starters kit

TPenders

Nieuw lid
10 jan 2016
7
0
Hoi allemaal, ik ben een absolute beginner mbt houtbewerking maar middels youtube e.d. heb ik me toch een beeld gevormd van het benodigde materiaal. Op het gebied van handgereedschap:
1. beitels (welke maten zijn echt noodzakelijk?)
2. klemmen
3. houtlijm
4. figuurzaag
5. Dovetail saw? (nodig en NL'se benaming?)

Buiten de twee vragen hierboven had ik nog een vraag. Ik hoor regelmatig dat de Hornbach een goed adresje is, is dit een goed beginpunt voor budget gereedschap?

Thnx!
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Hoi TPenders, inderdaad een terechte vraag van meron. Voor heel kleine projectjes zul je wellicht genoeg hebben aan bovenstaand materiaal. Als je met grotere planken werkt, zul je zeker ook een goeie schaaf nodig hebben en enkele grotere zagen: 1 afkortzaag (cross cut) en 1 schulpzaag (rip cut). Een dovetail saw heet zwaluwstaartzaag in het nederlands, maar je kan gerust al die zaagjes met versterkte rug onder de noemer kapzaag brengen. Deze zijn allemaal gelijkaardig: geslepen als schulpzaag (rip cut pattern), maar verschillen enkel in aantal tandjes en lengte.
Als je met rondingen gaat werken, is een spookschaafje ook fantastisch (met vlakke zool kun je zowel holle als bolle oppervlakken doen). En eigenlijk ben je het belangrijkste gereedschap vergeten: de werkbank.
 

TPenders

Nieuw lid
10 jan 2016
7
0
Ik heb een werkbankje staan. Ik wil beginnen met kleine dingen, doosjes/kistjes e.d. om de technieken goed onder de vingers te krijgen. Wil me uiteindelijk wel uitbreiden naar tafels/kasten e.d.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15