Festool OF2200

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Heeft iemand gebruikservaring met de OF2200 van Festool?

Ik zoek een zware frees voor (o.a.) het vlot sleuven van massief eiken/noten/hard maple. De te maken sponning zal 16x35 of 22x35 moeten worden en ik wil niet teveel gangen moeten maken.
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Ik ben zelf in het bezit van een OF2200. Zware frees met veel vermogen.
Vorig jaar 10 cm diepe zwaluwstaarten gefreesd in douglaspalen. De frees kon het makkelijker doen dan ik...

zwaluwstaart (2).jpg

Groet,
Jan
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Waar ik de OF 1400 te licht voor vind gebruik ik de de OF2200, een heerlijke stabiele frees met zeer goede afzuigmogelijkheden.
ik gebruik de frees voor grote profielfrezen of diepe groeffrezen 18x110mm
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Zijn de sponningen nu 16/22 diep of 35 mm diep?
35 mm diep kun je waarschijnlijk zelfs met een OF 2200 niet in 1 keer frezen.
En al helemaal niet in massief eiken/noten/hard maple.
Vuistregel is max. diepte is diameter frees.
Of een professionele freestafel gebruiken.
Of misschien kun je een zware cirkelzaag met groeffrees adapter gebruiken (Festool HK 85 of Mafell)?
zoom_hks_hk85_767692_a_24a_600x600.jpg
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
De cirkelzaag met frees gaat het niet worden. Bedoeling is juist om de afgeronde uiteinden te voorkomen, een frees is dus essentieel. De diepte is 35mm, dat daar 2 gangen voor nodig zijn is op zich geen probleem, maar minder is beter.
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Hoe bedoel je afgeronde uiteinden, de cirkelzaag met groeffrees geeft gewoon scherpe groeven.
Is alleen geen goedkope optie, maar kan wel 35 mm in 1 keer frezen (in zachthout).
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Alle randen moeten idd haaks zijn dus ook de uiteinden. Daarbij benk ik dat frezen een stuk gecontroleerder gaat, die zaag had ik al naar zitten kijken voor een ander project, maar met het blad op 20mm breed en dan invallen in hardhout leek me niet echt de meest safe actie. Kan me vergissen, maar ik zie niemand het doen in de filmpjes die ik kon vinden.

Als iemand trouwens suggesties heeft voor alternatieven hoor ik het ook graag, maar als er aan een rail moet worden gewerkt dan wel liefst van festool want die hebben we genoeg liggen. Het gaat mij echt om het vlot door kunnen werken voor seriewerk, apparatuur of hulpmiddelen die het werk versnellen zijn ook zeer welkom.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.