PDA

Bekijk Volledige Versie : Advies gevraagd: Festool accu schroefboormachine. welke?

meron
08-01-16, 19:20
Na vele jaren belabberd dienst gedaan te hebben, is het tijd om mijn groene Bosch heel ver weg te gooien. Wat een drama was dat...

Het is tijd voor een nieuwe. En aangezien ik een klushuis heb, en daardoor nog vele jaren gebruik zal maken van een accu schroef/boormachine, wil ik nu iets goeds in huis halen. Vermoedelijk een festool, aangezien iedereen het wel eens lijkt te zijn dat dat het best is.

Ik heb alleen geen idee welk model. Het gaat mij voornamelijk om schroeven. Het boten zal alleen in hout zijn. en dan kleine gaatjes. Voor het zwaardere werk gebruik ik wel mijn normale boormachine.

Wie kan mij adviseren?

Wooper
08-01-16, 19:53
Het was mij verteld, maar makita maakt ook gewoon goede machines en die heeft nu zelfs een actie waarbij je een extra gratis accu kan krijgen. Meer advies dan dit kan ik je alleen niet geven! En dit vind ik meer een klus schroevendraaier als een festool. Festool zou ik geen verbouwing mee willen doen :P!

Ronald L.
08-01-16, 19:58
Makita. Ik kom op veel verschillende bouwplaatsen, en wat mij opvalt dat ik veel makita schroefmachines zie, het overig gereedschap is van allerlei merken.
Afhankelijk van wat voor klushuis het is een slagschroevendraaier erbij kopen.

rick76
08-01-16, 20:09
http://www.toolmax.nl/metabo-bs-18-li-18-volt-2-0ah-accu-boorschroevendraaier.html erg fijn apparaat

Sang
08-01-16, 20:14
Zonder meer makita, maar als je een festool wil moet je natuurlijk een festool nemen. Doen het ook prima

Wooper
08-01-16, 20:16
Geen ervaring met de draaiert maar hier een makita voorbeeldje: http://www.toolmax.nl/makita-dhp459rfj-18v-klop-boor-schroefmachine-koolborstelloos.html

Met de gratis accu actie heb je meteen drie accu's. Dan kan je altijd nog machines van makita kopen zonder accu want deze zijn verwisselbaar.

caso
08-01-16, 20:20
En Panasonic om het makkelijk te maken?

kitt1977
08-01-16, 20:35
tja en waarom geen Blauwe bosch evt een setje slagschroef en schroef :-)

Tenzij je natuurlijk al andere Festool dingen hebt op 18V .. ben ook een festool fan maar heb niks op batterijen van festool.. is me te duur ..
En ze hebben bepaalde dingen dan weer niet op batterijen .. ( zoals slagmoer / slijptool ) en ik heb graag dezelfde batterijen .. maar is een keuze die je moet maken natuurlijk .

https://www.festool.be/NL/Products/Pages/Product-Category.aspx?foc=online_akku_produkte

Ik heb onlangs de PDC18 getest .. leuk toestel maar te zwaar voor mijn gebruik .. CXS of T15 is meer iets voor mij ..
Maar heb voldoende met mijn 18volt& 10,8v accuboor en slagmoer van Bosch Blauw .. moet niet veel boortjes of bitjes verwissele bij een klus :-)

Gobert
08-01-16, 20:35
Hier Festool. Ik heb een "oude" 12 volt. Gebruik ik al een jaar of 10. Ziet er niet mooi meer uit, maar blijft het doen. De accu's worden iets minder, maar met twee ladingen kom ik een volle dag door.
Mijn ander is een moderne 18 volt. Veruit superieur boven de oude 12 volt machine. De accu's willen niet leeg en beresterk.
Sinds kort ook een Festool slagboormachine op 18 volt. Geniaal ding.

Ondanks het hoge prijskaartje ben ik een echte Festool adept geworden.

Wooper
08-01-16, 20:39
Hier Festool. Ik heb een "oude" 12 volt. Gebruik ik al een jaar of 10. Ziet er niet mooi meer uit, maar blijft het doen. De accu's worden iets minder, maar met twee ladingen kom ik een volle dag door.
Mijn ander is een moderne 18 volt. Veruit superieur boven de oude 12 volt machine. De accu's willen niet leeg en beresterk.
Sinds kort ook een Festool slagboormachine op 18 volt. Geniaal ding.

Ondanks het hoge prijskaartje ben ik een echte Festool adept geworden.

De festool permanente griep toch?

peterl
08-01-16, 20:47
Nou als je het mij vraagt de festool T 18 met 5 ampère accu's staat hoog op mijn verlang lijstje mooi apparaat. Kun je op 1 accu de hele dag boren en schroeven wat je wilt. Ook festool heeft steeds meer machines op accu. Ben nu op de zaak veel aant klussen met festool gereedschap het is heerlijk werken zo butegeweun

Gr peter

peterl
08-01-16, 20:48
Ha ha de ziekte van de groene stekker alleen bankroet helpt daartegen :p

evs
08-01-16, 20:49
Ik ben al een heel eind met mijn klushuis. en in de tijd is mijn gereedschap voorraad een heel flink gegrooit. en ik heb dingen van Mafell en Festool.Maar voor een schroefboormachine zou ik niet zo snel voor een festool Kiezen. Behalve als je meer accutools van festool wilt. Ik zou voor het geld een (makita) schroefmachine en boormachine kopen. in een zo'n voordeel set.
bv zoiets: http://www.toolstation.nl/shop/Elektrisch+Gereedschap/d40/Accu+Combopacks/sd2997/Makita+DLX3025X+combopack/p90148 maar kan ook Bosch of Panasonic zijn. Waarom? om dat je best vaak moet boren en schroeven. Dus 2 machines is wel echt fijn. Als ik mijn schroefmachine nog eens moet kopen zou ik zoiets kopen.

kitt1977
08-01-16, 20:52
Ik ben al een heel eind met mijn klushuis. en in de tijd is mijn gereedschap voorraad een heel flink gegrooit. en ik heb dingen van Mafell en Festool.Maar voor een schroefboormachine zou ik niet zo snel voor een festool Kiezen. Behalve als je meer accutools van festool wilt. Ik zou voor het geld een (makita) schroefmachine en boormachine kopen. in een zo'n voordeel set.
bv zoiets: http://www.toolstation.nl/shop/Elektrisch+Gereedschap/d40/Accu+Combopacks/sd2997/Makita+DLX3025X+combopack/p90148 maar kan ook Bosch of Panasonic zijn. Waarom? om dat je best vaak moet boren en schroeven. Dus 2 machines is wel echt fijn. Als ik mijn schroefmachine nog eens moet kopen zou ik zoiets kopen.

inderdaad denk er net zo over :-) Pas op ik vind de festool machines zeer leuk en goed daar niet van .. maar zou het idd ook stom vinden als je al 5-6 batterijen van Bosch of Makita of whatever hebt voor festool te gaan als boormachine :)

Sang
08-01-16, 20:53
Brushless is ook helemaal mode.

Klaas
08-01-16, 21:01
Nou, als je geen heel lomp werk moet doen dan kan je de CXS of TXS 10.8 overwegen. Zelf heb ik de CXS set (inc. boorkop en haakse kop) en ik ben er erg tevreden over. De accu's zijn misschien niet de grootste qua capaciteit, maar met de snellader in ongeveer een kwartier vol. Verder is het Centrotec systeem geniaal als je er aan gewend bent. Dan wil je niet anders meer. :)

Qua kracht stelt hij ook niet teleur, 6x80/100 doet ie niet moeilijk over als je een stukje voorboort. Verder heeft ie een goed geplaatst LED lampje en een magneet aan de voorkant van de grip voor 4 bitjes. Alleen is hij niet heel goedkoop, de set kost ongeveer €275,-. Maar ik zou er zo weer een kopen. :D

Gobert
08-01-16, 21:04
Mss is Festool wel een ziekte, maar wel een lekkere ziekte. Ik heb een 10.8 volt Festool accutolletje onder mijn bed liggen. Het is heerlijk om voor het slapen gaan een paar keer het geluid van een draaiende Festool te mogen horen. Daar kan geen Bosch, Makita, DeWalt of whatsoever tegenop.

Blom3dd
08-01-16, 21:05
http://www.woodworking.nl/showthread.php?12456-Accuboor-schroeftol-keuze&highlight=accuboor+schroeftol

Mijn topic van vorig jaar.
Ik ben erg tevreden over de festool t18 set, De accuus zijn super, die gaan gewoon niet op. nu zijn ze nog sterkerder geworden 5,2ah.
Enige minpuntje is de electronische koppel piepjes. ik prefereer de ratelende slipkoppeling.

Ik heb mn oog nu op een tweedehands hitachi daf 12v slagschroef omdat mn pa en ik al 5 van dezelfde accutjes hebben, maar eigenlijk is dat een beetje onzin. ik heb al 2 boormachines.

kitt1977
08-01-16, 21:12
Mss is Festool wel een ziekte, maar wel een lekkere ziekte. Ik heb een 10.8 volt Festool accutolletje onder mijn bed liggen. Het is heerlijk om voor het slapen gaan een paar keer het geluid van een draaiende Festool te mogen horen. Daar kan geen Bosch, Makita, DeWalt of whatsoever tegenop.

hahahha loool .. moet je geen polo hebben om mee te slapen .. heb er 2 in de aanbieding zie het verkoop topic hier :-)

Den Deze
08-01-16, 21:17
Voor klein en licht werk grijp ik altijd naar mijn CXS, schitterende machine.
Voldoende kracht en zeer licht in de hand.
Voor het iets zwaardere werk heb ik de M12 reeks van Milwaukee (boormachine en slagschroevendraaier).
Met de 4Ah batterij lijken ze amper leeg te geraken.
Tijdje terug heb ik meer dan 200 gaten moeten boren in zachthout en had op het eind nog een halve batterij over.
http://www.toolnation.nl/milwaukee-m12cdd13-402c-fuel-accu-compactschroefboormachine-12v-4-0ah-li-ion-dealer-garantie.html

kitt1977
08-01-16, 21:17
http://www.woodworking.nl/showthread.php?12456-Accuboor-schroeftol-keuze&highlight=accuboor+schroeftol

Mijn topic van vorig jaar.
Ik ben erg tevreden over de festool t18 set, De accuus zijn super, die gaan gewoon niet op. nu zijn ze nog sterkerder geworden 5,2ah.
Enige minpuntje is de electronische koppel piepjes. ik prefereer de ratelende slipkoppeling.

