Kast met duurzame kleur laag, HPL?

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Beste allen,

Als beginnend meubelmaker ben ik tot nu toe nog vooral vragen aan het posten op het forum. Wat fijn dat dat kan. Hierbij de belofte dat zodra ik ook meer advies kan geven ik dit zal doen! Echt enorm fijn dit forum.!


Ik wil het onderstaande meubel gaan maken. (ontwerp is nog niet 100% af, maar begint er erg op te lijken!)
De klant wil graag het meubel in lichtgrijs, met okergeel. Omdat ik het hout toch een kleurtje moet geven ligt de keuze voor plaatmateriaal voor de hand. Onderstel zou ik eventueel wel van massief wilen maken.
Dressoir andere verhouding.jpg
Maar nu komt de uitdaging, de klant wil ook dat, als de kat er op ligt en zijn pootjes uitstrekt niet de lak gelijk krassen krijgt.
Verven is sowieso een vak appart..Dus ik dacht aan mdf met HPL.
Nu weet ik dat HPL zagen weer niet heel is. Dat dit een beetje gaat splinteren aan 1 kant.
Wat is jullie ervaring hiermee?? En zouden jullie het ook met HPL uitvoeren?
Zijn er bedrijven die HPL mdf op maat zagen? Zodat ik zelf alleen een kantenband hoef te plakken?

Het vakje aan de linkerkant is een schuifdeurtje die je van onder naar boven kan schuiven. Bovenaan komt een magneet die het schuifdeurtje boven houdt.
De middelste twee vakken zijn ook schuifdeurtjes, deze gaan gewoon van links naar recht voor/achter elkaar langs
Hoe maakt ik het schuif systeem duurzaam? Kan dit ook met lagen HPL? in de Groeven? En is MDF met HPL goed te frezen?




 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Hoop niet dat dit overkomt als gezeur, maar kan iemand mij helpen?
Hoe maak je een schuifdeurtje? Is daar speciaal beslag voor?. Een ijzere geleider bevoorbeeld?
Zodat de lak van de deurtjes niet binnen korte tijd eraf slijt?
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Kijk maar eens bij Häfele.
Verschillende typen schuifdeuren: voorliggend, inliggend.

Zagen kun je CNC laten doen bij de Houtlijn. Werkt super!
Platen bestellen bij Iboma en laten bezorgen bij de Houtlijn.
En even een zaagplan maken met MaxCut.
Wil je meer info stuur me een mail.
 
Laatst bewerkt:

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Het komt een beetje over als; 'hoi ik heb een bedrijf ik wil geld verdienen maar ik weet nog niet hoe ik mijn product moet maken, laat staan verkopen'. als dat zo is, ff een leerbedrijf zoeken waar je drie jaar gaat werken en ervaring op doen

Maar goed, je zal het zo wel niet bedoelen dus hier gaan we maar; Ja HPL splintert, en nee het splintert inderdaad niet als je een goede zaag hebt die scherp is en op de juiste hoogte hebt staan met de juiste invoersnelheid. Of als je een ritszaag op je machine hebt splintert die ook niet. Een zaagtafel (zeg maar zo een amerikaans YouTube versie) is niet geheel geschikt om HPL en meubelpanelen te verwerken (ivm met splinteren en recht zagen etc). De ideale zaag om dit soort werk te doen is een formaatzaag. Ja je kan ook een invalzaag gebruiken maar om alles 100% exact gelijk te krijgen is niet mogelijk. Een formaatzaag is dus het beste.
Tevens, gezien het uiterlijk van het meubel zal ik persoonlijk toch voor een laklaag gaan. Geeft de boel wat meer klasse zullen we maar zeggen. Wil je dat niet, ja er zijn bedrijven die alles op maat zagen, sterker nog als je wilt plakken ze er ook nog kantenband op. Meerdere bedrijven doen dat, dus google is vriend. Google ook meteen even hang en sluitwerken voor meubelschuifdeuren er zijn namelijk 1001 manieren en middelen om die twee deurtjes schuivend te krijgen.

Trouwens, plaats je dek OP je zijde, je wilt ALTIJD een vlakke bovenkant hebben bij zulk soort kasten. Of maak een dubbele dek waarbij je van binnenuit hem erop schroeft. Bij een doorlopende zij kunnen dingen achter blijven haken en dat willen we niet.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Als je het mdf op maat hebt gezaagd, dan lijm je met contactlijm het hpl er overmaats op.
Daarna met de bovenfrees met kopieerfrees het overstekende wegfrezen.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Een welgemeende raad: begin niet aan HPL als je de kunst niet ergens kan afkijken of al afgekeken hebt. Ik doe af en toe wat met HPL en vind het een drama. Alle fouten blijf je genadeloos zien, ze zijn niet weg te poetsen. Zagen, zelfs met een daarvoor bestemd blad en voorritser, blijft moeilijk. HPL chipt heel snel en als er ook maar één chip in een rand zit dan blijf je dat zien.

Wat Bobmartin hierboven zegt klopt, dat is een prima manier van werken, maar als je geen ervaring hebt in het plakken van grote oppervlakken en (eigenlijk nog lastiger) de randjes, dan is ook die werkwijze echt lastig. Als ik je dan hoor over "kantenband plakken" dan weet ik dat je geen idee hebt hoe dit werkt. Voor je het weet zit je met een partij verprutst plaat en ben je een vrolijk aantal euro's verder....

Ik zou bouwen in MDF en het dan door een professioneel bedrijf laten spuiten met twee componenten lak, das goed krasvast, daar kan die kat weinig mee!

Succes!!

Groets, Rob.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.