Herstellen zwarte mdf

ThierryV

Actieve deelnemer
14 feb 2014
49
1
Ooike, Belgïe
Hallo,

Ik ben voor een klant een dressing aan het maken in zwarte mdf. en ik begin dit weekend normaal met de plaatsing.
Nu heb ik voor 1 van de kasten op 1 plaatse de lammello's verkeerd gefreesd. Op zich geen drama want de gaten zitten thv van waar de lade zit waardoor het niet zal opvallen. Ik zou deze toch willen herstellen kwestie om het risico zo klein mogelijk te houden dat het opvalt.

Heeft iemand hier raad hoe je best zwarte mdf kunt herstellen?

Alvast Bedankt voor jullie hulp.

Groeten,

Thierry

p.s. : indien ik het niet vergeet zal ik later wat foto's posten.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
stukje mdf er in lijmen ?

wellicht mengsel maken van schuur/freesstop met lijm of epoxy, maar ik denk dat dit meer opvalt ?!

Je zou dat natuurlijk kunnen testen op een los stukje
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Ik zit te denken aan het speciale MDF vulmiddel voor schroefgaten e.d. volgens mij van Alabastine. Probeer dat dan met een pigment of kleurstof zwart te maken......


Fons
 

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
Op stage had ik een keer een deuk in een stuk zwart mdf gemaakt, daar werd het met zwarte was opgevuld, maar goed... dat was maar een klein plekje. Een lamello groef is wel wat groter. Ik zou inderdaad schuurstof met epoxy of houtlijm proberen.

Succes in ieder geval!
 

ThierryV

Actieve deelnemer
14 feb 2014
49
1
Ooike, Belgïe
Bedankt allemaal voor de reacties. Ik zal zowel eens proberen om een lamello koekje te maken uit zwarte mdf en er in te lijmen en afschuren en zwarte mdf stof te vermengen met lijm en zo opvullen. Met houtvuller vrees ik niet te kunnen werken aangezien ik dit niet vind in de goeie kleur.
Ik zal mijn bevindingen nog laten weten.

grt,
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik zat later te denken, als je een plakje MDF schuin kan schaven, als soort van wig en daarna in vorm zaagt als koekje, dan moet het zo goed als naadloos passen (iig aan de zichtkant) ik denk dat je dan geen eens schuurstof gemend met lijm nodig hebt
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
89
West-Friesland
Het zal wel weer aan mij liggen maar ik had nog nooit van zwart mdf gehoord laat staan gezien.
Op dit forum had ik al wel eens gelezen over groene mdf en over zachte en harde kwaliteiten.
Ik dus even googelen en ja hoor ik vond daar zwarte en zelfs rode mdf ergens op vooraad.
Nu vraag ik mij af moet dit mdf nog geschilderd worden of is dat niet nodig omdat het al op kleur is?

Mvg,:).
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Nee, dit soort MDF wordt gemaakt vanwege het representatieve uiterlijk en kan zo verwerkt worden of blank gelakt. Wordt vooral gezien als materiaal voor design meubelen.

Fons
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
@spaander rood mdf kan gekleurd mdf zijn, maar oorspronkelijk is rood mdf bedoeld om zijn eigenschap te verduidelijken namelijk brandvertragend mdf. Je hebt ook blauw okergeel en nog een paar kleuren. Je moet ervan houden, het is net wat anders dan een egale kleur. Sommige stukjes zijn niet geheel goed gekleurd met het kleurpigment waardoor er wat 'plekjes' te zien zijn, zeker na de blanke lak (of wat dan ook) laag. Je moet het in het echt zien om echt te snappen wat ik bedoel :rolleyes:

@thieryv, heb je geprobeerd om het met de buitenlaag van mdf te doen of met de kopse kant van mdf? Ziet eruit als flink kleurverschil.
 

ThierryV

Actieve deelnemer
14 feb 2014
49
1
Ooike, Belgïe
Kleurverschil valt goed mee hoor. Op de foto valt het misschien op omdat ik dat plaatselijk met grove korrel had geschuurd. Eens de volledige plaat geschuurd en afgekuist was er bitter weinig kleurverschil te zien.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.