Ik heb mn oog nu op een tweedehands hitachi daf 12v slagschroef omdat mn pa en ik al 5 van dezelfde accutjes hebben, maar eigenlijk is dat een beetje onzin. ik heb al 2 boormachines.

Ik dacht dat vroeger ook .. maar ondertussen ben ik de tel kwijt ..
Heb er eigenlijk wel iets teveel ..
10,8v 4 bosch ( slagmoer , boor , klopboor , schroef hex ( dat was mijn 1ste doe het nog steeds ) ) wel nog heel oude geen VEC ..
18v accuboor ( met koolborstels ) boorhamer VEC , slagmoer VEC ..
Op 220V nog een groene bosch SDS boorhamer ( ondertussen +10jaar oud ) en een gewoon Klopboor .. gebruik ik vooral gatenzagen ( van 2005 .. 2dehands gekocht )
En dan nog 2 antieke b&d"s van 20-30 jaar geleden ..waar ik geen afscheid van kan nemen lol .

RDE
08-01-16, 22:18
Het lijkt hier wel alsof het hebben van Festool materiaal een zonde is :confused:... En ja , ik ben een Festool liefhebber, in m'n klushuis staan hier intussen om en bij de 15 a 20 systainers waar in de meeste ook wel elektrische app zitten. In één daarvan zit een inmiddels "oude" accu schroefmachine, schat ze inmiddels een 12 a 13 jaar oud (was m'n allereerste Festool koop ) . Ons hele huis , klushuis enz... alles waar we hier wonen heb ik samen met m'n pa rechtop gezet en die werkt nog steeds perfect , ooit eens een nieuw setje accu's gekocht en dat is het.
Makita zal intussen ook misschien wel ok zijn maar dat was het tot een jaar of 6-7 allesinds toch niet, m'n pa heeft tegelijk met me indertijd een Makita gekocht omdat ie Festool te duur vond, hij heeft in dezelfde tijdspanne 2 makita's naar de knoppen gekregen en een jaar of 3-4 terug dan ook maar een Festool gekocht...
Zelf heb ik toen we aan ons huis begonnen met bouwen een behoorlijk zware Makita boorhamer gekocht ( was iets van een 1400 euro ofzo toen ) , en eerlijk waar , ik ben allesbehalve overtuigd ivm de kwaliteit van dat ding, het is nu niet dat ik dit voor de bouw van een nieuw huis heel erg vaak heb gebruikt maar intussen is die toch behoolijk gaar wat in mijn ogen absoluut ontoelaatbaar is... voor intensief gebruik valt Makita in mijn ogen echt door de mand, ik moet wel eerlijk zeggen dat ik de laatste jaren niks meer heb aangeschaft van het merk, gewoon omdat ik het totaal niet meer vertrouwde , kan inmiddels wel beter zijn geworden , geen recente ervaringen.
Op het bedrijf waar ik werk hadden we vroeger massa's Metabo en blauwe Bosh accu schroefmachines ( machinebouw- metaalsector dan wel ) , die sneuvelden als bosjes... intussen hoofdzakelijk Hilti's en ook wat Festool's , en eerlijk die Hilti's komen er nog net iets beter uit maar waren ook nog iets duurder geloof ik. ( machines worden ook wel wat mishandeld, lees : gebruikt waarvoor ze eigenlijk niet dienen...)

meron
08-01-16, 22:23
Let je even niet op, heb je drie pagina's aan reacties...

Ik ga eens even rustig alle genoemde modellen langslopen.
Erg bedankt iedereen!

Gobert
08-01-16, 22:30
Volgens mij alleen maar reacties van Festool owners en Festool wannabees

PBT
08-01-16, 22:39
Even opsommen wat er hier in de bus en werkplaats staat ligt hangt enzo...
Festool pdc met 5.2 ah accus, gewonnen bij een festool prijsvraag, anders zou ik hem echt niet hebben... Veel te duur!
Festool cxs
Bosch gsr18
Bosch gdr18
Bosch gsr18 ve2-li
Bosch gsr 14,4 ve2-li (aan pa gegeven aangezien ik alles 18v heb)
Bosch gsr 10.8

Over allemaal zeer tevreden. Ohja, ik ben een echte festoolie, maar omdat ik vooral op de bouw werk heb ik destijds gekozen voor bosch blauw. De pdc staat wel in de bus, en gebruik ik vooral als ik ff snel iets moet voorboren in de muur, makkelijk... Geen verlengkabels enzo nodig door klopfuntie. En de cxs gebruik ik zo goed als alleen maar in de werkplaats.

Toxiq
08-01-16, 23:05
Ik heb een Ti15 die is inmiddels stuk (doet het nog een beetje) en dat probleem zit in het slagwerk
Inmiddels heb ik een PDC18 besteld, zo goed als dezelfde machine als de DRC, alleen de PDC is ook klopboor, ga ik het ooit nodig hebben, geen idee, ik vond het wel het prijsverschil waard

Deze machines worden met name erg duur met allerlei hulpstukken (om de hoek boren enzo)

Het mooie is wel dat je van de festool machines alles los kan kopen, onderdelen maar ook bijv ook alleen de machine zelf, zonder accu's, koffers en andere onzin
Ik kan bijv voor 220 euro een nieuwe Ti15 kopen, de rest heb ik, dus heb ik weer een mooie complete set (eerst even kijken of ik hem zelf kan fixen, da's nog goedkoper)

Dus met een beetje rondkijken en een bewuste keuze maken hoeft een festool niet overdreven duur te zijn

Emilio
08-01-16, 23:29
Festool is gewoon idioot duur. Met het breed beschikbaar komen van de opties van het toebehoren bij andere merken (wat bij festool ook idioot duur is) zie ik geen meerwaarde. Systeem is geen argument bij een tol en er is geen fatsoenlijke slagtol.
Mijn advies; hou je geld in je zak en koop een ander merk met opties, bijv. Metabo/mafell doet het goed, van mafell pas het kleintje gekocht en die bevalt prima, voelt echt degelijk. Verder hebben we setjes van Panasonic die al jaren meegaan en vooral prima accu's hebben. Enige wat gesneuveld is, dat is een oud model (niet ip) schroeventol die zeiknat was geworden. Verder geen enkel probleem in 7-8jaar.

miekol
08-01-16, 23:35
Makita zal intussen ook misschien wel ok zijn maar dat was het tot een jaar of 6-7 allesinds toch niet, m'n pa heeft tegelijk met me indertijd een Makita gekocht omdat ie Festool te duur vond, hij heeft in dezelfde tijdspanne 2 makita's naar de knoppen gekregen en een jaar of 3-4 terug dan ook maar een Festool gekocht...Was dat een instap model Makita toevallig? Mijn ervaring is dat er echt een dag en nacht verschil tussen de instap modellen en top modellen bij Makita. Uitzondering zijn de 10,8v modellen, die zijn heel aardig voor de prijs. Maar de instap 14,4v en 18v machines zijn inderdaad redelijk plastic fantastic.

Heb zelf een CXS voor het 'fijne' werk, handig ook met de C-Grip. En een Makita 18v BHP458 (destijds topmodel uit de 18v lijn) en dat vind ik toch echt een heerlijk apparaat. Gebouwd als een tank, veel metalen onderdelen en fijn dat die best hoge RPM haalt voor sommige toepassingen.

Oh ja misschien interessant voor de TS is deze aanbieding bij Duitse webshop > http://www.elektrowerkzeuge-bender.de/metabo-akku-bohrschrauber-bs-18-ltx-quick-2-x-4-0-ah.html?___SID=U?redirect_search=true. Metabo BS 18 LTX Quick met 2x 4,0AH accu's voor zo'n € 230,-. Erg mooi apparaat met wisselbare kop, met als bonus dat de Centrotec chuck er ook op past. Ook zijn de accu's van Metabo over het algemeen goed en heeft hij wat grappige functies zoals 'Impuls.' Zie > https://www.youtube.com/watch?v=uYE2EzlPO8Y. En € 234,- is natuurlijk echt geen geld voor een topmodel 18v Metabo met 2 4Ah accu's. Gok dat die zo goedkoop is omdat hij tegenwoordig met 5,2Ah accu's geleverd wordt.

Viepert
09-01-16, 02:12
Festool is gewoon idioot duur. Met het breed beschikbaar komen van de opties van het toebehoren bij andere merken (wat bij festool ook idioot duur is) zie ik geen meerwaarde. Systeem is geen argument bij een tol en er is geen fatsoenlijke slagtol.

Mag ik vragen waar je dit op baseert?
Als jij zegt dat systeem geen argument is bij accuboormachine, dan heb je zelf waarschijnlijk geen Festo accuboor gehad.
Door het snelwissel systeem van de gehele "boorkop" mis ik een 2de machine totaal niet.
Maar als ik dit mis heb...

Zelf heb ik na jaren een Bosch gebruikt te hebben ook besloten om eens wat meer uit te geven ivm verbouwing nieuw huis etc.
Na beraad bij Festool en hier op het forum had ik besloten om de Festool T18+3 te nemen. Niet met de complete set extra's erbij want die 90graden kop en excentre kop zie ik mezelf niet veel gebruiken.
De 5,2Ah packs zijn niet normaal. Na een volle dag schutting maken en tuinhuis in elkaar schroeven had ik nog een streepje over op de 1ste accu. De 2de zat nog vrolijk vol in de koffer.
Het is een boel geld, dat zeker. Maar mijn inziens het geld meer dan waard.

Ik weet door dit te zeggen ook als een Festofiel wordt gezien, maar sow be it.

Klaas
09-01-16, 06:49
Mijn advies; hou je geld in je zak en koop een ander merk met opties, bijv. Metabo/mafell doet het goed, van mafell pas het kleintje gekocht en die bevalt prima, voelt echt degelijk. Verder hebben we setjes van Panasonic die al jaren meegaan en vooral prima accu's hebben. Enige wat gesneuveld is, dat is een oud model (niet ip) schroeventol die zeiknat was geworden. Verder geen enkel probleem in 7-8jaar.

Wel grappig, Festool idioot duur noemen en dan met Mafell aankomen. Alles prima hoor, als je Festool niets vindt, mijn zegen heb je. Maar kom dan wel met goede argumenten.

