starters kit

TPenders

Nieuw lid
10 jan 2016
7
0
Hoi allemaal, ik ben een absolute beginner mbt houtbewerking maar middels youtube e.d. heb ik me toch een beeld gevormd van het benodigde materiaal. Op het gebied van handgereedschap:
1. beitels (welke maten zijn echt noodzakelijk?)
2. klemmen
3. houtlijm
4. figuurzaag
5. Dovetail saw? (nodig en NL'se benaming?)

Buiten de twee vragen hierboven had ik nog een vraag. Ik hoor regelmatig dat de Hornbach een goed adresje is, is dit een goed beginpunt voor budget gereedschap?

Thnx!
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Hoi TPenders, inderdaad een terechte vraag van meron. Voor heel kleine projectjes zul je wellicht genoeg hebben aan bovenstaand materiaal. Als je met grotere planken werkt, zul je zeker ook een goeie schaaf nodig hebben en enkele grotere zagen: 1 afkortzaag (cross cut) en 1 schulpzaag (rip cut). Een dovetail saw heet zwaluwstaartzaag in het nederlands, maar je kan gerust al die zaagjes met versterkte rug onder de noemer kapzaag brengen. Deze zijn allemaal gelijkaardig: geslepen als schulpzaag (rip cut pattern), maar verschillen enkel in aantal tandjes en lengte.
Als je met rondingen gaat werken, is een spookschaafje ook fantastisch (met vlakke zool kun je zowel holle als bolle oppervlakken doen). En eigenlijk ben je het belangrijkste gereedschap vergeten: de werkbank.
 

TPenders

Nieuw lid
10 jan 2016
7
0
Ik heb een werkbankje staan. Ik wil beginnen met kleine dingen, doosjes/kistjes e.d. om de technieken goed onder de vingers te krijgen. Wil me uiteindelijk wel uitbreiden naar tafels/kasten e.d.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Ik zou lekker beginnen met een Japanse zaag. Zaagt veel fijner en nauwkeuriger vind ik. Een low-angle blokschaafje is ook handig om te hebben (9 1/2 bijvoorbeeld), wetsteen niet vergeten, ook voor je beitels. Ik zou beginnen met niet te dure beitels, het duurt toch even voordat je het scherpen onder de knie hebt. Narex schijnt wel een goede prijs/kwaliteitsverhouding te hebben, maar dan kom je al in een hoger segment. Vooralsnog doe ik het met een beitelsetje van de Lidl van 8 euro, kan je goed scherp krijgen maar ze blijven natuurlijk wat minder lang scherp dan een top merk. De D3 lijm van de Action bevalt mij prima trouwens, is ook niet zo duur.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Hallo Tpenders, ik lees over doosjes en kistjes dus klein spul als ik het zo lees.
Ik ben het met usernaamvergeten eens; koop een Ryoba compact bijv deze; http://www.teygeler.nl/categorie-271-ryoba-trekzagen.html
Dat zaagt geweldig en heeft 2 kanten, eentje om in de lengte hout te zagen (rippen) en de fijne vertanding om af te korten en het blad is als het bot is los te koop.
Plastic klemmen van action zijn goedkoop en om te beginnen zijn ze prima voor klein werk en koop spanbanden om een kist te verlijmen, ook lekker goedkoop en kijk of je tweedehands oude klemmen kan vinden want echte goede zijn nieuw wel wat duur.
Action koop je ook pattex D3 lijm, die is ook goed.
Figuurzaag is een tweedehands Hegner multicut prima maar ze zijn behoorlijk aan de prijs, een lintzaag in jouw geval met een goed lint van Tuff Saws is ook een prima keuze (en misschien wel beter) als je ook tafels en kasten na verloop van tijd wilt maken, dat zou in ieder geval mijn keuze zijn.
Hier een paar voorbeelden wat je dan kan maken qua doosjes en kistjes;
https://www.youtube.com/watch?v=TR6FXc2B-24
https://www.youtube.com/watch?v=H1OAAM0tQrg
https://www.youtube.com/watch?v=7Aw9a7_1P8Q
Dit heb je alleen nodig als je ronde dingen gaat maken, voor recht werk is de Ryoba zaag prima.
Beitels zoals al vermeld; als Lidl of Aldi een aanbieding heeft voor onder een tientje, meteen kopen.
Meestal is zo'n set van 4 maten prima.
En anders tweedehands of je moet geld hebben, dan is zo'n Narex set van een tientje of 4 ook mooi.
En koop een houten hamer of een uitdeukhamer, die gebruik ik, da's lekker licht in de hand.
Als je veel met de beitels werkt koop dan een wetsteen.
Een schaafje is ook een goede aanschaf.
Om goed en netjes te werken is afschrijfmateriaal wel zo handig, een blokhaak, kruishout, misschien een tekendriehoek en een afbreekmes voor als je dovetails gaat maken.
Het beste is om het marktplein op dit forum en marktplaats te watchen want tweedehands handgereedschap wordt veel aangeboden, ook op rommelmarkten en kringloopwinkels.
En als laatste; koop hout vooral bij de houthandel en niet bij praxis, Hornbach of een andere bouwsuper want dat is k.tkwaliteit.
Er is hier op een forum een topic aan gewijd waar je goede houthandels vindt bij jouw in de buurt.
Verdiep je in oude merken, lees je in op het forum en je koopt dan tweedehands vaak beter dan goedkoop nieuw gereedschap.
 
