Verwarming werkplaats: IR of gas? Een beetje op budget...

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.109
515
Moordrecht
Ik ben op het moment bezig met het verherbouwen van m'n schuur. Deze is redelijk goed geïsoleerd en ik wil zometeen de temperatuur redelijk constant houden. Vooral vanwege m'n gitaarbouwhout. Nu zal dit vooral gelden als ik iets aan het bouwen ben, Zou dit dan geschikt zijn? En over welk budget hebben we het dan? Schuur is iets minder dan 34 m3

Mijn ruimte is ruim 50 m3 en ik was voor de verwarming ca € 200 kwijt incl thermostaat. Zou het voor jou een optie zijn, als het speciaal om het hout gaat dat, als het kostbaardere hout in een hoek blijft, je start met een strook vooral op het hout. Met stralingswarmte verwarm je niet de lucht maar materialen. Ik koppel 3 panelen van mijn afmetingen op een thermostaat. Als je uitzoekt waar je in de toekomst meer panelen zou willen hebben, kun je de elektrische installatie daarop aanpassen (tenzij je geen probleem hebt met opbouw) en later uitbreiden. Een paneel met thermostaat kost ca € 85. Je zult dan wel wat moeten experimenteren waar je het beste de thermostaat kunt plaatsen.

Dank voor de info. Ik ga hiermee aan de slag. Het zal wel zoiets worden, ik heb deze iig in m'n favorieten gezet. Ideaal zou zijn om de ruimte (objecten) continue op een 16-19 graden te houden. Ik ben dan echter wel bang dat de gebruikskosten uit de hand gaan lopen. Het is niet mogelijk om er een aparte groep voor aan te maken, de schuur krijgt wel een eigen groep. Dan zou zo'n gedeeltelijk verwarming wel iets kunnen zijn.

Ik kom uit een best wel comfortabele situatie. Een hele grote berging van een portiekwoning die ik niet hoefde te verwarmen en nauwelijks hoefde te ontvochtigen.

Een gasleiding naar je schuur, is dat geen optie?
Dan kan je er een gaskachel met thermostaat gebruiken.
Is veel goedkoper stoken.

Er ligt wel een voorbereiding voor een gasleiding, dwz een gele mantelbuis.. Dus dat zou idd wel kunnen. Ook iets om te onderzoeken. Ik wilde er eigenlijk een waterleiding doorheen trekken..


Maar ik had de indruk dat IR verwarming energiezuiniger was?

RdR, het is niet de bedoeling je topic te kapen, bij voorbaat excuus.

Kan je niet gewoon je CV door leggen?.

Ik heb even de reacties op mij gelinkt naar een nieuw topic.

@RoTo: Dat zou ook nog kunnen, dan zit ik echter wel vast aan de momenten dat de CV aanstaat. Dan moet ik wel voldoende capaciteit hebben om dit te kunnen doen. Over de ketel maak ik me geen zorgen, die kan het wel aan, temeer er boven zelden verwarming aanstaat.

Wat zou dan beter zijn? wat zijn de opties?
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Het mooiste zou aansluiten op je CV zijn, maar je zit dan met verschillende warmtevraag tussen huis en schuur. In huis kan je verschil in warmtevraag opvangen met thermostaatkranen in de slaapkamers. Het hangt ook af van de isolatie van je schuur. Als die veel slechter is dan die van je huis (en daar lijkt het wel op) dan moet je radiatoren met een flinke overcapaciteit installeren. Als je dan 's nachts je thermostaat in huis op 15 graden hebt staan is de kans groot dat je ketel niet of nauwelijks aanslaat. Dan koelt je schuur wel sneller af dan het huis, maar die krijgt geen warmte omdat de thermostaat in huis dat niet nodig vindt.

Is die gele buis wel een mantelbuis? Tegenwoordig wordt voor gasleiding gele tyleenbuis gebruikt. Om onafhankelijk van je huis te zijn zou ik denk ik kiezen voor een gevelkachel op gas in je schuur.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.109
515
Moordrecht
Ja, precies. Nu gaat de ketel hier 's nachts op 18 graden om niet teveel warmte in de keuken in het souterrain te verliezen. maar dan nog is de vloerverwarming hier amper bij te stoken als bijverwarming. De ketel is splinternieuw, een best efficiënte en lerend, dus slaat vrij kort aan en vaak op halve kracht om op temperatuur te blijven. dus n de schuur zal ook niet veel verwarmd worden..

Net even gekeken, er zit nog een dikwandige kunststofbuis in. Volgens de bouwkundig inspecteur was het een gasvoorbereiding.
 