Verder vroeg de TS om advies over welke schroeftol hij moet aanschaffen, misschien is het een idee dat men daarvoor een bijdrage levert in plaats van mensen die Festool aanbevelen af te kraken. :D

@TS: De Mafell A10M is ook nog een optie (wel een kleintje net als de CXS/TXS). Deze heeft ook een haakse kop en een snelspankop en grotere capaciteit accu's. De prijs is ook wat hoger en hij oogt groter dan de Festools. Mafell heeft ook grotere modellen, maar die zijn nog duurder dan de Festools volgens mij, €600,- plus.

kvdd
09-01-16, 07:42
Ik heb zelf ook altijd slechte accutollen gehad. Maar laatst een DeWalt DCD790 gekocht. Kort gezegd: licht machientje en beresterk.

Hier zitten 2Ah accu's bij, in een half uurtje opgeladen. Kort geleden met één accu de hele dag 6x10 schroeven gedraaid. De twee accu's niet leeg gekregen. Wat een verademing!

PS: gister nog 32 cm schroeven ermee ingedraaid, geeft geen krimp.

handig18
09-01-16, 08:03
Ach ik denk dat de meeste machines goed zijn als je ze gebruikt waarvoor ze gemaakt zijn, maar het is meestal waren voor z'n geld.
heb 2 metabo's met snoer 50-55 jaar oud en werken nog steeds prima.
Alleen van een machine is de ontstoringscondensator gesneuveld.
accumachine makita 9,6 volt heeft al 2 sets accu's overleefd (heb deze toen gesloopt voor het boorkopje, omdat nieuwe accu's onderhand net zo duur zijn als een complete machine.
Metabo impulse, ook al aan het tweede stel accu's, maar de machine werkt perfect!
Heb nu een festool aangeschaft met snoer van 7m, dan heb ik geen last van accu's die het begeven:o.

DeVries
09-01-16, 08:54
Jammer dat in deze boeiende discussie het geluidsniveau van apparaten niet ter sprake komt. Ik heb onder andere een 'prul' 18V groene Bosch waarvan de accu's snel leeg zijn en een middelzware Makita ( DDF453RYE ) waarvan ik me afvraag waarom ze die verkopen met twee accu's want een accu is bijna niet leeg te krijgen en bovendien tijdens het drinken van een kop koffie volledig op te laden. Echter, vaak grijp ik toch naar de lichte Bosch. Die maakt namelijk weinig geluid terwijl bij de Makita eigenlijk gehoorbescherming nodig is. Op zichzelf een heel fijn apparaat maar telkens oordoppen op en af beperkt de bruikbaarheid.

3dmazter
09-01-16, 08:56
Dit zat er in hè dat het een festool discussie zou worden.
Jammer weer.
De gene met festool zweren erbij en die zonder weten er niks van en zeuren.
Ik zelf heb een slagschroevendraaier van makita.
18v 3ah hij doet wat hij moet doen en werkt prima.
Huis en dak mee inelkaar gezet.
Festool is ook vast prima maar voor mij te duur
Wel prachtig spul allemaal dat festool.
En betreft het argument dat een boormachine niet bij het festool system hoort.
Ik denk dan vooral aan de mftc en wat daar allemaal op en aan kan en de afzuigers die overal op passen met pluggit stekker.

Dat systeem heeft met een accu boor niks te maken

Emilio
09-01-16, 09:23
Bovenstaande is dus precies wat ik ook zeg. En iedereen die nu beweert dat ik iets tegen Festool heb heeft ons gereedachapshok nog nooit van binnen gezien.

Voor de Mafell staat er dat ik het kleine apparaat bedoelde, zal de A10 wel zijn. Die is redelijk betaalbaar te verkijgen en werkt met regulier toebehoren wat stukken goedkoper is dan bitjes e.s. van Festool en dat komt dus de gehele levensduur terug.

Een verwisselbare kop is geen systeem, dat is een handigheid en die wordt nu door meer merken geleverd. Dat wat voor mij het enige onderscheidende vermogen van de Festool tolletjes en dat is nu dus weggevallen.
Wederom jammer dat groene tenen weer eens lange tenen blijken te zijn.

jaap
09-01-16, 09:44
Ik hoor veel slechte verhalen over Makita accu's, dat ze na een half tot een jaar de geest geven. Bij Festool krijg je ook 3 jaar garantie op de accu en 3 jaar verzekerd tegen diefstal etc. Mijn C12 is nu 10 jaar oud, mechanisch nog perfect, maar de NiCad accu's worden wel slecht. Gelukkig passen op de NiCad lader ook nog de (verouderde) NiMh accu's. Als je dan naar de levensduur kijkt en het prijsverschil, is het per jaar 10d euro of zo wat een Festool machine duurder is. Nou dat gun ik mezelf wel..... :D. Elke keer het plezier van het gebruik van top gereedschap is meer waard!

jaap

ps, ben overigens ook zeer tevreden over mijn panasonic 14.4V!!

jpandriesse
09-01-16, 09:48

Dat is een vorm van cognitieve dissonantie.

Zelf (en zo te zien gelukkig hier ook meerdere met mij) probeer ik mijn keuzes rationeel te maken. Bij de aanschaf van een stuk gereedschap is het gewoon de overweging: Wat heb ik er voor over en welk merk levert, tov wat ik er voor over heb, de beste prijs/kwaliteit verhouding. Ik heb heel veel Makita spul liggen, maar ook diverse andere merken omdat dat merk voor dat specifieke stuk gereedschap een betere prijs/kwaliteit verhouding bleek te hebben.

Hunto
09-01-16, 09:55
Is de vraag van Meron (TS) nu welk merk of welk type van Festool?
Zoals ik de vraag lees, het laatste.
Daar kan ik je niet mee helpen. Je geeft aan dat je hem vaak gaat gebruiken. Dan zal Festool wss wel het beste zijn. Ik heb zelf een blauwe Bosch en die bevalt mij prima. Accu gaat lang mee. Apparaat ook, maar ik ben niet zo'n veelgebruiker! ;)

Emilio
09-01-16, 10:14
Dat is een vorm van cognitieve dissonantie.

Zelf (en zo te zien gelukkig hier ook meerdere met mij) probeer ik mijn keuzes rationeel te maken. Bij de aanschaf van een stuk gereedschap is het gewoon de overweging: Wat heb ik er voor over en welk merk levert, tov wat ik er voor over heb, de beste prijs/kwaliteit verhouding. Ik heb heel veel Makita spul liggen, maar ook diverse andere merken omdat dat merk voor dat specifieke stuk gereedschap een betere prijs/kwaliteit verhouding bleek te hebben.

Mijn keuzes zijn rationeel, ik onderbouw mijn verhaal. Onderscheidend vermogen van Festool is niet meer aanwezig en dus wordt de hoge meerprijs niet gerechtvaardigd. Daarbij geen slagtol te krijgen en dure bitje etc.
Er zijn genoeg alternatieven die bewezen duurzaam en functioneel zijn voor een veel lagere prijs. Waarom onnodig veel geld uitgeven?

Ik zie geen enkele argumentatie die dit onderuit haalt. Mocht die er zijn prima, laat ajb weten, dan kan er weer een systainer bij de verzameling...?

Toxiq
09-01-16, 10:18
Ik weet door dit te zeggen ook als een Festofiel wordt gezien, maar sow be it.

Bah....een festofiel, straks ga je je garage nog grijs en groen verfen ;)

Klaas
09-01-16, 10:20
Bovenstaande is dus precies wat ik ook zeg. En iedereen die nu beweert dat ik iets tegen Festool heb heeft ons gereedachapshok nog nooit van binnen gezien.

Voor de Mafell staat er dat ik het kleine apparaat bedoelde, zal de A10 wel zijn. Die is redelijk betaalbaar te verkijgen en werkt met regulier toebehoren wat stukken goedkoper is dan bitjes e.s. van Festool en dat komt dus de gehele levensduur terug.

Een verwisselbare kop is geen systeem, dat is een handigheid en die wordt nu door meer merken geleverd. Dat wat voor mij het enige onderscheidende vermogen van de Festool tolletjes en dat is nu dus weggevallen.

Ik wil hier nog wel even op reageren, ook nog nuttig voor de TS. Wat je lijkt te doen is een 10.8V Mafell qua prijs afzetten tegen een 12/14/18V van Festool en dan zeggen dat ie goedkoper is. Dat klopt ook, maar afgezien van het feit dat het beide accuschroefmachines zijn, is het appels met peren vergelijken. Tegen de A10 moet je de CXS/TXS zetten en dan zijn ze ongeveer gelijk qua waar voor het geld. De ene is goedkoper, de ander heeft zwaardere accu's. Verder is de verwisselbare kop geen systeem ansich, maar zoals gezegd is Centrotec dat wel degelijk. De boortjes, bithouders etc. zijn allemaal onderdeel van het systeem. En als het moet stop je gewoon een standaard bithouder in de boorkop, dan kan je alles gebruiken inclusief Centrotec accessoires.

Het ging er mij om dat je heel kort door de bocht roept dat Festool idioot duur is en het niet waard is om vervolgens met Mafell aan te komen, wat net zo duur is of vaak nog duurder. Beide merken zijn gewoon knijterduur. En dat het geen systeem is terwijl het Centrotec gebeuren dat wel degelijk is. Je kan de accutollen inderdaad niet onder een Basis of CMS tafel hangen en er geen Plug-It kabel in steken, maar dat sluit het hebben van een systeem nog niet uit.

Festool is duur, dat klopt. Maar Mafell, Makita, Bosch Blauw en DeWalt zijn ook duur. Het is een kwestie van wat past bij de gebruiker, de gewenste toepassing, de verwachtingen en het budget. :D

Sang
09-01-16, 10:34
Misschien wat tips

Ga voor koolborstelloos. Deze zijn sterker, gaan langer mee, verbruiken minder stroom, worden minder warm en zijn stiller.
Neem geen klopfunctie. Bij klopboormachines zit de boorkop wat losser waardoor de machine minder precies is. En als je in beton wil boren pak je gewoon je sds machine.
Staar je niet blind op hoeveel ah je accu is. Koolborstelloos machientje verbruikt bijna niets.
Twee machines is beter dan een. Zeker als je ook wil voorboren

Emilio
09-01-16, 10:45
Voor mij is gereedschap iets wat voor een gebruiksdoel geschikt moet zijn. De Mafell lijkt een goed alternatief voor het gebruiksdoel wat de TS formuleert en het apparaat vind ik een stuk degelijker aanvoelen dan het Festool alternatief, het is prijstechnisch ook een stuk vriendelijker dan een 14,4volt machine. Ben het met je eens dat ook Mafell te duur is met de overige tollen.
Metabo staat er ook bij omdat die tollen voor beide merken bouwt en ook de verwisselbare koppen heeft als ik me niet vergis.

