Simpele freestafel met een Metabo Of E 1812 frees

M3tabo

Nieuw lid
11 jan 2016
3
0
Na al een tijdje rond gekeken te hebben op dit forum en allerlei mooie creaties langs heb zien komen ben ik nu zelf van plan om een simpele freestafel in elkaar te zetten. Als basis wil zit ik te kijken naar een tafel die ze bij HolzWerken hebben gemaakt: https://www.youtube.com/watch?v=kwHaiRb0WZo. Nu zit ik alleen naar de onderkant van de frees te kijken (deze heb ik van een kennis gekregen die hem niet meer gebruikt) en ik zie nog niet echt hoe ik de frees het beste vast kan maken.
Mijn vraag aan jullie is dan ook, hoe denken jullie dat ik het beste mijn frees aan de plaat vast kan maken?

Onderkant.jpg

Boven.jpg

Er zitten twee gaten in (M5) maar die lijken me om innlays mee vast te zetten. Ze zitten dan ook vrij dicht bij de freesjes. De opening voor de freesjes is 50mm breed. Van hart schroefgat tot hart schroefgat is 63mm.

In eerste instantie zat ik aan deze inlegplaat te denken, maar dat gaat met de twee gaten die ik heb niet lukken: http://www.aliexpress.com/item/Alum...916300.html?spm=2114.10010108.100007.6.lB2Nbm

Wat denken jullie, twee gaten in de onderplaat boren of het op de manier doen van HolzWerken alleen dan het frees gat iets kleiner houden?
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Ik zou 2 gaten in de onderplaat boren.
geeft geen problemen ook niet als je em weer uit de hand wil gebruiken.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
De bruine plaat kan je als het goed is er af halen. Dan zitten er volgens mij meer bevestigings punten.
 
P

Pel

Guest
@M3tabo. Ik heb de inlegplaat besteld bij de Chinees koste geloof ik uit eindelijk €39 en heb hem afgelopen vrijdag binnen gekregen. Het was een aluminiumplaat van 8 mm dik en er was een heel slecht dun laagje grijze verf overgespoten, ik denk dat ik er dat van afhaal want het heeft totaal geen nut. Ik moet nog bekijken hoe ik hem in mijn freestafel verwerk, op het eerste zicht nieuwe gaatjes boren in de inlegplaat waar de bovenfrees aan hangt, en de bovenkant van de inlegplaat verzinken, ze is dik genoeg 8 mm.

Groet Pel.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Je hebt ook snelspan klemmetjes ( ff de benaming kwijt) welke je aan de onderkant van je tafel kan schroeven en waarmee je de frees dan tegen het blad klemt. Ik denk dat dat voor jouw frees een goede oplossing is.
 

M3tabo

Nieuw lid
11 jan 2016
3
0
Dank allemaal voor jullie reactie! Allemaal goede suggesties. Ik had niet verwacht dat die snelspanners hier geschikt voor zouden zijn.

@Bijtel: Alles blijft netjes op zijn plaats en zit strak vast met de snelspanners?

@JelmerL: Die bruine plaat zit erg goed vast en die laat ik ook zitten. Als ik aan de bovenkant kijk komen er ook geen nieuwe gaten tevoorschijn aangezien je ze daar dan ook zou moeten zien.

@Pel: Ik ben benieuwd hoe je bovenplaat bevalt! Waar heb jij hem precies vandaan?
 
P

Pel

Guest
Ik heb de link die iemand op de site heeft gezet, de discussie ging erover dat de prijs wat ze in Nederland kosten, en bij de Chinees veel goedkoper zijn. http://www.aliexpress.com/wholesale...20160112031317&SearchText=router+insert+plate

Ik heb de gok maar gewaagd dat er geen extra kosten meer bij kwamen. Hij staat nu voor €24,31 te koop, maar ze zullen hier de verzendkosten denk ik nog bij tellen? Bij mij was het free schipping. De inlegringen waren van plastic wat m.i. niet veel is maar daar vind ik wel wat op, ik zal er enkele foto's van maken dan zie je hoe het er uit ziet.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
P

Pel

Guest
@M3tabo. Hier zijn enkel foto's van de inlegplaat.

1 Frees inlegplaat.jpg

2 Frees inlegplaat.jpg

3 Frees inlegplaat.jpg

4 Frees inlegplaat.jpg

Onderkant van de plaat hier zie de diverse voorgedrukte gaatjes van verschillende merken bovenfrezen, even kijken wat voor jou van toepassing is.

Groet Pel
 

M3tabo

Nieuw lid
11 jan 2016
3
0
Dank voor je info en je foto's. Ik zat zelf eerst ook naar deze plaat te kijken totdat ik de afmetingen zag. De onderkant van mijn frees is wat breder dan deze plaat. In de lengte is de plaat wel iets groter.
Ik denk dat ik het eerst maar eens zonder inlegplaat ga doen en spanklemtangen ga gebruiken of toch gaten ga boren aan de onderkant en zo vastzetten op de betonplex.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik heb een Metabo signal bovenfrees en die heb ik met een inlegplaat van 5 mm aluminium laten verzinken in een plaat van multiplex als freestafel.
3 schroeven verzonken in de aluplaat , 1 in een van de gaten van je zool vlak naast de frees en 2 stuks waar nu de vleugelmoeren van je geleider zitten in de freeszool met moeren geborgd en twee schroeven aan de zijkanten om de inlegplaat in de plaat van multiplex vast te maken.
Je ziet de foto's en een beschrijving hier. http://www.woodworking.nl/showthrea...oor-pennen-op-de-lintzaag&p=160851#post160851
De tafel van Holzwerken is wel een hele goede vind ik.
Er zijn ook mensen die trespa gebruiken ipv aluminium.

Willem
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.