starters kit

TPenders

Nieuw lid
10 jan 2016
7
0
He allemaal, net zoals met handgereedschap wil ik een starterskit kopen van elektrisch gereedschap. Momenteel staat op mijn lijst:
- bovenfrees
- tafelzaag
accuboor en decoupeerzaag heb ik al.

Vinden jullie een kolomboor en circkelzaag ook noodzakelijk? Eventueel nog ander gereedschap?
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Wellicht dat je je beter eens vooraf wat meer in de materie kan verdiepen, begin eens met uitgebreid posts op dit forum te lezen. Je vraag impliceert dat je weinig weet hebt van waar je aan wil beginnen en is daardoor ook dermate 'open' gesteld dat je er geen goed antwoord op zal kunnen gaan krijgen. Eens wat meer verdiept zal je de vragen meer gedetaileerd kunnen gaan stellen en kan je antwoorden verwachten waar je wat aan hebt.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.760
146
Rotterdam
Het hangt er van af wat je wil gaan maken.
Ik heb vroeger ook een cirkelzaag gekocht, maar de laatste drie jaar heb ik 'm maar 1 keer gebruikt.
Maar ik heb wel een hele salontafel gemaakt. En nog een paar dingen.

De meeste hier beginnen gewoon met houtbewerken en kopen wat ze op dat moment nodig hebben.
Op die manier groeit de berg gereedschap vanzelf.
Om het met de slagzin van een van onze forumleden te zeggen:' als er 1 gereedschap over de dam is, staat je hok zo vol'.
 

TPenders

Nieuw lid
10 jan 2016
7
0
Ok, is inderdaad een open vraag maar vind het vrij moeilijk om nu te bepalen wat ik echt nodig heb om te beginnen. Wil trouwens beginnen met kleine projecten, kistjes e.d. om de technieken goed te leren. Waarschijnlijk gewoon beginnen en dan kopen wat ik nodig heb, het is gewoon nogal overweldigend als je info opzoekt op het web en youtube.
 

Wooper

Actieve deelnemer
4 jul 2011
183
0
Er zou eens een verzamel topic moeten komen voor beginners met adviezen voor verschillende prijs segmenten :p
 

SilverApe

Actieve deelnemer
16 apr 2014
110
0
Lelystad
Het is idd overweldigend. Maar je moet er echt je tijd voor nemen. Je kan het niet allemaal in een keer leren en het ergste is dat er steeds weer nieuwe info bij komt als je denkt dat je er bent. Je komt gaandeweg tot nieuwe inzichten en niemand kan je echt precies vertellen wat je nodig hebt zonder dat je het ooit gaat vervangen door iets anders of beters.
Er zijn natuurlijk een aantal basis dingen die je nodig hebt maar zelfs dat is afhankelijk van wat je wilt maken, de ruimte die je hebt, de precisie (of gebrek daaraan) waarmee je werkt enz.

Veel kijken, lezen en maken, dan komt de kennis vanzelf. Fouten zul je maken, wees daar maar niet bang voor :rolleyes:

Zoals Raymond al zij, zoek een project uit en kijk wat je nodig hebt.

groeten,
Aaron
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
He allemaal, net zoals met handgereedschap wil ik een starterskit kopen van elektrisch gereedschap. Momenteel staat op mijn lijst:
- bovenfrees
- tafelzaag
accuboor en decoupeerzaag heb ik al.
Vinden jullie een kolomboor en circkelzaag ook noodzakelijk?
Eventueel nog ander gereedschap?
Ja hoor gewoon alles kopen wat je leuk en handig vind.:D(mits het budget het toelaat)
Bij vragen waarom of heb je dat nodig, zeg je zoals ik dat je gereedschap verzamelt en dat het goedkoper is dan de meeste numismatische verzamelingen.
Dat doe ik ook altijd en meestal gaat het erin als koek;) , behalve bij de baas.:mad:
Mvg,:)
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Hallo,

Zelf ben ik ook beginnend en het is zoals gezegd wordt, koop na gelang je spullen nodig hebt. Lees je goed in wat betreft de eigenschappen van diverse machines, een afkortzaag kopen als je veel met plaatmateriaal werkt schiet niet op bijvoorbeeld.