Een systeem is voor mij iets wat waarde toevoegt over een breder gamma aan machines. Festool heeft alleen een alternatieve bitaansluiting gemaakt die geen bredere toepassing heeft en de verkoop van enorm dure bitjes en boortjes in de hand werkt. De verschillense koppen waren de echte plus voor Festool maar daar is blijkbaar de bescherming vanaf en dus zijn die voor andere merken ook beschikbaar. Ook dat is geen systeem wat mij betreft maar wel iets wat de tollen onseracheidde en dus een reden voor een meerprijs kan zijn.

usernaamvergeten
09-01-16, 11:05
Festool maakt mooie machines, maar een boormachine is wel het laatste wat ik van dat merk zou kopen. Zie persoonlijk de toegevoegde waarde niet ten opzichte van een ander merk, en de prijs is toch flink hoger.

Ik heb al 5 jaar een 14,4 volt Makita van de prof lijn, ben er altijd erg tevreden over geweest. De Li-ion accu's zijn nog gewoon goed na al die jaren, laden ook snel op. Body is wel een beetje gaar, schiet bij schroeven vaak uit zijn versnelling. Heb tweedehands een bijna niet gebruikte body erbij gekocht voor 60 euro, nou heb ik die voor het schroeven en de oude body voor het boren, want dat gaat nog prima. Die 14,4v modelletjes zijn ook niet zo zwaar in tegenstelling tot 18v.

Ik kijk altijd welk merk het beste is voor mijn toepassing en dat ik waar krijg voor mijn geld, enige nadeel daarvan is dat je een hele collectie verschillende opbergdozen erbij krijgt (T-loc, Mbox, L-Boxx).

meron
09-01-16, 11:15
Ik neig erg naar festool, omdat ik zeker beinvloed ben door alle mensen die zeggen dat dat het beste is.
Voor mijn handmatige houtbewerking hobby koop ik tegenwoordig alleen waar ik echt blij van wordt. Dat is dan vaak wel duur, maar iedere keer als ik voor en goedkoper variant ging, had ik een product dat mij irritatie opleverde.
Ik heb nu lang genoeg met die groene Bosch moeten werken, dat ik mijzelf wel een irritatie loze nieuwe gun. Daarom neigt ik naar festool.
Maar ik sluit een ander merk zeker niet uit. Als het maar heel goed spul is.

Sang
09-01-16, 11:31
Je moet doen waar jij je goed bij voelt. Droom je over een festool, koop dan vooral een festool. Anders blijf je eeuwig dromen.

Weet alleen dan blauwe bosch, duurdere makita, dewalt, mafell, milwaukee, hilti, etc allemaal net zo goed zijn.

Groene bosch, bouwmarkt makita, black en decker, worx, etc dat is inderdaad allemaal prut.

Wooper
09-01-16, 11:36
Ik neig erg naar festool, omdat ik zeker beinvloed ben door alle mensen die zeggen dat dat het beste is.
Voor mijn handmatige houtbewerking hobby koop ik tegenwoordig alleen waar ik echt blij van wordt. Dat is dan vaak wel duur, maar iedere keer als ik voor en goedkoper variant ging, had ik een product dat mij irritatie opleverde.
Ik heb nu lang genoeg met die groene Bosch moeten werken, dat ik mijzelf wel een irritatie loze nieuwe gun. Daarom neigt ik naar festool.

Je moet doen waar jij je goed bij voelt. Droom je over een festool, koop dan vooral een festool. Anders blijf je eeuwig dromen.

Weet alleen dan blauwe bosch, duurdere makita, dewalt, mafell, milwaukee, hilti, etc allemaal net zo goed zijn.

Groene bosch, bouwmarkt makita, black en decker, worx, etc dat is inderdaad allemaal prut.

Ik zou er gewoon voor gaan. En uit de eerdere reacties opgenomen zou je voor de T18+3 kunnen gaan vanwege de accus en met 18 volt heb je meteen een krachtige machine.

jpandriesse
09-01-16, 12:19
@Emilio, ik bevestig wat jij zegt, het was geen kritiek ;)

Klaas
09-01-16, 12:23

Wat misschien een goed idee zou kunnen zijn, is bij de dealers langsgaan en ze uitproberen. Pak een Milwalkee, een Bosch, een Mafell en een Festool. Speel ermee, wissel bits, boren etc. etc. en vraag de verkoper naar de voor- en nadelen. Maar ga ze voelen. Misschien is er een forumlid in de buurt waar je eens kan proberen! Dan niet alleen een Festoolie bezoeken. ;)

Viepert
09-01-16, 12:53
Bah....een festofiel, straks ga je je garage nog grijs en groen verfen ;)

Lol, zover ga ik nog niet ;)
Ik wilde de zelfbouw zaagtafel Festogroen maken, maar na de eindejaars uitkering komt er gewoon een echte.
De zelfbouw gaat naar men pa omdat ie veel laminaat/steiger in lengte doet. Daar is ie perfect voor, maar preciesie, nee niet echt.

Back ontopic :)

3dmazter
09-01-16, 13:26
Koop alsjeblieft geen makita M-box.
Wat een klote dingen.
Schoonvader heeft er een die clipjes zijn niet open te krijgen met je vingers.
Moet met een klauwhamer of schroevendraaier.
De nieuwe festool systainers met die draai knop.
Superieur.
Hulde voor deze uitvinding

blike
09-01-16, 14:30
Ik heb 4 festool schroefboormachines, de cxs, t18, c18 en de pdc. Persoonlijk vindt ik de t18 het best in de hand liggen. De c18 gebruik ik eigenlijk enkel als ik veel moet afwisselen tussen boren en schroeven. Dan heb ik twee machines staan en dat gaat iets vlotter dan steeds te wisselen. Als ik veel kleine gaten moet boren gebruik ik wel de pdc voor zijn hoger toerental. Ik gebruik deze ook om gaten te boren in baksteen, hij maakt wel veel herrie dan, maar is beter dan de bhc omdat hij de steen niet breekt. De cxs is handig in kasten en dergelijke, minder lomp en veel lichter. Ik moet wel zeggen dat ik de cxs niet zo veel gebruik, zelfs in kastjes kan ik er vaak aan met de c18 of de t18. Als ik 1 machine zou aanraden dan is het toch de t18, de ergonomie is echt subliem. Koop de set versie en de kans is zeer klein dat je ooit in een situatie komt die hij niet zal aankunnen. Ik gebruik ook alle centrotec accessoires en ook hier heb ik enkel lof over. De boren zijn vlijmscherp, zowel de hout als de metaalboren. Als je ze verzorgt zijn ze zeker hun geld waard, een mooi geboord gat is even belangrijk als een mooie zaagsnede denk ik dan.

SereN
09-01-16, 19:27
Vermoedelijk een festool, aangezien iedereen het wel eens lijkt te zijn dat dat het best is.

Ik heb alleen geen idee welk model. Het gaat mij voornamelijk om schroeven. Het boten zal alleen in hout zijn. en dan kleine gaatjes. Voor het zwaardere werk gebruik ik wel mijn normale boormachine.

Wie kan mij adviseren?

Festool + kleine gaatjes in hout (=ook kleine schroefjes?) = CXS/TXS
Dit lijkt de logische keuze, wat houdt je tegen?

meron
09-01-16, 19:35
Wat misschien een goed idee zou kunnen zijn, is bij de dealers langsgaan en ze uitproberen. Pak een Milwalkee, een Bosch, een Mafell en een Festool. Speel ermee, wissel bits, boren etc. etc. en vraag de verkoper naar de voor- en nadelen. Maar ga ze voelen. Misschien is er een forumlid in de buurt waar je eens kan proberen! Dan niet alleen een Festoolie bezoeken. ;)

Dat klinkt verstandig. Ik zal eens kijken in de buurt waar ik verschillende merken eens kan vasthouden.

kitt1977
09-01-16, 19:39
Tja ik heb niks tegen Festool of Mafell .. maken beide supergoede machines . ( maar voor een DHZer niet altijd betaalbaar )
Is gewoon soms keuzes maken .. Ik heb liever een Festool Invalzaag en een Bosch Blauwe accuboor ..
Dan een Festool Accuboor en een power plus invalzaag .. het is maar wat je belangrijk vind .. als je natuurlijk de luxe hebt op alles van Festool te kunnen kopen doen gewoon :-)
Is zo een beetje de eeuwige discutie BMW - Mercedes - Audi .. ( ik heb geen van de 3 lol )
Heb je Festool gaan er zeggen . . Maffel is beter ! .. heb je geen Festool of Maffel heb je brol etc ..
Gewoon kopen waar je u goed bij voelt ..en het moet nie altijd het duurste of het beste zijn ... dat is mijn mening .

Klaas
09-01-16, 19:51
Tja ik heb niks tegen Festool of Mafell .. maken beide supergoede machines . ( maar voor een DHZer niet altijd betaalbaar )
Is gewoon soms keuzes maken .. Ik heb liever een Festool Invalzaag en een Bosch Blauwe accuboor ..
Dan een Festool Accuboor en een power plus invalzaag .. het is maar wat je belangrijk vind .. als je natuurlijk de luxe hebt op alles van Festool te kunnen kopen doen gewoon :-)
Is zo een beetje de eeuwige discutie BMW - Mercedes - Audi .. ( ik heb geen van de 3 lol )
Heb je Festool gaan er zeggen . . Maffel is beter ! .. heb je geen Festool of Maffel heb je brol etc ..
Gewoon kopen waar je u goed bij voelt ..en het moet nie altijd het duurste of het beste zijn ... dat is mijn mening .

Volledig mee eens. :D En laat je niet teveel leiden door wat men het beste vindt, maak je eigen keuzes en koop voornamelijk niet boven je budget. Want daar krijg je echt spijt van.

Gobert
09-01-16, 19:52
Ik koop vrijwel alles van Festool.
Toen kocht ik een opwelling een accuschroevendraaier van Bosch Blauw. Had ik dus niet moeten doen. Wat een verschil zeg.
Aan de andere kant, ik heb een reciprozaag van Bosch Blauw. Super ding, maar ja die dingen zijn echt van het spreekwoordelijke dikke hout.

