Advies gevraagd: halfdolle schroef in hout vastzetten

Paulus55

Nieuw lid
10 jan 2016
6
0
Bestaat er een vullende montagekit (of ander middel) die ik kan gebruiken om een steeds lostrekkende schroef vast te zetten in hout?

Het gaat om het volgende: We zijn in het gelukkige bezit van een zeker 80 jaar oude bureaudraaistoel. Het draaien en in hoogte verstellen gaat als bij een pianokrukje: Onder de zitting zit een spindel met trapeziumdraad. De spindel steekt in de centrale holle houten kolom. Daar bovenop zit een flensmoer, vastgezet met drie schroeven. Door de kantelende belasting van het zitten en draaien, trekken twee van de drie schroeven steeds een beetje uit de houten poot. Het resultaat is dat de zitting gaat wiebelen t.o.v. het onderstel. Ik kan ze nog wel een beetje aandraaien, maar niet echt vast. Ik zie drie oplossingen:
1. Nieuwe, dikkere schroeven gebruiken: die heb ik nog niet kunnen vinden en bovendien ben ik bang dat ze ook weer snel los gaan (bij klein verschil in diameter) of dat het hout gaat splijten.
2. De flensmoer loshalen en vastzetten in nieuwe gaten tussen de oude, maar dat zou de sterkte van het bovenste deel van de kolom nadelig beïnvloeden.
3. De oude schroeven vastzetten in de oude gaten. Vandaar mijn vraag naar een geschikte kit.

Elk deskundig advies wordt zeer gewaardeerd!
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Ik denk dat de schroef in kops hout zit?
Dat zijn lastige reparaties.
Als de stoel een speciale waarde voor je heeft, of sowieso de reparatie verdient, dan kan je m ook naar een restaurateur brengen.
Roeland Brekelmans bijvoorbeeld.
Ik ben bij hem in zijn werkplaats geweest, en hij repareert oude meubels op zeer vakkundige wijze.
Dan is het zo weer als nieuw, maar dan zoals 80 jaar geleden.
 

Paulus55

Nieuw lid
10 jan 2016
6
0
De stoel is geen familiestuk of zo, maar wel heel charmant, een Thonet met webbing zitting. Het is wel de bedoeling dat hij nog jaren goed en sierlijk dienst doet ☺. Ik wil hem dus niet verprutsen.
Ik neem aan dat het lastige van kops hout het risico is op splijten. Maar als ik de schroeven vast zet met vullende kit, of de gaten vul met epoxy en weer inboor, dan is dat toch niet riskant?
Ik hoor het graag als ik het mis heb, want ik ben een relatieve in houtbewerking.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Kit is niet geschikt. Dit blijft flexibel, dus de schroef zit niet vast.

Epoxy of een stuk hout inlijmen is beter. Bij epoxy kan je meteen de schroef erin doen. Dan zit hij meteen exact passend vast.

We zijn allemaal relatief in houtbewerking :)
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
+1. Ik zou niet gaan boren (of schroeven) in epoxy, maar ermee lijmen - de schroef dus in de natte epoxy draaien (of duwen) en onder 'druk' uit laten harden (dwz de schroef op zn plaats houden tijdens het uitharden).
 

Paulus55

Nieuw lid
10 jan 2016
6
0
Onder druk en verder onbelast laten uitharden is geen probleem, omdat de moer boven op de poot ligt. Het enige nadeel van de schroeven in de epoxy laten uitharden is dat ik ze natuurlijk nooit meer los krijg. Het is maar de vraag of dat ooit nog nodig is natuurlijk :). Dank voor jullie tips. Dit weekeinde ga ik aan de slag met epoxy!
Hieronder ter informatie en illustratie nog een foto van de stoel en van de bovenzijde van de poot met flensmoer.
 

