Bosch GMF 1600 CE

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Goedendag medeforummers,

Ik ga een kast maken waar ik een freesmachine onder het werkblad wil hangen (http://www.woodworking.nl/showthread.php?16496-Combinatie-werkplaatstafel-en-–kasten). Hiervoor overweeg ik een Bosch, Triton of Trend. Mijn voorkeur heeft echter de Bosch.
Het "nadeel" van de Bosch is dat je hem met het huis onder de tafel moet hangen. Nu zag ik op internet het volgende filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=R2uG2Fcx7Qc. Ik ben echter een nitwit met betrekking tot schakelingen en dergelijke. Vraag is nu of ik dit ook kan realiseren met een gewone schakelaar of gaat er dan iets fout?

Daarnaast heb ik ergens gelezen dat de Bosch snel verhit raakt. Zijn er leden die deze ervaring delen of kunnen ontkrachten?

Alvast bedankt voor het meedenken.
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Als je een freesmachine puur voor onder de tafel wilt, ga voor de triton. Die kan je met een zwengel omhoog en omlaag draaien.
Verder gaat de asblokkering automisch in werking zodra je de machine helemaal omhoog zwengelt.
Ook kan je de machine extern uit en aan zetten, gewoon met een schakelaar onder je tafel ofzo.
 
Laatst bewerkt:

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Over het type machine geen advies, maar wat betreft de schakelaar kan je volgens mij ook net zo goed de schakelaar op de machine vastzetten op de "aan" stand en dan de stekker in een geschakeld stopcontact zetten. Als schakelaar kan je dan bijvoorbeeld prima een opbouw lichtschakelaar gebruiken.
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Over het type machine geen advies, maar wat betreft de schakelaar kan je volgens mij ook net zo goed de schakelaar op de machine vastzetten op de "aan" stand en dan de stekker in een geschakeld stopcontact zetten. Als schakelaar kan je dan bijvoorbeeld prima een opbouw lichtschakelaar gebruiken.

Ik heb de bosch 1600 en deze heeft ingebouwde nullastschakelaar. Dus als hij stroom krijgt maar de schakelaar nog aan staat, gaat de machine niet aan.
De triton zou wel aan gaan.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Sang, bedankt voor je reactie. Ik begrijp dat je de Bosch hebt. Kun je wellicht ook iets zeggen over het warm worden?
De reden dat ik de Bosch prefereer is dat ik met de verstelbare plunjer boven de tafel kan werken en de vaste voet onder de tafel kan hangen. Op d video zag ik een oplossing zonder de vaste voet. Ik heb echter te weinig verstand van elektronica om te weten welk element ik moet aanschaffen voor de betreffende oplossing. Vandaar de vragen.
 

tuoh

Oud hout
De blauwe Bosch bovenfrezen zijn gewoon top, heb twee types in gebruik en die worden niet gespaard, maar ze geven geen krimp. De ene is een GMF1400, de andere een GOF2000. De 1400 gebruik ik uitsluitend als opbouw op de draaibank of als onderbouw bij de freestafel, de 2000 is het werkpaard voor alledag, maar geen van beide vertoont enig teken van abnormaal warmlopen, waar dat verhaaltje vandaan komt mag joost weten.
De blauwe machines van Bosch zijn gewoon goed, ik wil ze niet inruilen voor gelijk welk ander merk.
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Ik heb inderdaad de 1600, zonder vaste voet. Ben ooit heel boos op bosch geworden dat ze niet vaste voet niet los verkopen. Dat is toen nog een aardige rel geworden op hun forum.

Warm worden? nooit wat van gemerkt. Het is een fantastische machine, zeer goed gemaakt door Bosch. Zeer stille motor, diepte instellen gaat zonder moeite, kracht te over en de afwerking is perfect. Slim systeem voor de kopieerring waardoor deze altijd perfect in het midden zit. Wel zwaar.

Maar zoals ik al zei, voor onder een tafel zal je wat moeten verzinnen voor de hoogteinstelling en het aan en uit schakelen. Beide functies heeft de triton al ingebouwd zitten.
Maar de triton is als bovenfrees weer een mindere machine dus tja... keuzes keuzes keuzes...

Ik heb allebei, met een kleinere bovenfrees (bosch gkf600) voor het lichte werk want de 1600 is een zware machine
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Sang, Joris en André,

Bedankt voor jullie reacties. Hier kan ik wat mee.
Als aangegeven heeft deze machine mijn voorkeur vanwege de beide voeten. Ik maak te weinig productie om drie verschillende freesmachines aan te schaffen. Dus denk ik eerst goed na over mijn aanschaf. Dit forum is dan weer een geweldige ondersteuning!
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Ik heb inderdaad de 1600, zonder vaste voet. Ben ooit heel boos op bosch geworden dat ze niet vaste voet niet los verkopen. Dat is toen nog een aardige rel geworden op hun forum.