Emilio
09-01-16, 19:53
@Emilio, ik bevestig wat jij zegt, het was geen kritiek ;)

Sorry, ff te snel gelezen onder de koffie....
:)

@TS; wil je een festool, koop dan een festool. Ik ben de laatste die zal zeggen dat daar geen goede tol mee koopt. Je betaalt alleen de hoofdprijs, maar als dat geen probleem is wat let je? Niet alle beslissingen in het leven hoeven logisch te zijn, beetje fun is ook wat waard...

blike
09-01-16, 19:53
Als ik voor een kleine machine (10,8v) zou gaan, zou ik kiezen voor de metabo powermaxx, dezelfde als de nieuwe mafell machienes. Krachtiger dan de cxs/txs. Ik zou dan ook deze set kopen, de recipro zaag kan ook gewone decoupeerzaagjes gebruiken.
http://www.toolsxl.nl/metabo-powermaxx-bs-basic-ase-accu-boormachine-reciprozaag-108-volt-20-ah-metaloc-p-27872.html
Zeker het overwegen waard.

Klaas
09-01-16, 20:07
Als ik voor een kleine machine (10,8v) zou gaan, zou ik kiezen voor de metabo powermaxx, dezelfde als de nieuwe mafell machienes. Krachtiger dan de cxs/txs. Ik zou dan ook deze set kopen, de recipro zaag kan ook gewone decoupeerzaagjes gebruiken.
http://www.toolsxl.nl/metabo-powermaxx-bs-basic-ase-accu-boormachine-reciprozaag-108-volt-20-ah-metaloc-p-27872.html
Zeker het overwegen waard.

Ziet er inderdaad niet verkeerd uit, maar de laadtijd valt wat tegen (40 minuten voor een 1,5Ah accu). Verder wel een compleet pakketje en zo'n reciprozaag is soms best handig. :)

ernstjan91
09-01-16, 20:08
Ik heb niet alles gelezen, maar ik zou voor deze van, €239 voor machine met 2 4Ah accu's
http://m.ebay.de/itm/Bosch-Akkuschrauber-GSR-18-V-EC-2x-18V-4-0Ah-Lader-AL1860CV-L-Boxx-2-BURSTENLOS-

evs
09-01-16, 20:58
Aan de hand van dit topic ben ik voor me zelf ook nog even aan het kijken gegaan. Ik ben wel gecharmeerd van de Mafel A10 of the metabo PowerMaxx BS Quick Pro. Weet iemand wat het verschil tussen de 2? Het prijs is verschil is wel behoorlijk. Ik heb zelf niet zulke goede ervaringen met de kwaliteit van Metabo wellicht is dat dan wel het verschil?

kitt1977
09-01-16, 21:07
Ik heb niet alles gelezen, maar ik zou voor deze van, €239 voor machine met 2 4Ah accu's
http://m.ebay.de/itm/Bosch-Akkuschrauber-GSR-18-V-EC-2x-18V-4-0Ah-Lader-AL1860CV-L-Boxx-2-BURSTENLOS-

Ik heb dezelfde maar nog de versie met koolborstels .
Best wel tevreden van .. maar is niet de topline van de 18V serie .. prijs is wel zeer scherp .( werkzeugalarm.de is wel een van de scherpere voor Bosch )
Ik gebruik deze vooral voor voor te boren of om in alu te boren .. voor schroeven gebruik ik het 10,8vol broertje of mijn slagmoer VEC 18V

kitt1977
09-01-16, 21:22
Aan de hand van dit topic ben ik voor me zelf ook nog even aan het kijken gegaan. Ik ben wel gecharmeerd van de Mafel A10 of the metabo PowerMaxx BS Quick Pro. Weet iemand wat het verschil tussen de 2? Het prijs is verschil is wel behoorlijk. Ik heb zelf niet zulke goede ervaringen met de kwaliteit van Metabo wellicht is dat dan wel het verschil?

Tja .. zien er idd gelijkaardig uit qua specs en ook beide met verwisselbare koppen ..
Denk beide wel goeie merken .. Mafell betaal je gewoon wel altijd meer voor .. of het dan zoveel beter is kweet niet ..
Je moet ze eens in je handen hebben denk ik .. persoonlijk weet ik niet of die verwisselbare koppen zo handig is .. ik vind 2 machines persoonlijk handiger .. al gaat wisselen wel snel met dat systeem .
Heb zelf ook al gekeken om evt mijn bosch up te graden naar de FEC ..( 18volt model ook met verwisselbare kopen ) maar heb er niet echt nood aan .

https://www.youtube.com/watch?v=SoboLwW2zns

verschil is idd toch meer of 30% ..

http://www.toolnation.nl/metabo-powermaxx-bs-quick-pro-accu-boorschroevendraaier-10-8v-4-0-2-0ah-li-ion-haakse-schroefadapter-beste-koop-klusvisie.html?gclid=Cj0KEQiA_MK0BRDQsf_bsZS-_OIBEiQADPf--pohh_3SnqdKnbXJvUHjt9VkjnqnBoeMhLZGPXd2Ct0aAuYU8P8 HAQ

http://www.toolnation.nl/mafell-a-10-m-accu-schroefboormachine-10-8v-4-0-2-0ah-li-ion.html

miekol
09-01-16, 21:31
Een verwisselbare kop is geen systeem, dat is een handigheid en die wordt nu door meer merken geleverd. Dat wat voor mij het enige onderscheidende vermogen van de Festool tolletjes en dat is nu dus weggevallen.Volgens mij is de Festool PDC 18 toch wel redelijk onderscheidend. Koolborstelloze motor, electronische vier versnellingsbak, verwisselbare koppen en 3850 rpm (!!). Daarnaast zijn volgens mij bij de andere merken die ook hun producten nog in 1e wereld landen (Makita, Mafell, Metabo) laten maken vergelijkbare 18v modellen ongeveer even duur.

Dat gezegd hebbende, als je geen verwisselbare kop wil, geen hoge rpm nodig hebt en het je niet uit maakt waar het apparaat gemaakt wordt dan zijn er zeker goedkopere alternatieven waar je voor 9/10 toepasingen minimaal net zo goed mee uit de voeten kunt.

kitt1977
09-01-16, 21:55
Volgens mij is de Festool PDC 18 toch wel redelijk onderscheidend. Koolborstelloze motor, electronische vier versnellingsbak, verwisselbare koppen en 3850 rpm (!!). Daarnaast zijn volgens mij bij de andere merken die ook hun producten nog in 1e wereld landen (Makita, Mafell, Metabo) laten maken vergelijkbare 18v modellen ongeveer even duur.

Dat gezegd hebbende, als je geen verwisselbare kop wil, geen hoge rpm nodig hebt en het je niet uit maakt waar het apparaat gemaakt wordt dan zijn er zeker goedkopere alternatieven waar je voor 9/10 toepasingen minimaal net zo goed mee uit de voeten kunt.

Yep ik heb die 2 weken getest met de actie van festool hier in Belgie .. en vond het ook wel leuk toestel ..
Maar wat zwaar voor gewoon "schoefwerk" vond ik .. maar boren in steen ging wel goed .. veel herrie .
En ja die 4 speed is ook leuk .. dat had ik nog nooit gezien op accuboor ..
Alleen de prijs viel me dik tegen ... 800 euro voor de set ( offiiceele prijs ) heb die oo moeten voorschieten bij die dealer .. wel terug gekregen na de test :-)
Ik zou em zelf nie meteen kopen omdat ik hem wat zwaar vind .. en omdat ik andere machines genoeg heb uiteraard .
Nadeel bij festool vind ik de speciale centrotec bitjes .. mijn gewone dewalt bitjes pasten niet .. ( heb geen festool centrotec bithouder )
Ik moest dus de gewone boorkop usen met gewone bithouder ..
Ik weet daar zijn nu alternatieven voor ( goedkoper dan festool) maar ja ...

miekol
09-01-16, 22:08
Yep ik heb die 2 weken getest met de actie van festool hier in Belgie .. en vond het ook wel leuk toestel ..
Maar wat zwaar voor gewoon "schoefwerk" vond ik .. maar boren in steen ging wel goed .. veel herrie .
Alleen de prijs viel me dik tegen ... 800 euro voor de set ( offiiceele prijs ) heb die oo moeten voorschieten bij die dealer .. wel terug gekregen na de test :-)
Ik zou em zelf nie meteen kopen omdat ik hem wat zwaar vind .. en omdat ik andere machines genoeg heb uiteraard .
Nadeel bij festool vind ik de speciale centrotec bitjes .. mijn gewone dewalt bitjes pasten niet .. ( heb geen festool centrotec bithouder )
Ik weet daar zijn nu alternatieven voor ( goedkoper dan festool) maar ja ...Hmmm ja dat zal de adviesprijs zijn, de SET variant (met haakse kop e.d.) is € 612,- bij Toolnation als ik zo even kijk. De Fein ASCM18QX heeft ook een verwisselbare kop, 4 versnelling, 3850rpm en ook Made in Germany en die is er al voor € 522,- bij Toolnation. Ook heeft de Fein meer max koppel als de Festool PDC. De Mafell A18 in Maxi uitvoering is alweer € 761,- en deze heeft 90nm koppel zoals de Fein, alleen maar maximaal 2050rpm vs de 3850 rpm van de Fein en Festool...

kitt1977
09-01-16, 22:14
Hmmm ja dat zal de adviesprijs zijn, de SET variant (met haakse kop e.d.) is € 612,- bij Toolnation als ik zo even kijk. De Fein ASCM18QX heeft ook een verwisselbare kop, 4 versnelling, 3850rpm en ook Made in Germany en die is er al voor € 522,- bij Toolnation. Ook heeft de Fein meer max koppel als de Festool PDC. De Mafell A18 in Maxi uitvoering is alweer € 761,- en deze heeft 90nm koppel zoals de Fein, alleen maar maximaal 2050rpm vs de 3850 rpm van de Fein en Festool...klopt idd deze set was het https://www.festool.be/NL/Products/Pages/Product-Detail.aspx?pid=564578&name=Accu-klopboorschroefmachine-PDC-18-4-Li-5-2-Set Mijn eraring met Festool dealers in Belgie is dat ze nogal nauw die prijzen hanteren .. mij TS55 komt ook van toolnation :-)Eig nog niks in Belgie gekocht van Bosch en Festool .