Laatst bewerkt:

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Ondanks dat ik zelf ook een beginner ben, zou ik toch willen zeggen dat als je tafels en grotere meubels wilt maken, het niet per se nuttig is om met kleine kistjes en dingetjes te beginnen "om te oefenen". De technieken verschillen volgens mij behoorlijk. Wil je een tafel maken kan het handig zijn om uit te zoeken waar je hout kunt schaven (vlak en vandiktebank) of zelf een machine kopen. Terwijl je voor een kistje net zo goed(koop) geschaafd hout kunt kopen. Een pen-gat verbinding kunnen maken is voor een tafel ook heel handig, maar voor een kistje zul je vooral met zwaluwstaarten of vinger-verbindingen werken.

Wat je werk makkelijker en nauwkeuriger maakt is goed meet en afteken gereedschap: schuifmaat (wat duurdere met een rechte bovenkant, scheelt weer een kruishout aanschaffen, achteraf gezien) en winkelhaak (let op waar de streepjes beginnen) en zwaaihaak.

Succes
 

Wooper

Actieve deelnemer
4 jul 2011
183
0
Ik kan je zeggen wat ze standaard in de kist hebben zitten bij mijn timmermans opleiding:

Standaard set beitels
http://www.toolstation.nl/shop/Hand...150/Bahco+434+Ergo+hout+steekbeitelset/p54521
Zweihaak
http://www.toolstation.nl/shop/Handgereedschap/d10/Afmeten/sd190/Bahco+9574+zweihaak/p54946
Duimstok
http://www.toolstation.nl/shop/Handgereedschap/d10/Afmeten/sd190/Schuil+timmermansduimstok/p19766
Haak
http://www.toolstation.nl/shop/Handgereedschap/d10/Afmeten/sd190/Combinatie+schrijfhaak/p15803 (ik heb deze zelf, werkt prima en is gewoon haaks zoals het hoort!)
Kruishout
http://www.toolstation.nl/shop/Handgereedschap/d10/Afmeten/sd190/Kruishout/p85922
No.4 Schaaf
Standaard zaag (bahco)
http://www.toolstation.nl/shop/Handgereedschap/d10/Zagen/sd70/Bahco+ProfCut+PC-GT7+handzaag/p16058
Hamer

Volgens mij was dit het wel. Je kan hiermee al aardig uit de voeten.

(geen aandelen in toolstation, maar is even makkelijk/overzichtelijk.)
 
Laatst bewerkt:

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Fijn om te horen dat die combinatiehaak goed is, die ga ik ook maar even bestellen.

Die zaag zou ik inruilen voor een Japanse zaag, en de beitels zou ik ook van een ander merk kopen. Heb er drie van Bahco, maar vind ze niet lekker steken, ze zijn ook wat dik in vergelijking met mijn andere beitels.
 

Wooper

Actieve deelnemer
4 jul 2011
183
0
Fijn om te horen dat die combinatiehaak goed is, die ga ik ook maar even bestellen.

Die zaag zou ik inruilen voor een Japanse zaag, en de beitels zou ik ook van een ander merk kopen. Heb er drie van Bahco, maar vind ze niet lekker steken, ze zijn ook wat dik in vergelijking met mijn andere beitels.

Ik heb maar gewoon een voorbeeld gegeven que maten, dat merk hoeft niet perse. En Japanse zagen zijn wel wat meervoudig ja.
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
253
11
Het lijstje van Wooper vind ik erg mooi.

Een kruishout is essentieel, die staat niets voor niets in het lijstje van Wooper. Maar overweeg serieus of je niet een kruisstaal wil hebben, bijvoorbeeld https://www.baptist.nl/houtbewerker...met-fijninstelling-en-metrische-maatverdeling
Ik heb nu dus een kruishout en dit kruisstaal. Tja, het kruishout vergaart nu dus stof en dat is toch jammer van het geld.

Ik vind een zaag met boven en onder vertanding niet fijn werken, maar dat is natuurlijk persoonlijk. Ik stuur namelijk soms mee door mijn linkerhand over de zaag te zetten. Dit moet je niet doen met een zaag die ook vertanding bovenop heeft.

