zelf een afweging kan maken en weet waarom hij/zij iets gaat doen? Ik vind het vreemd dat iemand die kennelijk een beroepsopleiding volgt, de benodigde info van een forum moet halen.
Rob
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.283
220
't hoofd van Overijssel
thanks voor je reactie.

rampa moeren zijn idd een slim idee.
alleen denk ik dat alleen poten door gaat zakken, is nogal een gewicht wat erop komt en poten staan heel schuin waardoor verzakkings kans nog groter is?

wat zijn schuifzwaluwstaarten?

En dan hang je hem heel stiekum gewoon op aan de muur............................ Iedereen verbaasd over de rankheid. Tot de verhuizing en ze de kast niet kunnen optillen zo zwaar als die is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.