blike
09-01-16, 22:18
De mafell schroefboormachines zijn metabo's in een andere jas, ook de 18v reeks. Dit heb ik van een duits forum ergens. Eigenlijk een beetje zoals de fein en de vecturo. De 'grip' zal enigszins wel verschillen.

update: de mafell's zijn wel geoptimaliseerd in hun koppel. De accu's zijn onderling uitwisselbaar.
link: http://www.werkzeug-news.de/forum/viewtopic.php?f=5&t=36131&sid=0079b3cb241227fcae778dbfcfa83ee2

miekol
09-01-16, 22:23
De mafell machientjes zijn metabo's in een andere jas, ook de 18v reeks. Dit heb ik van een duits forum ergens. Eigenlijk een beetje zoals de fein en de vecturo. De 'grip' zal enigszins wel verschillen.Klopt, de A10M is de Powermaxx 10,8v Quick en de A18M de BS 18 LTX Quick. Enige verschil wat ik tot nu ontdekt heb is dat de A18M 2050rpm heeft vs 1700 voor de BS 18 LTX Quick. Sander van GereedschapPro heeft me ook keer via de mail verteld dat o.a. de koppelcurve anders zou zijn.

kitt1977
09-01-16, 22:32
De mafell schroefboormachines zijn metabo's in een andere jas, ook de 18v reeks. Dit heb ik van een duits forum ergens. Eigenlijk een beetje zoals de fein en de vecturo. De 'grip' zal enigszins wel verschillen.update: de mafell's zijn wel geoptimaliseerd in hun koppel. De accu's zijn onderling uitwisselbaar.link: http://www.werkzeug-news.de/forum/viewtopic.php?f=5&t=36131&sid=0079b3cb241227fcae778dbfcfa83ee2lol http://festoolownersgroup.com/other-tools-accessories/new-fesboschtool-drills-lol/30/

janwillem
09-01-16, 22:34
Bij installatie en bouwbedrijven zie je vooral makita 14 en 18v machines. Heb zelf bij zulke bedrijfjes nooit festool oud gezien.
Zelf een complete set 18V boormachine met lader en accu gekocht, en daarna alleen machines in koffer + gratis accu van de makita actie. Een setje van een schroefmachine, boormachine en een slaghamer voor in beton is zo best betaalbaar, en super handig.
De instappers van makita zijn so so, maar de top (heb zelf de voormalige topper 458) is behoorlijk overkill, redelijk zwaar. Succes!

Klaas
09-01-16, 22:37
Ik weet daar zijn nu alternatieven voor ( goedkoper dan festool) maar ja ...

De bitjes kan je trouwens direct in de aansluiting stoppen, die waar je Centrotec accessoires op klikt. Die aansluiting heeft gewoon een standaard maat. Voor lange bits kan je wel het beste de Festool bits gebruiken, die passen in de Centrotec kop. Anders moet je inderdaad de snelspankop gebruiken.

kitt1977
09-01-16, 22:38
De bitjes kan je trouwens direct in de aansluiting stoppen, die waar je Centrotec accessoires op klikt. Die aansluiting heeft gewoon een standaard maat. Voor lange bits kan je wel het beste de Festool bits gebruiken, die passen in de Centrotec kop. Anders moet je inderdaad de snelspankop gebruiken.

ik gebruik voo 80% 25mm bits van dewalt of wera .. zonder bithouder .
En die passen dus niet rechtreeks in de centrotec kop ..

Klaas
09-01-16, 22:40
Bij installatie en bouwbedrijven zie je vooral makita 14 en 18v machines. Heb zelf bij zulke bedrijfjes nooit festool oud gezien.
Zelf een complete set 18V boormachine met lader en accu gekocht, en daarna alleen machines in koffer + gratis accu van de makita actie. Een setje van een schroefmachine, boormachine en een slaghamer voor in beton is zo best betaalbaar, en super handig.
De instappers van makita zijn so so, maar de top (heb zelf de voormalige topper 458) is behoorlijk overkill, redelijk zwaar. Succes!

Dat viel mij ook altijd op, maar ik denk dat dat komt doordat die beter tegen mishandeling kunnen. Vroeger had je daar ProTool voor, dat waren stevigere (lees: lompere ;) ) machines die goed tegen een stootje konden. Festool was (en volgens mij is) meer voor de meubelbouw/afbouw waarbij het werk schoner is. Een Festool hoort naar mijn mening niet op de ruwbouw. :)

miekol
09-01-16, 22:41
Klaas bedoelde 1/4" HEX bitjes, die kunnen direct in de aansluiting (zonder de Centrotec chuck erop dus).

De Centrotec chuck kan dan weer toevallig wél gebruikt worden op de Mafell/Metabo (Quick) modellen...

Dat viel mij ook altijd op, maar ik denk dat dat komt doordat die beter tegen mishandeling kunnen. Vroeger had je daar ProTool voor, dat waren stevigere (lees: lompere ;) ) machines die goed tegen een stootje konden. Festool was (en volgens mij is) meer voor de meubelbouw/afbouw waarbij het werk schoner is. Een Festool hoort naar mijn mening niet op de ruwbouw. :)De Festool PDC 18 is 1 op 1 de oude Protool PDC 18. Dus wellicht dat die best of both worlds bied ;)

kitt1977
09-01-16, 22:42
Dat viel mij ook altijd op, maar ik denk dat dat komt doordat die beter tegen mishandeling kunnen. Vroeger had je daar ProTool voor, dat waren stevigere (lees: lompere ;) ) machines die goed tegen een stootje konden. Festool was (en volgens mij is) meer voor de meubelbouw/afbouw waarbij het werk schoner is. Een Festool hoort naar mijn mening niet op de ruwbouw. :)yup ... ze hebben ook geen zware boorhamers of breekhamers :)

Klaas
09-01-16, 22:46

Dat zei ik ook. :) Ze passen wel direct op de machine aansluiting. Iig, de standaardbitjes die ik van diverse merken heb kan ik er gewoon in schuiven (net nog even moeten checken met een HBW bitje, ik wist het toch niet zo zeker :D ). Het rechter stuk op de foto:

41121

Edit: Ik zie dat miekol het wellicht beter uit heeft gelegd, dat wat ik bedoelde.. :bloos En dan ook nog mijn eigen post quoten.. Tijd voor bed! :D

mathieu
09-01-16, 22:52
Koop alsjeblieft geen makita M-box.
Wat een klote dingen.
Schoonvader heeft er een die clipjes zijn niet open te krijgen met je vingers.
Moet met een klauwhamer of schroevendraaier.
De nieuwe festool systainers met die draai knop.
Superieur.
Hulde voor deze uitvinding
Een beetje siliconenolie doet wonderen!
Die van mij ging ook moeilijk open en dicht maar een drupje olie op de sluiting en hij gaat even goed als de Festool systainer.

ernstjan91
09-01-16, 23:03
Topline is de VE versie bedoel je? Die heb ik, das inderdaad een monster maar voor TS beetje overkill denk ik ;) Bovendien is die EC echt super voordelig geprijsd, als je bedenkt dat een 4Ah accu al €75 kost ;)

kitt1977
09-01-16, 23:04
Een beetje siliconenolie doet wonderen!Die van mij ging ook moeilijk open en dicht maar een drupje olie op de sluiting en hij gaat even goed als de Festool systainer.heb er ook eentje van m'n freesje .. en ik moet toegeven vind de nieuwe beter van festool voor te openen .Makita gebruikt dus nog de oude systainers van Tanos blijkbaar .

kitt1977
09-01-16, 23:05
Dat zei ik ook. :) Ze passen wel direct op de machine aansluiting. Iig, de standaardbitjes die ik van diverse merken heb kan ik er gewoon in schuiven (net nog even moeten checken met een HBW bitje, ik wist het toch niet zo zeker :D ). Het rechter stuk op de foto:41121Edit: Ik zie dat miekol het wellicht beter uit heeft gelegd, dat wat ik bedoelde.. :bloos En dan ook nog mijn eigen post quoten.. Tijd voor bed! :DHmhm dat heb ik wss nie geprobeerd toen .. dus geen kop er op .. en direct een klein bitje in hex houder .Kan goed zijn ...

pw64kleinmeubel
10-01-16, 09:25
Gebruik bedrijfsmatig veel accu machines en ben om service reden het afgelopen jaar overgestapt van Bosch blauw naar Milwaukee m12.
Heb er nu zelfs de cirkelzaag van Dit is perfect.
Voor heel fijn zaag werk pak ik altijd de Festool maar voor normaal klus werk is Milwaukee mijn eerste keus. 3 jaar garantie niet moeilijk doen en als eerste de 4 ah accu op de 12 volt(10,8) machines.
Heb 1 Festool 10.8 schroefmachine maar kan niet tippen aan Milwaukee.
Koop bijna 2 Milwaukee machines voor 1 Festool.
Ik vind het nog steeds een verlies dat Protool nu groen geworden is dit was een goede tussen stap naar Festool.
Ben Heel erg positief over Festool maar je moet daar niet alles van kopen
Ieder merk heeft zijn eigen specialiteit

Gobert
10-01-16, 09:34
Milwaukee is bouwvakkersgereedschap, met alle voor en nadelen van dien. Overigens ook niet meer wat het geweest is sinds de productie overgeheveld is naar het verre oosten.

pw64kleinmeubel
10-01-16, 09:53
Beste Gobert

Ik zie dat je al een tijdje niet meer naar Milwaukee gekeken hebt. Milwaukee is een alround gereedschapsleverancier met als hoby lijn Ryobi en AEG

Sang
10-01-16, 11:46
Ik heb trouwens de mafell a10, gekocht uit interesse om te kijken of het wat zou zijn. Er zat een nare pieptoon in vanuit de electronica, maar nadat de koolborstels wat ingesleten waren verdween deze. Verder jammer dat het lampje niet even blijft.

Goede dingen, de enorme kracht terwijl het een klein machientje is, en de riemclip werkt uitstekend, je kan een marathon lopen met deze machine aan je zij.

Ook leuk dat je een grote en een kleine accu krijgt.

Iemand vroeg om een review in dit topic, dus bij deze :p

evs
10-01-16, 14:12
Ik heb trouwens de mafell a10, gekocht uit interesse om te kijken of het wat zou zijn. Er zat een nare pieptoon in vanuit de electronica, maar nadat de koolborstels wat ingesleten waren verdween deze. Verder jammer dat het lampje niet even blijft.

