Advies gevraagd: Festool accu schroefboormachine. welke?

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Na vele jaren belabberd dienst gedaan te hebben, is het tijd om mijn groene Bosch heel ver weg te gooien. Wat een drama was dat...

Het is tijd voor een nieuwe. En aangezien ik een klushuis heb, en daardoor nog vele jaren gebruik zal maken van een accu schroef/boormachine, wil ik nu iets goeds in huis halen. Vermoedelijk een festool, aangezien iedereen het wel eens lijkt te zijn dat dat het best is.

Ik heb alleen geen idee welk model. Het gaat mij voornamelijk om schroeven. Het boten zal alleen in hout zijn. en dan kleine gaatjes. Voor het zwaardere werk gebruik ik wel mijn normale boormachine.

Wie kan mij adviseren?
 

Wooper

Actieve deelnemer
4 jul 2011
183
0
Het was mij verteld, maar makita maakt ook gewoon goede machines en die heeft nu zelfs een actie waarbij je een extra gratis accu kan krijgen. Meer advies dan dit kan ik je alleen niet geven! En dit vind ik meer een klus schroevendraaier als een festool. Festool zou ik geen verbouwing mee willen doen :p!
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Makita. Ik kom op veel verschillende bouwplaatsen, en wat mij opvalt dat ik veel makita schroefmachines zie, het overig gereedschap is van allerlei merken.
Afhankelijk van wat voor klushuis het is een slagschroevendraaier erbij kopen.
 

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
tja en waarom geen Blauwe bosch evt een setje slagschroef en schroef :)

Tenzij je natuurlijk al andere Festool dingen hebt op 18V .. ben ook een festool fan maar heb niks op batterijen van festool.. is me te duur ..
En ze hebben bepaalde dingen dan weer niet op batterijen .. ( zoals slagmoer / slijptool ) en ik heb graag dezelfde batterijen .. maar is een keuze die je moet maken natuurlijk .

https://www.festool.be/NL/Products/Pages/Product-Category.aspx?foc=online_akku_produkte

Ik heb onlangs de PDC18 getest .. leuk toestel maar te zwaar voor mijn gebruik .. CXS of T15 is meer iets voor mij ..
Maar heb voldoende met mijn 18volt& 10,8v accuboor en slagmoer van Bosch Blauw .. moet niet veel boortjes of bitjes verwissele bij een klus :)
 

Gobert

Actieve deelnemer
12 feb 2015
170
0
Omgeving Arnhem
Hier Festool. Ik heb een "oude" 12 volt. Gebruik ik al een jaar of 10. Ziet er niet mooi meer uit, maar blijft het doen. De accu's worden iets minder, maar met twee ladingen kom ik een volle dag door.
Mijn ander is een moderne 18 volt. Veruit superieur boven de oude 12 volt machine. De accu's willen niet leeg en beresterk.
Sinds kort ook een Festool slagboormachine op 18 volt. Geniaal ding.

Ondanks het hoge prijskaartje ben ik een echte Festool adept geworden.
 

Wooper

Actieve deelnemer
4 jul 2011
183
0
Hier Festool. Ik heb een "oude" 12 volt. Gebruik ik al een jaar of 10. Ziet er niet mooi meer uit, maar blijft het doen. De accu's worden iets minder, maar met twee ladingen kom ik een volle dag door.
Mijn ander is een moderne 18 volt. Veruit superieur boven de oude 12 volt machine. De accu's willen niet leeg en beresterk.
Sinds kort ook een Festool slagboormachine op 18 volt. Geniaal ding.

Ondanks het hoge prijskaartje ben ik een echte Festool adept geworden.

De festool permanente griep toch?
 

peterl

Actieve deelnemer
21 sep 2013
126
0
Nou als je het mij vraagt de festool T 18 met 5 ampère accu's staat hoog op mijn verlang lijstje mooi apparaat. Kun je op 1 accu de hele dag boren en schroeven wat je wilt. Ook festool heeft steeds meer machines op accu. Ben nu op de zaak veel aant klussen met festool gereedschap het is heerlijk werken zo butegeweun

Gr peter
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Ik ben al een heel eind met mijn klushuis. en in de tijd is mijn gereedschap voorraad een heel flink gegrooit. en ik heb dingen van Mafell en Festool.Maar voor een schroefboormachine zou ik niet zo snel voor een festool Kiezen. Behalve als je meer accutools van festool wilt. Ik zou voor het geld een (makita) schroefmachine en boormachine kopen. in een zo'n voordeel set.
bv zoiets: http://www.toolstation.nl/shop/Elek...packs/sd2997/Makita+DLX3025X+combopack/p90148 maar kan ook Bosch of Panasonic zijn. Waarom? om dat je best vaak moet boren en schroeven. Dus 2 machines is wel echt fijn. Als ik mijn schroefmachine nog eens moet kopen zou ik zoiets kopen.
 