Laatst bewerkt:

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.418
685
Emst
Ik heb ook een gaskachel in de schuur.
Bij de aanleg ben ik naar de installateur gegaan voor advies.
Ik heb het graafwerk (mijn vrouw) gedaan en de installateur heeft het materiaal geleverd en aangesloten
Ik had 20m flexibel leiding nodig, (gele kunststof leiding.)
In dezelfde geul een waterleiding, een loze leiding en 2 stroomkabels.
Dit ook nog doorgetrokken naar een plantenkas.
2 tweedehands gaskachels.
Ik was voor ongeveer €800 klaar en had alles werkend
Is ongeveer 6 jaar geleden gedaan.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.109
515
Moordrecht
En een gaskachel als in zo'n oude zoals bij mijn oma staat? Een modernere versie daarvan dan.

269998334-gaskachel-aardgas-faber.jpg
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Die zou ik niet nemen. Die kachel onttrekt zijn verbrandingslucht aan de ruimte. Voorzover ik weet heeft een gevelkachel een van de te verwarmen ruimte afgescheiden verbrandingskamer. Dan wordt de lucht rechtstreeks van buiten aangezogen, en gaan de verbrandingsgassen ook zo weer naar buiten. Dat voorkomt het risico van koolmonixidevergifitiging.
 

mdamsma

Actieve deelnemer
15 mei 2011
277
19
Heren
ik volg met veel belangstelling dit draadje.
Afgelopen herfst
vakantie de garage gedeeltelijk geïsoleerd.
Ben nu opzoek naar een manier van verwarmen.
Had ook het idee om een gevelkachel te plaatsen maar dan op butagas
Dit omdat er geen gasleiding gelegd kan worden ( te veel beton ) , was benieuwd of iemand ervaring hier mee heeft qua verbruik etc ?

Menno
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Je kan ook een elektrische jas aantrekken :p

Ik vind dat je een schuur pas moet gaan verwarmen, als deze geisoleerd is. Trias energetica, oftewel: niet stoken voor de duiven.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Electr verwarmen van een ruimte is de duurste manier van verwarmen. Hoogste prijs per calorie. (Verkoop)termen als IR doen daar niks aan af.

Dat geldt voor gevallen waarin je een ruimte gelijkmatig en langdurig wilt verwarmen. Het hoeft niet te gelden voor gevallen waarin je alleen af en toe en lokaal (een beetje) wilt verwarmen. Dan zal al gauw elektrisch verwarmen voordeliger worden. Je kan het makkelijk inschakelen op moment dat je het nodig hebt en makkelijk automatisch te maken, bijv. voor vorstbescherming etc.
En je kan bij elektrisch verwarmen makkelijk kiezen voor stralingswarmte. Die warmte is weliswaar niet comfortabel maar wel direct aanwezig op de plek waar je het wilt.

(En electr verwarmen is natuurlijk ""risicoloos"" itt een gaskacheltje zonder deugdelijke afvoer en ventilatie).

mvg
klaas0639
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Dus een IR kacheltje zonder waaier is het beste?
Deze dan richten op waar je aan het werk bent.
Begrijp ik het zo goed?
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ja 3dmazter (als je met IR kachel een straalkachel bedoelt) , Vergelijk het met het comfort dat ""oma"" 50 jaar geleden van haar straalkacheltje had. (onze oma's gebruikten het overigens als bijverwarming :eek:).

mvg
klaas0639
 
Laatst bewerkt:

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
En die "rode dozen" dan die je gewoon bij de bouwmarkt haalt?
Verwarmings spiraal en ventilator. Is dat wat om een garage te verwarmen?
Mijn garage krijgt ook een make-over. Asbest eruit en goede isolatie erin.
(standaard 3x9 garage)
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.109
515
Moordrecht
Een gevelkachel is in principe een gesloten systeem, de aan- en afvoer zitten beide in 1 pijp naar buiten. Dus je hebt dan geen last van ongewenste verbranding..
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
En als je dan een fijnstoffilter bouwt volgens de plannen hier op het forum dan laat je die uitblazen in een (ruime) aluminium omkasting om je gevelkachel heen. Dan kan je op die omkasting gevaarloos spullen opbergen, en in die omkasting creeer je als je aan het werk bent overdruk zodat het stof niet op de verwarmingslichamen van de kast terecht komt.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.042
2.578
Als je genoeg ketelkapasiteit hebt, kan je met een honeywell 3 wegkraan en een aparte thermostaat voor de schuur, je warmte in je schuur regelen, onafhankelijk van de warmtevraag in je huis.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.109
515
Moordrecht
Oh ja? Dan wordt het wel interessant.. :) Maar dan moet ik dan ook een aanvoer en retourleiding aanleggen toch?
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.