Zelf heb ik een decoupeerzaag, gewoon een simpele van bosch en dat werkt prima om grof te werken.
Ik heb een Metabo afkortzaag, betrouwbaar en relatief goedkoop merk. Werkt redelijk nauwkeurig.
Ik heb een simpele muisschuurmachine en een bandschuurmachine, allebei niet in te stellen in toerental, dat vind ik vooral bij de bandschuurmachine irritant en daar zou ik in het vervolg wel rekening mee houden.
Ik heb dit weekend in een "impuls" een zaagtafel gekocht, bosch pts 10 met onderstel bij de hornbach... Ook voor een beginner en van wat ik gelezen heb een prima ding.
Ik heb een triton bovenfrees gekocht, had ook een hoge score en goede reviews, deze kan ik later ook omgekeerd onder een tafel hangen en er een freestafel van maken.
En uiteraard een boorschroefmachine, altijd handig!

Zelf ben ik ook nog opzoek wat wel en wat niet nodig te hebben, al lijkt me bovenstaande een redelijke basisset.

En het ligt ook aan wat je waaraan wilt uitgeven, daarbij heb ik voor mezelf de keuze gemaakt om niet de duurste apparatuur te kopen maar wat breder in te zetten zodat ik rustig aan wat kennis en ervaring op kan doen. Later (als ik groot ben) kan ik altijd nog gericht gaan upgraden naar de wat betere merken.

Succes met je zoektocht, ben benieuwd wat je uiteindelijk gaat aanschaffen.
 

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
Er zou eens een verzamel topic moeten komen voor beginners met adviezen voor verschillende prijs segmenten :p
Ja of verzameltopics per type gereedschap. Dat zie je ook vaker op andere fora. Dus b.v. accuboormachine, zaagtafel, afkortzaag, etc. En dan met een goeie startpost met b.v. per segment aantal opties. Links naar posts van gebruikers op het forum waar ze een review over de machine plaatsen etc. etc.

Zou evt. ook wel willen helpen bijdragen aan een dergelijk topic.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Je begint met die basisset handgereedschap zoals je aangeeft in je andere topic en voor de rest kijk je gewoon per project.
Als je veel met profielen werkt en sponningen dan koop je een bovenfrees, zaag je veel lange stukken dan koop je een invalzaag of cirkelzaag en doe je veel verschillende bewerkingen misschien een zaagtafel?
Het ligt eraan wat je leuk vindt en hoe vaker je bezig bent hoe meer je weet wat je interessegebied wordt, ga gewoon beginnen en als het allemaal nieuw is voor je koop dan niet meteen allerlei machines.
Koop dan bij de houthandel je hout, laat 't zagen en schaven en met je handgereedschap doe je thuis het laatste nabewerken voor je iets verlijmt.
Ik weet niet waar je woont maar in best wel wat plaatsen kan je in stadswerkplaatsen/ateliers een cursus volgen en ook leer je dan met machines om te gaan die ze daar hebben, da's ook wel zo verstandig in het begin.
Want vergis je niet; een schaafbank kan heel handig zijn maar een schaafbank kan er ook voor zorgen dat je je aardig onthand voelt en dat bedoel ik letterlijk.
En maak je geen zorgen; als je het leuk gaat vinden dan komt het geld uitgeven vanzelf, de meesten hier hebben daar last van.:)
 
Laatst bewerkt:

TPenders

Nieuw lid
10 jan 2016
7
0
Bedankt voor al die reacties. Ik ga beginnen met wat handgereedschap en een bovenfrees. Ik kan een Dewalt DW614 inc basis frezen en een systainer overnemen voor 100 euro. Is dit een degelijke basis bovenfrees?
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Bedankt voor al die reacties. Ik ga beginnen met wat handgereedschap en een bovenfrees. Ik kan een Dewalt DW614 inc basis frezen en een systainer overnemen voor 100 euro. Is dit een degelijke basis bovenfrees?

Dit soort bovenfrezen zijn vooral voor uit de hand frezen, als je met een freestafeltje wilt werken dan kan je beter voor een Triton gaan.
Ik gebruik een Frees vooral icm een tafel dus ik zou zelf iets anders nemen maar het ligt eraan wat voor werk je ermee gaat doen.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Bedankt voor al die reacties. Ik ga beginnen met wat handgereedschap en een bovenfrees. Ik kan een Dewalt DW614 inc basis frezen en een systainer overnemen voor 100 euro. Is dit een degelijke basis bovenfrees?

Als je de verkoper kent en vertrouwd, dan is dit een prima lichte frees. Hij is maar 750 Watt dus je moet er geen wonderen van verwachten, maar als hij goed is dan kan je 'm zeker voor het lichtere werk uit de hand goed gebruiken. 't Is namelijk niet veel geld, zolang de machine mechanisch goed is (dus dat alle belangrijke zaken werken en heel zijn en er geen speling op de frees as zit).

Let er wel op dat de langsgeleider erbij zit, dit is wel een erg handige accessoire (die er volgens mij) standaard bij zat.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.