Warm worden? nooit wat van gemerkt. Het is een fantastische machine, zeer goed gemaakt door Bosch. Zeer stille motor, diepte instellen gaat zonder moeite, kracht te over en de afwerking is perfect. Slim systeem voor de kopieerring waardoor deze altijd perfect in het midden zit. Wel zwaar.

Maar zoals ik al zei, voor onder een tafel zal je wat moeten verzinnen voor de hoogteinstelling en het aan en uit schakelen. Beide functies heeft de triton al ingebouwd zitten.
Maar de triton is als bovenfrees weer een mindere machine dus tja... keuzes keuzes keuzes...

Ik heb allebei, met een kleinere bovenfrees (bosch gkf600) voor het lichte werk want de 1600 is een zware machine

Maar kan je nu zo'n vaste voet loskopen? Zo ja, waar? Heb overigens wel begrepen dat hun aftersale service niet al te best is.
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
http://www.toolsxl.nl/bosch-1600a001gj-kopieereenheid-voor-gof-1600-ce-p-26784.html
Niet goedkoop, maar het is te verkrijgen. Vast ook wel op andere adressen, maar dit is het eerste wat ik vond.

Kijk nou! Hij is er! Nou ja bijna, er staat binnenkort leverbaar

Twee jaar geleden geklaagd op hun forum en ze beloofde binnen 6 maanden dit aan te bieden. Na twee was er nog niets daardoor andere bosch gebruikers mijn topic overname om flink te schelden op bosch.

Maar weer een jaar later is het ze toch gelukt iets te verkopen wat ze al jaren maken. Het nadeel van een gigagroot bedrijf, de bureaucratie.

Voor liefhebbers de link naar het topic
https://www.bosch-professional.com/...f-1600-ce-fixed-base/389918-t/389917#id389917
 
Laatst bewerkt:

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Hallo,

Ik heb de Bosch GMF1600 CE (met beide voeten.) gekocht ter voorbereiding van een groot meubelproject wat er aan zit te komen.
Hoewel ik hem nog niet heel uitgebreid gebruikt heb kan niet anders zeggen dat het een fantastische machine is.
enkele pluspunten:
- Sterk
- Veelzijdig
- Precies
- Ontgrendelhendel
- symmetrisch handvat

Voorheen gebruikte ik de festool 1010EBQ van mijn vader, een Goede frees maar waar ik me aan stoorde was de diepte verstelling van de machine tijdens gebruik.
De draaiknop hoewel dood eenvoudig is gevoelig voor het te vast draaien. is dit eenmaal gebeurd dan laat de machine zich lastig goed vast zetten (niet te vast en niet te los).
Van dit euvel is er bij de Bosch GMF 1600 CE geen spraken daar de blokkering van de hoogte verstelling gebeurt door middel van een zelf spannende hevel. Het is een kwestie van met je duim omlaag drukken om hem te ontgrendelen.

Een ander verschil met de Festool is het type handvat, waar je bij de Festool aan een zijde een ronde knop en aan de andere kant een langwerpig handvat hebt, heeft de Bosch aan beide zijde een T-vormig? handvat. Dit heeft als voordeel dat je tijdens gebruik een stabielere houding hebt en de machine daardoor makkelijker onder controle kan houden.

Wat ik persoonlijk als ''negatief'' heb ondervonden bij de machine is dat de rubberen/kunststof voering op een van de handvatten voor de helft los liet, echter verwacht ik dat dit onder garantie netjes opgelost zal worden.

Tijdens mijn vooronderzoek las ik bij een aantal reviews dat de sliding connector (welke nodig is vanwege de de schakelaar op het handvat ipv op de moter ) gevoelig kan zijn voor storingen. Echter lijkt mij dat dit geen probleem is wanneer je de machine met enige regelmaat stofvrij maakt en de motor met beleid verwisseld.

Zoals al eerder gezegd is, is Bosch blauw gewoon goed.
Het zijn degelijke, Betrouwbare machines waar weinig aan fout kan gaan, daarnaast is de garantie voor Bosch Blauw producten standaard 3 jaar, en geven sommige Dealers zelfs 4 Jaar garantie op de Bosch producten. Dat zegt toch ook wat lijkt me.
Ik heb zelf nu naast de GMF 1600ce ook een GSB 10.8-2 LI wat wederom een super machine is. Hopelijk kan ik hier snel een GEX 125-150 AVE en GKT 55 GCE

Met vriendelijke groet,
Gert-Jan van Oorsouw

p.s. En hoewel het helemaal niks met de machine zelf te maken heeft ben ik helemaal weg van de Sortimo/Bosch kisten.
 

