Introductie

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
goedemorgen, Ik ben beroepsmatig houtbewerker en kijk al enige tijd mee op het forum (voornamelijk over gebruikers ervaringen betreft gereedschappen en afwerking).

Begonnen als hobby en het vervolg is denk ik wel plaatsen voor iedereen.

Ervaringen met voornamelijk massieve houtwerken en zo veel als mogelijk nederlands hout wat zelf gezaagd wordt op een Bamse zaag ( bamsesagen).
 

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
Hoi Pel, Je ziet de zaag eigenlijk weinig in nederland, het merk doet weinig aan marketing in ''de-niet'' scandinavische landen en wordt kleinschalig geproduceerd.

Hiervoor heb ik ook een blockbandzaag ( bomenzaag-lintzaag van woodmizer) gehad maar omdat ik een zwak heb voor wratten/knoesten/vergroeiingen ed had ik steeds problemen met het niet vlak kunnen zagen. Het lint gaat op een breedte van 60 zonder geleidingsrollen zoeken naar zachtere delen welke die liever zaagt, hierna gaat die dit weer corrigeren waardoor er een slag op de knoesten zit.

Een ketting heeft wel het nadeel dat je 6-7 mm zaagverlies heb maar wel een vlakker zaagbeeld met de juiste ketting. Hierbij komt wel dat wat die zaagt, dit ook recht is omdat elke ketting ( hoe hard het houtsoort ook is) mooi afsnijdt.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Ziet er goed uit !!
Tot welke breedte kan je zagen met een bamse zaag ?
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Mooi systeem
Zag op het filmpje van pel ook de frees , met zo een combinatie bouw je midden in het bos je eigen blokhut in een dag
Komt ook weer op de lange lijst van wensen !
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Welkom hier! Dat zijn mooie tafels die je daar gemaakt hebt. Ik heb die machine waar je het over had eens bekeken op YouTube, maar dat is een beste jongen. :) Daar kan je prima plankjes mee zagen, en de rest. :D
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.171
352
Etten-Leur
(Roepnaam voor zaagfabriek?) hartelijk welkom, ik ben nog een beetje beduusd van dat zaagwerk! Hoe houdt je de versgezaagde bladen zonder scheuren in stand?? Ik zag dat de Japanner er zwaluwstaarten in deed overlangs de beginnende scheur.

groeten, Hans
 

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
(Roepnaam voor zaagfabriek?) hartelijk welkom, ik ben nog een beetje beduusd van dat zaagwerk! Hoe houdt je de versgezaagde bladen zonder scheuren in stand?? Ik zag dat de Japanner er zwaluwstaarten in deed overlangs de beginnende scheur.

groeten, Hans


Goedemiddag hans, Een scheur ( evt aanleiding door spanning of valschade) is vaak niet te verhelpen, verdoezelen is ook vaak niet mooi dmv vulmiddel of opvullen met hetzelfde hout. Als stabiliteit komt er vaak een butterfly-dutchman-bowtiekey in. Als deze van kwartiers hout is zal deze een mooie natuurlijke spanning blijven houten tijdens het bewegen van het grote blad. hieronder een foto van een populier met een botenlak en glas epoxy in de grote knoesten en kwartiers taxus als verbinding.popu.jpg

mvg wilco;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.