Goede dingen, de enorme kracht terwijl het een klein machientje is, en de riemclip werkt uitstekend, je kan een marathon lopen met deze machine aan je zij.

Ook leuk dat je een grote en een kleine accu krijgt.

Iemand vroeg om een review in dit topic, dus bij deze :p

Koolborstels ik dacht dat, dat wel een beetje achterhaald was. Hmm
Wil je ook vertellen wat je er allemaal mee doet. Vooral fijnwerk of eigenlijk alles?

Sang
10-01-16, 16:59
Ja koolborstels helaas, zijn grote broer de a18 is wel brushless.
Ik gebruik de machine voor schroeven te plaatsen. Je hangt hem makkelijk aan je broek dus je hebt hem altijd bij je. Laatst moest ik zelfs in een krappe ruimte schroeven en toen had ik de hoekhulpstuk nodig! Nooit gedacht dat ik die ooit zou aanraken.

Hij schroeft lekker snel, al is een 10,8V slagschroevendraaier natuurlijk veel sneller, en net zo compact.

Dus een leuk ding voor erbij maar niet als hoofd accutol, dan wil je toch een zware.

Maar ik was op de gereedschappro opening en hij keek mij zo lief aan, kon hem niet laten liggen. Hij ziet er erg sexy uit.
Maar 650 neerleggen voor de a18? Nog in geen 650 jaar

Mathijs vijn
11-01-16, 10:52
Ik heb sinds kort een festool t15+3 set. Hiervoor een bosch blauw gsr 14.4 vli gehad. Maar bij deze machine kwam er erg veel speling op de boorkop. En uiteindelijk was het niet mijn machine. Even doorgespaard en toen de festool gekocht. Wat een fijne machine. Ligt fijn in de handen. Accu's lijken maar niet leeg te gaan. Ook de kop waarmee je om de hoek kan schroeven of boren is ideaal. Ik had waarschijnlijk ook wel een andere machine kunnen kopen voor het geld maar had zelf goed gevoel bij deze machine. Heb ook nog wel gekeken naar de fein 14 ascm. Maar vond dit een logge machine. En las ook in de reviews dat sommige mensen last hadden van een wiebelende boorkop. Uiteindelijk ben ik heel erg blij dat ik voor de festool heb gekozen.

kitt1977
11-01-16, 13:12
Koolborstels ik dacht dat, dat wel een beetje achterhaald was. Hmm
Wil je ook vertellen wat je er allemaal mee doet. Vooral fijnwerk of eigenlijk alles?

idd op vandaag zou ik toch ook geen machine meer kopen met koolborstels .
Moet wel zeggen heb er nog een paar Bosch machines... waar je koolborstels zelfs nie kan vervangen .
Kan meestal alleen bij de duurdere modellen heb ik de indruk .. als je kijkt op de onderdelen lijst staan ze er niet op los ..denk hele motor vervangen ..

meron
11-01-16, 13:29
Ik heb sinds kort een festool t15+3 set. Hiervoor een bosch blauw gsr 14.4 vli gehad. Maar bij deze machine kwam er erg veel speling op de boorkop. En uiteindelijk was het niet mijn machine. Even doorgespaard en toen de festool gekocht. Wat een fijne machine. Ligt fijn in de handen. Accu's lijken maar niet leeg te gaan. Ook de kop waarmee je om de hoek kan schroeven of boren is ideaal. Ik had waarschijnlijk ook wel een andere machine kunnen kopen voor het geld maar had zelf goed gevoel bij deze machine. Heb ook nog wel gekeken naar de fein 14 ascm. Maar vond dit een logge machine. En las ook in de reviews dat sommige mensen last hadden van een wiebelende boorkop. Uiteindelijk ben ik heel erg blij dat ik voor de festool heb gekozen.

Ik zit nu ook in deze richting te denken. Vast zwaar genoeg voor waar ik hem voor ga gebruiken en het lijkt mij typisch een apparaat waar ik geen spijt van ga krijgen. Maar eerst ga ik nog wat verschillende merken uitproberen. Gewoon voor de zekerheid

Gobert
11-01-16, 14:31
Volgens mij kun je dan beter doorpakken naar de T18. Die is nagenoeg gelijk aan de T15. Alleen de T18 is krachtiger.

rien 1
11-01-16, 14:57
Ik gebruik al jaren een 14,4volt 3amp Hitachi schroef machine.
Ik heb veel Festo gereedschap waaronder ook een schroefmachine maar om te schroeven gebruik ik altijd mijn Hitachi die ook nog eens wat prijsvriendelijker is.
Ik op mijn werk heb ik de laatste 12 jaar altijd een hitachi gebruikt.

blike
11-01-16, 15:04
Volgens mij kun je dan beter doorpakken naar de T18. Die is nagenoeg gelijk aan de T15. Alleen de T18 is krachtiger.
Inderdaad, de T18 is qua handelbaarheid nagenoeg gelijk aan de T15. Met de 18V batterijen kan je dan later ook nog uitbreiden met andere machines. Festool loopt hier enorm achter op gebied van aanbod, maar ik heb het gevoel dat bijvoorbeeld de Vecturo 18V niet zo lang meer op zich zal laten wachten.

Mathijs vijn
11-01-16, 16:55
Aan de T18 heb ik ook zitten denken. Alleen voor het werk wat ik er mee ga doen is de t15 voor mij meer als voldoende geschikt. Plus de t18 is weer iets zwaarder , duurder. En ik ben van plan om geen verdere accu producten van festool te kopen , vandaar dat ik voor de t15 heb gekozen.

Toxiq
11-01-16, 19:32
Is inderdaad het zelfde, scheelt maar een paar gram maar wel sterker, dat is ook de reden dat ik bij de nieuwe machine wel voor een 18v heb gekozen (PDC18) echter liep ik vandaag een splinter nieuwe Ti15 tegen het lijf (met snelspan kop én accu) voor 200 euro dat heb ik (ook) maar gedaan...dus straks heb ik de luxe van twee machines (drie als ik de andere nog kan repareren, onderdelen zijn makkelijk te verkrijgen)

Sang
11-01-16, 21:29
...dus straks heb ik de luxe van twee machines

Daar sla je wat mij betreft wel de spijker op zijn kop, 4 machines is voor mij toch wel het minimum. Heb er zelf 9 en is vooral met al die torx maten erg handig.
Overal wel een machine liggen. Laatst nog nieuwste makita ddf481 brushless 115nm gekocht voor 183 euro kaal, nu met gratis accu

SereN
11-01-16, 21:54
4 machines is voor mij toch wel het minimum.

Gekke interpretatie van het begrip 'minimum' heb jij...

Ik heb ook die Makita DHP481, samen met een goedkope black&dekker 14V. En inderdaad, soms is het makkelijk om twee machines te hebben, eentje om voor te boren, en eentje om te schroeven.
Maar hier komt de sterkte van het Centrotec systeem wel naar voor denk ik (zelf geen ervaring mee). Door het snelwisselsysteem heb je maar 1 machine nodig, geen twee (of vier, of negen). Waarschijnlijk zelfs nog handiger dan twee machines, want je moet niet steeds bukken om de ene machine neer te zetten en andere te nemen, laat staan wanneer je met je hoofd ergens in een kast zit of hoog op een ladder staat. Als je het zo bekijkt dan valt de kost van die centrotec systainer opeens veel beter mee.

Ik ben eigenlijk op zoek naar een set boren met zeskant schacht om zoiets te evenaren met mijn niet festool/centrotec machines, in samenwerking met een snelwissel bithouder.

Den Deze
11-01-16, 22:00
Snap eigenlijk niet goed waarom Festool 3 verschillende machines op 18v heeft, nl de C18, de T18 en de DRC18.
Heb onlangs de pdc18 nog vastgehad, maar dat is me toch veel te log/zwaar.

Gobert
11-01-16, 22:14
Seren,

Babtist heeft ze, althans ik kocht ze daar een jaar geleden. Ze passen ook in de bithouder, maar dat is niet zo handig.

9 accuboormachines, wil ik ook (maar mag dat niet van mijn vrouw).

DenDeze,
je vergeet de DRC18. Maar zowel de PRC als de DRC zijn klassen apart. Die mag je niet vergelijken met reguliere accumachines.

Blom3dd
12-01-16, 08:53
@ Den deze, dat snap ik niet van de txs, vindt dat maar een raar geval. Ik werd er vorig jaar bij mijn besluitvorming een beetje tureluurs van al die keuzes.

Toch vind ik het Aeg Omnipro systeem wel grappig. de kwaliteit is wat minder waarschijnlijk. 7 machines met 1 motor. Stiekum hoop ik dat festool ook zoiets gaat bedenken. Het systeem is wel duurzaam je kunt de onderdelen makkelijk vervangen.
41297

Klaas
12-01-16, 11:36
@ Den deze, dat snap ik niet van de txs, vindt dat maar een raar geval. Ik werd er vorig jaar bij mijn besluitvorming een beetje tureluurs van al die keuzes.

Dat van de CXS en TXS is volgens mij puur voorkeur, net als met de C en T modellen in de 12/15/18Volt range. Zelf vind ik de C modellen erg fijn, maar er zijn ook volksstammen die de T modellen fijner vinden.

Toxiq
12-01-16, 13:14
Ik was ook niet écht zoekende naar meerdere machines, ik had zoiets van de Ti15 is op dus bestelde ik een nieuwe
Natuurlijk heb ik wel de hoop dat ik hem kan fixen, een tweede machine kan altijd handig zijn
maar toen ik een Ti15 op MP tegen het lijf liep voor 200 euro met accu en snelspankop had ik zoiets van 'die laat ik niet lopen'
ik heb ook een decoupeerzaag op accu, dus die extra accu is zeker handig, en ach....als ik de Ti15 kan repareren dan heb ik er 3, zeker overkill maar weggooien is ook zonde

kitt1977
12-01-16, 14:14
AEG is zo een beetje het B merk van Milwaukee denk ik ..

https://en.wikipedia.org/wiki/Milwaukee_Electric_Tool_Corporation

Allemaal in chinese handen
Techtronic Industries (AEG (https://en.wikipedia.org/wiki/AEG)
, Homelite (https://en.wikipedia.org/wiki/Homelite_Corporation)
, Milwaukee (https://en.wikipedia.org/wiki/Milwaukee_Electric_Tool_Corporation)
, Ryobi (https://en.wikipedia.org/wiki/Ryobi)
)

Toch vind ik het Aeg Omnipro systeem wel grappig. de kwaliteit is wat minder waarschijnlijk. 7 machines met 1 motor. Stiekum hoop ik dat festool ook zoiets gaat bedenken. Het systeem is wel duurzaam je kunt de onderdelen makkelijk vervangen.
41297

Sang
12-01-16, 15:06
Maar producten uit de volksrepubliek zijn niet perse slecht hoor.