serial_zip

Nieuw lid
20 dec 2014
13
0
Hallo mede houtbewerkers.
Normaal gesproken lees ik mee. Ik ben niet zo'n actieve schrijver, maar dit topic viel me op.
Vorige week is bij mij de Bosch GMF 1600ce aangekomen. Ik zat met precies dezelfde vraagtekens in mij hoofd over het wel of niet schakelen met externe schakelaar. Ook ik heb het filmpje gevonden met de geknutselde microswitch en kon niet geloven dat dit de oplossing was voor een machine van 500 euro.
Ik ben verder gaan struinen op YouTube naar de Amerikaanse variant. Daar zag ik dat deze in een Bosch freestafel gebouwd zat met een externe schakelaar. Goede gok genomen en Bosch besteld (Duitsland...scheelde heul veul)
Naja... Lang verhaal iets korter..... Het werkt gewoon met externe schakelaar. Misschien een update van het model.
Ohh ja.... Die gkf kopieer eenheid... Het schijnt dat de Amerikanen er wel aan kunnen komen voor hun model en die zou 1:1 passen op de Gof 1600 (ergens gelezen op een forum maar weet niet meer waar.... Google)
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
ik denk dat er weer sprake is van het verschil tussen het aanbod van Bosch in de Amerika en in Nederland/Europa.

Nederlandse site van Bosch is hij niet te vinden, terwijl ze in Amerika zelfs 2 verschillende type's op de Markt hebben.
Zou de afzet markt voor Bosch in Nederland dan zoveel anders zijn dan die in Amerika?

Overigens als je Googled op RA1181 of RA1171 dan vind je ze direct.
*Correctie ik krijg bovenstaande freestafel niet gevonden in Europa, serial_zip waar heb jij hem gekocht? het ziet er best interessant uit.


Met vriendelijke groet,
Gert-Jan van Oorsouw

P.S. Voor de doehetzelfers : https://www.youtube.com/watch?v=-vcUa4XA_AU
 
Laatst bewerkt:

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Gert-Jan en Serial-Zip, Bedankt voor jullie bijdrage. Ik ga hiernaar kijken.
Het prijsverschil Duitsland - Nederland (€50,-) had ik al gezien. Dat is toch gauw 10%. Mooi meegenomen! Ik ga het filmpje bekijken.
 

serial_zip

Nieuw lid
20 dec 2014
13
0
Ja... Ehhhm vergeleken met Maxict.nl?....heb zo mijn bedenkingen bij dit bedrijf.... Kijk voor de gein eens op tweakers.net...waardeloze shopreviews....
Ik heb bewust gekozen daar niet kopen.
Just my 2 cents.....
 

tuoh

Oud hout
Om nog even de kwaliteiten van een blauwe Bosch freesmachine in de verf te zetten volgend verhaal.

Een paar jaar geleden bij de voorbereiding van de opening van het MAS kwam er een Maori kunstenaar naar de koekenstad om uit 14 blokken massief plexi van 100mm dik, 600mm breed en 4000mm lang een compleet kunstwerk te "carven" in typische Maori stijl.
De man had de praktische kant echter schromelijk onderschat, hij starte de klus met een paar dremeltjes en wat vijlen en raspen:p Grote paniek op dat moment omdat de streefdatum zo niet kon gehaald worden, we werden er toen bij gehaald om de klus wat meer vaart te geven. Er was dus nood aan andere apparatuur, in overleg met de man en kijkend naar wat ie van plan was is er dan besloten om de grove middelen in te zetten. Een Bosch freesmachine GMF1400 en een rechte frees van 12mm met wegwerpmes erin voor het grove contourwerk, verder een paar haakse slijpers met "Sabur" schijven voor de exacte vormgeving.
Die blauwe Bosch heeft toen honderden uren gedraaid en bijna altijd op zijn maximum belast om dat plexi te kunnen verspanen, de machine is letterlijk kapot gedraaid op die ene klus, de lagering viel er op het laatst gewoon uit:p Maar die ene machine heeft wel de hele klus gedaan gekregen alvorens definitief de pijp aan Maarten te geven. Zes dagen per week en 8 à 10u per dag, en zo bijna 3 maand door, chapeau voor man en machine.

DE GMF1400 hadden we voor de job gekozen omdat de machine een opname van 12mm toeliet, een sterke motor had en toch vlot hanteerbaar was om er constant uit de vrije hand mee te kunnen frezen. Om enig idee te geven hoeveel er verspaand moest worden, om de twee dagen zat een container van 1000liter propvol "zagemeel":p O ja, de frees moest voldoende lang zijn om door het blok heen te kunnen frezen, er zat dus een frees in de machine met een snijkant van 60mm, dat gaf klappen als je even niet oplette. Ik denk niet dat Bosch hieraan dacht toen het de machine op de markt bracht;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.