Werkhoogte kolomboormachine

Bernardo

Actieve deelnemer
28 jul 2015
40
2
In het oosten van nederland
Hoi allemaal

Ik ben van plan een kolomboormachine aan te schaffen, alleen voor hout, deze machine's worden ook wel tafelboormachine's genoemd.
Mijn werkbank heeft een hoogte van 90 cm, als ik daar een kolomboormachine op zet wordt de werkhoogte van de werktafel een stuk hoger dan de 90 cm, is dat wel comfortabel? Kan iemand mij vertellen wat de meest comfortabele hoogte is om te boren, ik begrijp dat dat afhankelijk is van je eigen lengte, in mijn geval 1,88 m. Ik stel deze vraag omdat ik mij afvraag of ik een verrijdbare tafel voor de boormachine moet maken.
 

Wooper

Actieve deelnemer
4 jul 2011
183
0
Is het niet verstandig om hier zelf achter te komen door hem een tijdje op te stellen op een verstelbaar platform? En dan als je een goede hoogte hebt gevonden een permanente basis te geven?
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Volgens mij is de boortafel op navelhoogte een mooie hoogte.
Dan kun je goed zien wat je doet.
Maar let op dat je met je arm niet te hoog moet om bij de handel te komen.
Arm op 90° is net mooi.
 

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
De mijne staat ook op een tafel. Ik heb het even opgemeten: tafel is 88 cm hoog, de machine zelf nog eens 106 cm. Hierdoor komt de machinetafel op zo'n 130 cm (maar dat varieert uiteraard). Ik ben zelf 187 cm en deze hoogte is prima. Zo kan ik alles goed zien.
foto.jpg
groeten,
jan anton
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.