Slijpen is essentieel. Maar dat vergt uit de losse hand veel oefening. Bij mij ontbreekt die oefening, of de zin daartoe, nog altijd. Ik heb daarom uiteindelijk een hulpstuk van Veritas gekocht. Voor mij persoonlijk is zo'n hulpstuk essentieel. Zeker voor een beginner is het niet nodig om op dag 1 te gaan slijpen, de beitels/schaven komen (voor een starter) scherp genoeg uit de winkel (dit zullen gevorderden niet met mij eens zijn). Dus de aanschaf van wet/diamantsteen en hulpmiddelen kan nog even uitgesteld worden.

En ook onmisbaar: veger en blik.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Slijpen is een belangrijk onderdeel. Ik ben begonnen met schuurpapier en een leren strop a la Paul Sellers. Nu een Arkansas steen er bij. Staan veel onderwerpen op het forum met even zoveel meningen. Dat kruisstaal van Koffiedrinker klopt wss wel, maar met n kruishout redt je het ook. Die Lidl beitels zijn idd prima om mee te starten en het slijpen mee te oefenen. Voor je schaaf zou ik wel meteen een goede kopen. Die Peaktool (Juuma bij Dieter) heeft een goede prijs kwaliteit verhouding. Wil je voor de hoofdprijs, dan moet je Lie-Nielsen hebben. Begin gewoon met wat basis dat je nodig hebt voor de kistjes. Dan kom je er vanzelf achter wat je mist......
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Een kruishout koop je niet, dat maak je zelf net zoals een houten hamer en een zweihaak.
In de opleiding die ik gevolgd heb waren dat de eerste werkstukken.
Het zijn eenvoudige werkstukken die met weinig middelen te maken zijn.
Een beitel, een zaag,een schaaf of rasp en een hamer en je bent vertrokken.
 

geneyn

Actieve deelnemer
5 mrt 2015
119
0
Brugge, BE
idd kruishout is goed steekoefening om een recht gat te maken. en de hamer heb ik ook zelf gemaakt en ben er persoonlijk wel trots op :)

en niet te vergeten een bakje om je wetsteen in te bewaren.

een goede tip als je iets doet altijd goed klemmen en niet je hand gebruiken. heb ik op de harde manier geleerd vrees ik. beitel in de duimmuis is niet bevorderlijk :)
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Een kruishout koop je niet, dat maak je zelf net zoals een houten hamer en een zweihaak.
In de opleiding die ik gevolgd heb waren dat de eerste werkstukken.

Helaas was dat niet zo bij mijn opleiding. Wellicht hebben jullie de voorbeeld(tekeningen) voor TS.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
@Wooper, Je hebt gelijk, er zijn wel wat zagen te koop. Ik heb als eerste Japanse zaag een Ryoba gekocht bij Baptist, zaag er alles mee nu. Leuke zaag om mee te beginnen, omdat je zowel kan schulpen als afkorten. Weet niet precies wat de topmerken zijn, die van mij was niet zo duur in ieder geval. Ga mijn Bahco zagen weg doen, gebruik ze niet meer.
Helaas wat te laat met het bestellen van de combinatiehaak die jij aangeraden had, wordt niet meer aangeboden bij Toolstation.

@koffiedrinker, kruisstaal heb ik vorige week gekocht, echt fantastisch! Is een paar euro goedkoper bij Teygler trouwens. Wat betreft de scherpte van het gereedschap ben ik het niet met je eens. Met beitels uit de winkel is niet te werken, zo leer je ook niet om netjes en nauwkeurig te werken. Botte beitels zijn nog gevaarlijk ook, niet te controleren en je gaat veel te veel kracht zetten waardoor je uit kan schieten met alle gevolgen van dien.
Ik raad aan om gelijk een combinatie wetsteen erbij te halen (bv. 1000/6000), leren wetten heeft wel een leercurve dus je kan het beste zo snel mogelijk beginnen. Bij mij heeft het toch bijna een jaar geduurd tot ik het onder de knie had, nu krijg ik alles keurig scherp. Doe alles uit de hand, die slijphulpjes zijn vast handig (zeker voor een beginner), maar niks voor mij.
Eventueel kan je ook beginnen met waterproof schuurpapier tot korrel 2000 als je op het budget moet letten, al zal je snel genoeg overgaan op een steen. Leren strop kan je van een restje hout maken met een stuk leer erop. Beetje flexcut erop en je krijgt een prachtig resultaat.

@Hunto, beitels van de Lidl zijn inderdaad prima, die heb ik ook. Qua schaven kan je ook gewoon wat oudere tweedehands Stanley Bailey of Record schaven kopen, beetje vlakken en slijpen en je kan aan de gang.
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Over de Lidl gesproken: ze hebben daar ook vaak van die hele handige diamant-slijpblokjes voor ongeveer een tientje, dacht ik.

Een leuke bron voor een leren strop: in de jaren 70 van de vorige eeuw waren die hele brede leren disco-riemen in de mode. Die komen nu massaal vrij uit inboedelopruimingen of erfenissen. Even de kringloop en rommelmarkten in de gaten houden. :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.