Bijlagen

  • Stoel.jpg
    Stoel.jpg
    77,8 KB · Weergaven: 163
  • Stoelpoot.jpg
    Stoelpoot.jpg
    73,5 KB · Weergaven: 163
14 jan 2016
1
0
zo zou ik het ook doen, e.v.t. gaten iets ruimerboren en vullen met ofwel:
polypox700 (met behulp van een puntzak kun je de gaten heel gedoseerd zonder lucht vullen)
danwel met bijvoorbeeld Bison 2k-pu

desnoods gaten gewoon met pvac lijm vullen, laten drogen en weer vastschroeven, de uitgelubberde gaten krijgen dan al heel wat meer grip.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Gaten vullen met vloeibaar hout van cetabever.....hoewel ik twijfel of dat nog bestaat??
De laatste tubes roken al niet meer naar aceton zoals vroeger.

Hier in Noorwegen heb ik een keer "kemisk tre" gebruikt. Beresterk, is van henkel en ik dacht dat het iets van plast padding heet in engeland en wellicht ook in NL.
Wellicht is het ook een soort epoxy het is 2 componenten


Eventueel een langere schroef gebruiken zodat je de vulling en het hout aan elkaar verankert.
Wel voorboren.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Nog even een toevoeging, uiteraard staan er flinke krachten op dat punt. ( hefboom!)
Vroeger waren mensen kleiner en hoe men vroeger op een bureau stoel zat weet ik niet, maar tegenwoordig zit 90% te hoog. (Bovenbenen horen parallel aan de vloer te lopen)
Die 2 factoren samen maakt dat de stoel waarschijnlijk hoger staat dan waarvoor ie, min of meer, ontworpen is.
Je kan jezelf en andere gezinsleden niet kleiner maken, maar als je inderdaad te hoog zit op een bureaustoel kan je door de juiste hoogte te kiezen, de stoel en je lichaam sparen.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Om de krachten tussen flensmoer en poot beter te verdelen kan je oko eerst de gaten vullen, dan de moer 60 graden gedraaid met epoxy aan de poot bevestigen. Als je dat ook onder de flens en rondom de moer zelf doet zit het geheel overal vast, en niet alleen op de punten van de drie schroeven.

Als de moer 'exact' in de poot past kan je eerst het gat in de poot een paar mm verruimen, zodat er plek is voor de epoxy.

Na het uitharden van de epoxy als laatste dan drie nieuwe gaten voorboren en de schroeven indraaien.
 

Paulus55

Nieuw lid
10 jan 2016
6
0
En weer bedankt voor jullie nuttige reacties. Ik ga het nu toch eerst proberen met gewone PVAc-lijm. Dat is een mooie baat-het-niet-dan-schaadt-het-niet oplossing. Gaat het geheel toch weer wiebelen, dan ga ik met epoxy aan de slag en lijm ik ook de flensmoer vast. Dankzij jullie tips heb ik het volste vertrouwen in een goed resultaat.
De zitting staat overigens in vrijwel de laagste stand, minder dan een volle slag omhoog. Niet allen vanwege de hefboomkrachten, het zit ook beter.
 

Paulus55

Nieuw lid
10 jan 2016
6
0
Tijd voor een update. Zoals aangekondigd heb ik het eerst met PVAc-lijm geprobeerd. Die simpele "lijmtruc" lijkt uitstekend te werken. Na bijna twee weken zit de moer nog steeds goed vast; na alleen de schroeven aandraaien begon het wiebelen weer na een dag of twee. Ik ben blij man! 😀
Overigens zag ik nu ook dat de moer aan de onderkant over de ene helft ongeveer 1 mm hoger was. De borst in het gat had een overeekomende verdieping. De moer past dus maar op één manier echt goed op/in de poot. Als je hem 120 graden draait vallen de schroefgaten wel samen, maar ligt de bodem niet vlak.
Hoe dan ook, dankzij jullie tips zitten wij weer wiebelvrij op de draai-Thonet. Dank aan iedereen!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.