Draaibank

marcomatt

Actieve deelnemer
6 mrt 2014
55
0
Den Haag (ZH)
Hoi allemaal,

Even wat vragen, ik ben voornemens om een houtdraaibank aan te schaffen.
Maar heb geen idee waar te beginnen welk merk en nieuw of tweedehands ?
Welke beitels heb ik nodig etc etc

wie kan mij een beetje wegwijs maken. heb helaas door ziekte op dit moment een klein budget:-(

Hoop graag wat van jullie te horen.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.243
656
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik zou eerst eens bij een houtdraaier in de buurt meekijken, of een cursus volgen, om te bepalen wat je wil en (dus) wat je nodig hebt.
Welke houtdraaier in de buurt woont - oh ja, daarvoor is die woonplaats in je profiel...

Ook voor een zinnig advies willen wij graag weten wat je wil maken en wat je daaraan uit wil geven.

Ik kan je gemakkelijk een draaibank noemen die alles kan, maar die kun je waarschijnlijk niet betalen. De allergoedkoopste troep van marktplaats moet je in ieder geval vermijden.
 

marcomatt

Actieve deelnemer
6 mrt 2014
55
0
Den Haag (ZH)
Hoi Jurriaan,

Ik ben (vroeger) opgeleid als machine bankwerker, hierbij zat ook het draaien met toen de eerste versies van een CNC draaibank.
Nu ben ik me wel bewust dat dit een hele andere tak van sport is en al heel leng geleden maar toch ....

Als voorbeeld van wat ik wil gaan doen even een linkje naar een amerikaan.
https://www.youtube.com/watch?v=l6D96f21eD0

Dan heb je een beetje een idee wat ik wil gaan doen.
En eerlijk alles op lange termijn zit momenteel in revalidatie dus kan nu niet heel veel.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Dat is segmentwerk en daar is heul veul meer bij nodig (vooral vooraf) dan alleen draaien. Zeker dat soort vazen die uitgehold moeten worden.
Hiervoor is toch wel een draaibank nodig met wat vermogen en ook beitels van een goede kwaliteit.
Radius heeft een viertal leden in Den Haag, maar misschien meldt zich hier al iemand die je op weg wil helpen en wegwijs wil maken in de houtdraaierswereld.
 

marcomatt

Actieve deelnemer
6 mrt 2014
55
0
Den Haag (ZH)
Dank voor je antwoord, dat er veel voor nodig was had ik me al gerealiseerd. en dat ik dit niet even in elkaar kan knutselen ook. maar dat is een beetje het eind doel,
Wie is Radius ? kan ik contact met hem leggen ?
 
Dank voor je antwoord, dat er veel voor nodig was had ik me al gerealiseerd. en dat ik dit niet even in elkaar kan knutselen ook. maar dat is een beetje het eind doel,
Wie is Radius ? kan ik contact met hem leggen ?
Als je kijkt bij de afdeling Haarlemmermeer van Radius dan ben je bij een afdeling die qua gebied loopt van Amstelveen tot voorbij Den Haag.
De website van de afdeling kun je vinden onder http://houtdraaienhaarlemmermeer.weebly.com/
 

erdevee

Actieve deelnemer
27 dec 2012
92
0
Haarlem
Ik denk dat je dat ding snel zat bent / aan de grens zit van wat-ie kan. De motor is klein, rond 150 mm is max. diameter. Je zult al snel een klauwplaat willen hebben, vermoed ik. De asmaat en draadspoed wordt dan belangrijk, enz..

HBM verkoopt een 450 vario voor rond de 250 euro nieuw, als ik me niet vergis. Althans, dat heb ik ooit betaald voor dat ding. Dat is denk ik een betere beginnersbank dan bovenstaand.
 

marcomatt

Actieve deelnemer
6 mrt 2014
55
0
Den Haag (ZH)
Ik denk dat je dat ding snel zat bent / aan de grens zit van wat-ie kan. De motor is klein, rond 150 mm is max. diameter. Je zult al snel een klauwplaat willen hebben, vermoed ik. De asmaat en draadspoed wordt dan belangrijk, enz..

HBM verkoopt een 450 vario voor rond de 250 euro nieuw, als ik me niet vergis. Althans, dat heb ik ooit betaald voor dat ding. Dat is denk ik een betere beginnersbank dan bovenstaand.

Is dit dan wel een bankje wat is aan te raden ?
https://www.hbm-machines.com/produc...raaibankensub/hbm-450-variabele-houtdraaibank
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Ik heb 2 maanden geleden een draaibank gekocht tweedehands voor 80-100euro. Het is een erg simpel bankje, maar ik heb een gevoel kunnen krijgen of ik het kan en of ik het wat vind. Natuurlijk ben ik nog steeds een botte amateur, maar met een beetje doorzetten kan je mooie dingen maken. Nu ben ik er al snel over uit dat ik een andere bank wil, maar weet ook beter mijn wensen te formuleren. Dus eigenlijk zou ik je adviseren, koop eerst een erg goedkoop bankje, dat niet te groot is met veel beperkingen en kijk of je het wat vindt en ga dan serieus op zoek. Blijft erg leuk, loop het park in, neem een paar takken mee en zaag er een stuk uit dat niet helemaal weg is gerot en ga draaien!
 

hvdb

Actieve deelnemer
30 jan 2013
223
1
Panningen LB
Hallo marco

Bij deze het probleem van hout draaien.
- Is verslavend. dit betekent dat simpele draaibanken snel niet meer voldoen aan de eis ( ben al aan de derden bezig).

Wat zijn de alle belangrijkste eisen van een houtdraaibank
- Variabel toerental (goedkoopste versie is met poellies ) makkelijkste is middel draaiknop
- Dat er een chuck oftewel houtklauwplaat bevestigd kan worden.

Dit zijn in mij ogen de twee aller belangrijkste dingen.
De hbm 450 x 300 variabele houtdraaibank voor ca 350,- euro zal waarschijnlijk de goedkoopste en het meeste waard zijn voor zijn geld. alternatief zal de versie met de poelies nog zijn ( maar dit ben je gauw moe).

Wat volgt dan :

- Lengte tussen de centerpunten ( veel op te vangen met een bed verlenging )
- Kwaliteit.
Drechselmeister midi fu 175 ca 895,- euro zonder bed verlening ( 150,- euro)

Dan volgt

- Vermogen.
- Draaibare kop.
B.v. de killinger 1500 2.800 euro

En dan voor de echte verslavende
killinger 3000
wivamac
oneway

De rest is gewoon weg gegooid geld
Op dit moment heeft hbm machines het meeste te beiden voor het minste geld.

Als de draaibank op de foto een verwisselbare kop heeft met standaard draad aansluiting voor adapter voor een spanklauw is het volgens mij een leuk starters bankje.








[h=1][/h]
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Marco, zoek het niet in machines maar probeer eerst uit te vinden welke facetten houtdraaien heeft en welke diverse richtingen er zijn.
Zoek daarin de hobby richting/uitoefening die bij jou past. Volg de adviezen van Jurriaan, Pieter en Jan van der Ploeg, dan kom je vanzelf uit bij de machine en gereedschappen die je daarbij nodig hebt. Dan wordt het waarschijnlijk eerst sparen of bewust op een lager niveau beginnen met een eenvoudiger machine en gelijktijdig houtdraailes. Ik zie teveel die met een machine willen beginnen. Om teleurstelling te voorkomen begin eerst helder te krijgen wat je wilt en wat dit betekent voor je portemonnee en gereedschapswensen.
vr.gr. Jan Pranger.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.