Je kan gewoon bij zo'n chinese fabriek zeggen hoe het moet worden. WIl je een topproducten met dure onderdelen, dan maken ze dat
Wil je dat ze besparen op elk schroefje en soldeerpuntje... dan doen ze dat ook

Als Festool zijn rotex door een chinese fabriek laat bouwen, maar volgens het duitse recept, dan krijg je exact dezelfde perfecte kwaliteit.

kitt1977
12-01-16, 15:17
Yep dat is zeker waar hoor .. mijn blauwe bosch tools zijn ook al lang niet meer in Duitsland gemaakt hoor ..

Ik wou niet suggereren dat ze daarvoor slecht waren hoor :-)

Maar het is soms grappig dat sommige een bepaald merk slecht vinden .. terwijl het soms in zelfde fabriek gemaakt wordt :-)

In nieuw-zeeland is AEG & Ryobi nogal populair .. een grote bouwmarkt verkoopt die vooral en sponserd ook vaak Tv programmas .
Heb zelf een slijptool van Ryobi .. die heeft 30euro gekost .. en heb die nog steeds na 7-8 jaar trouwe dienst ..

Maar producten uit de volksrepubliek zijn niet perse slecht hoor.

Je kan gewoon bij zo'n chinese fabriek zeggen hoe het moet worden. WIl je een topproducten met dure onderdelen, dan maken ze dat
Wil je dat ze besparen op elk schroefje en soldeerpuntje... dan doen ze dat ook

Als Festool zijn rotex door een chinese fabriek laat bouwen, maar volgens het duitse recept, dan krijg je exact dezelfde perfecte kwaliteit.

Klaas
12-01-16, 16:52
Yep dat is zeker waar hoor .. mijn blauwe bosch tools zijn ook al lang niet meer in Duitsland gemaakt hoor ..

Ik wou niet suggereren dat ze daarvoor slecht waren hoor :-)

Maar het is soms grappig dat sommige een bepaald merk slecht vinden .. terwijl het soms in zelfde fabriek gemaakt wordt :-)

In nieuw-zeeland is AEG & Ryobi nogal populair .. een grote bouwmarkt verkoopt die vooral en sponserd ook vaak Tv programmas .
Heb zelf een slijptool van Ryobi .. die heeft 30euro gekost .. en heb die nog steeds na 7-8 jaar trouwe dienst ..

Ik begrijp wat je bedoeld, maar met wat Sang aangeeft in zijn post kan het best in dezelfde fabriek worden gemaakt maar met compleet andere specificaties. Neem exact dezelfde startkabel als voorbeeld waarbij de kabel even dik is, maar het koper in de een 2,5 kwadraat en in de ander 3,5 kwadraat. :)

houtenklaas
12-01-16, 18:04
Ik hoop dat je bedoelt 25 kwadraat en 35 kwadraat, anders zou ik ze niet durven gebruiken......

kitt1977
12-01-16, 18:19
Ik hoop dat je bedoelt 25 kwadraat en 35 kwadraat, anders zou ik ze niet durven gebruiken......

zou een beetje roken ... heb zo ooit een diesel proberen starten met heel dunne startkabels :-)
Hij starte niet maar de kabels rookten beetje :p

Klaas
12-01-16, 19:31

Jajaja! Je hebt gelijk! :p Maar met Chinese import weet je het nooit hè. ;)

lemen
12-01-16, 20:44
Yep en alles maar over een kam scheren wat uit het oosten komt.
Techtronics Industries zit namelijk in Hong Kong ;)

Klaas
12-01-16, 20:52

Da's wel zo makkelijk, een kam. ;)

Terug on topic: Heeft onze TS al gevoeld en proefgeschroefd? :)

kitt1977
12-01-16, 21:06

https://nl.wikipedia.org/wiki/Hongkong :)

is voor mij nog altijd china hoor :p
https://nl.wikipedia.org/wiki/Speciale_Administratieve_Regio_van_de_Volksrepubli ek_China

Maar los daarvan ik heb ook veel spul uit china ( of hong kong ) die goed is hoor .

ernstjan91
12-01-16, 23:28

Mijn Bosch spul komt overal en nergens vandaan boorhamer uit Duitsland, decoupeerzaag uit Hongarije, multitool uit Zwitserland, afkortzaag uit China en accuboren uit Maleisië. Maar merk geen verschil in bouwkwaliteit tussen die verschillende machines.

Decoupeerzaag is de GST160, opvolger van de bejubelde 140 hier. Dus uit het Oosten komt zeker wel goed spul.

kitt1977
12-01-16, 23:42
Mijn Bosch spul komt overal en nergens vandaan boorhamer uit Duitsland, decoupeerzaag uit Hongarije, multitool uit Zwitserland, afkortzaag uit China en accuboren uit Maleisië. Maar merk geen verschil in bouwkwaliteit tussen die verschillende machines.

Decoupeerzaag is de GST160, opvolger van de bejubelde 140 hier. Dus uit het Oosten komt zeker wel goed spul.

idd hier ook zo .. China ( laders en laser ) , PRC ( afstandsmeter) , Malesia ( accuboren ) , Duitsland ( Slijptool ) ( Bosch )
Mijn dewalt zaag staat zelfs op "made in taiwan" .... zullen wel moeten voldoen aan bepaalde kwaliteit eisen van de merken ..

miekol
13-01-16, 00:53
Gekke interpretatie van het begrip 'minimum' heb jij...

Ik heb ook die Makita DHP481, samen met een goedkope black&dekker 14V. En inderdaad, soms is het makkelijk om twee machines te hebben, eentje om voor te boren, en eentje om te schroeven.
Maar hier komt de sterkte van het Centrotec systeem wel naar voor denk ik (zelf geen ervaring mee). Door het snelwisselsysteem heb je maar 1 machine nodig, geen twee (of vier, of negen). Waarschijnlijk zelfs nog handiger dan twee machines, want je moet niet steeds bukken om de ene machine neer te zetten en andere te nemen, laat staan wanneer je met je hoofd ergens in een kast zit of hoog op een ladder staat. Als je het zo bekijkt dan valt de kost van die centrotec systainer opeens veel beter mee.

Ik ben eigenlijk op zoek naar een set boren met zeskant schacht om zoiets te evenaren met mijn niet festool/centrotec machines, in samenwerking met een snelwissel bithouder.Kijk eens naar Trend Snappy (www.trend-nl.nl) en Axminster "Quick Change System" bij Axminster (www.axminster.co.uk). Laatst genoemde zijn de enige bits/boren die zowel in een 1/4" (zeskant) als Centrotec chuck passen. Ze hebben ze van hun huismerk en Fisch (a-merk).

Duurdere schuurmachines komen ook nog steeds uit Zwitserland (zoals de GEX125-150).

SereN
13-01-16, 07:32
Miekol, Gobert: Bedankt voor de info. Ik ga eens verder opzoek, en maak er eventueel wel een nieuw topic over, moest ik nog vragen hebben.

Toxiq
13-01-16, 16:05
Ik heb nog een aanvulling die een beetje Anti Festool is, de PDC18 is erg slecht leverbaar
de mijne staat al een langere tijd in bestelling, voor nu zou de leverdatum laatste week Januari zijn, maar ook dat is niet heel zeker.... beetje slordig van festool

neel
13-01-16, 16:41
Als je de PDC niet bij een dealer hebt besteld met eigen voorraad, dan kan het langer duren.
Veel (on-line) dealers bestellen pas als ze een bestelling binnen hebben.
Dan hoeven ze geen (dure) voorraad in te kopen en kunnen mogelijk goedkoper leveren en hebben zodoende ook geen pakhuis nodig.

Toxiq
13-01-16, 17:44
Nee gaat niet om de leverancier, festool kan niet leveren, iets met onderdelen voor fabricage begreep ik
ik overleef het wel, heb nu ook een nieuwe Ti15, maar het verbaasde me dat festool niet kan leveren

Paulo1997
13-01-16, 17:45
@Toxiq Ik kreeg bij een leverancier dit bericht:

De fabrikant Festool is gesloten van 15 december tot 11 januari en begint daarna pas met de verzending van goederen.
Zodoende is de levertijd verlengd van dit product.

gaat dan wel over een andere machine maar waarschijnlijk hebben alle leveranciers er last van.

Emilio
13-01-16, 18:25
Hoorde hetzelfde verhaal voor een frees, kon er gelukkig 1 uit een leveranciersvoorraad bestellen, maar moest wel uit België komen.

Toxiq
13-01-16, 18:43
Hey Paulo,

Dit moet 4 januari zijn, heb ook al gebeld met festool (om even mijn ontevredenheid te uiten :D) dan zou ik zeggen dat er einde van die week wel leverbaar moeten kunnen zijn, toch ?

Emilio, mzzlpik :-) maargoed, jij hebt hem harder nodig dan ik, daar twijfel ik niet aan....

Emilio
13-01-16, 22:27
Emilio, mzzlpik :-) maargoed, jij hebt hem harder nodig dan ik, daar twijfel ik niet aan....

Zeker weten! Zaterdag 3 tafelbladen frezen die in bestelling staan. Had echt niet gerekend met een besteltijd van meer dan een week, het is normaal een dag of 3 als ik me niet vergis. Les voor de volgende keer......

meron
24-06-16, 08:32
Even een laatste post ter afsluiting van dit draadje. Vorige week heb ik via Marktplaats een tweedehands Festool T15 Li 3.0 gekocht.

Eerlijk gezegd kan ik hem alleen vergelijken met mijn Groene Bosch, maar los daarvan...wat een fijn apparaat!

SereN
26-04-18, 10:05
Toepasselijk voor dit topic (als er zoekacties hier op uitkomen): Overview filmpje van de volledige (huidige) Festool lijn accu boor/schroefmachines.

http://youtu.be/-3mwj1YTgtg