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
Ik ben al een heel eind met mijn klushuis. en in de tijd is mijn gereedschap voorraad een heel flink gegrooit. en ik heb dingen van Mafell en Festool.Maar voor een schroefboormachine zou ik niet zo snel voor een festool Kiezen. Behalve als je meer accutools van festool wilt. Ik zou voor het geld een (makita) schroefmachine en boormachine kopen. in een zo'n voordeel set.
bv zoiets: http://www.toolstation.nl/shop/Elek...packs/sd2997/Makita+DLX3025X+combopack/p90148 maar kan ook Bosch of Panasonic zijn. Waarom? om dat je best vaak moet boren en schroeven. Dus 2 machines is wel echt fijn. Als ik mijn schroefmachine nog eens moet kopen zou ik zoiets kopen.

inderdaad denk er net zo over :) Pas op ik vind de festool machines zeer leuk en goed daar niet van .. maar zou het idd ook stom vinden als je al 5-6 batterijen van Bosch of Makita of whatever hebt voor festool te gaan als boormachine :)
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Nou, als je geen heel lomp werk moet doen dan kan je de CXS of TXS 10.8 overwegen. Zelf heb ik de CXS set (inc. boorkop en haakse kop) en ik ben er erg tevreden over. De accu's zijn misschien niet de grootste qua capaciteit, maar met de snellader in ongeveer een kwartier vol. Verder is het Centrotec systeem geniaal als je er aan gewend bent. Dan wil je niet anders meer. :)

Qua kracht stelt hij ook niet teleur, 6x80/100 doet ie niet moeilijk over als je een stukje voorboort. Verder heeft ie een goed geplaatst LED lampje en een magneet aan de voorkant van de grip voor 4 bitjes. Alleen is hij niet heel goedkoop, de set kost ongeveer €275,-. Maar ik zou er zo weer een kopen. :D
 

Gobert

Actieve deelnemer
12 feb 2015
170
0
Omgeving Arnhem
Mss is Festool wel een ziekte, maar wel een lekkere ziekte. Ik heb een 10.8 volt Festool accutolletje onder mijn bed liggen. Het is heerlijk om voor het slapen gaan een paar keer het geluid van een draaiende Festool te mogen horen. Daar kan geen Bosch, Makita, DeWalt of whatsoever tegenop.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
http://www.woodworking.nl/showthrea...chroeftol-keuze&highlight=accuboor+schroeftol

Mijn topic van vorig jaar.
Ik ben erg tevreden over de festool t18 set, De accuus zijn super, die gaan gewoon niet op. nu zijn ze nog sterkerder geworden 5,2ah.
Enige minpuntje is de electronische koppel piepjes. ik prefereer de ratelende slipkoppeling.

Ik heb mn oog nu op een tweedehands hitachi daf 12v slagschroef omdat mn pa en ik al 5 van dezelfde accutjes hebben, maar eigenlijk is dat een beetje onzin. ik heb al 2 boormachines.
 

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
Mss is Festool wel een ziekte, maar wel een lekkere ziekte. Ik heb een 10.8 volt Festool accutolletje onder mijn bed liggen. Het is heerlijk om voor het slapen gaan een paar keer het geluid van een draaiende Festool te mogen horen. Daar kan geen Bosch, Makita, DeWalt of whatsoever tegenop.

hahahha loool .. moet je geen polo hebben om mee te slapen .. heb er 2 in de aanbieding zie het verkoop topic hier :)
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Voor klein en licht werk grijp ik altijd naar mijn CXS, schitterende machine.
Voldoende kracht en zeer licht in de hand.
Voor het iets zwaardere werk heb ik de M12 reeks van Milwaukee (boormachine en slagschroevendraaier).
Met de 4Ah batterij lijken ze amper leeg te geraken.
Tijdje terug heb ik meer dan 200 gaten moeten boren in zachthout en had op het eind nog een halve batterij over.
http://www.toolnation.nl/milwaukee-m12cdd13-402c-fuel-accu-compactschroefboormachine-12v-4-0ah-li-ion-dealer-garantie.html
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.