Vraagje van een leek over opbollend hout -> nu met foto's!

Ploeger

Nieuw lid
14 jul 2010
5
0
Goedemiddag allen!

Door een lekkende plantenbak is er middenin mijn houten vloer (wenge-achtig, kleine plankjes, gelakt) een bolling ontstaan doordat de planken zijn gaan uitzetten. Inmiddels is de plek droog (voor zover zichtbaar), maar de bolling is gebleven en veranderd zelfs door er gewicht op te zetten niet.
Ook heb ik er al twee kleine gaatjes in geboord in een poging eventueel vocht dat eronder zit te laten verdampen.
Geen resultaat.

Nu had ik bedacht om met een soort minislijptol/frees (lamello frees?) tussen de naden van het hout een klein laagje weg te slijpen zodat de plankjes iets smaller worden en dan hopelijk weer passend zijn. Het zal dan wel zichtbaar blijven, maar de optie een nieuwe vloer te plaatsen die de vloerenwinkel mij gaf (logisch natuurlijk :) ) vind ik nogal rigoreus.

Nu is mijn vraag, is dit een verstandige aanpak, wat voor gereedschappen zijn hiervoor het meest geschikt en zie ik wellicht andere oplossingen over het hoofd?

Ik ben vrij handig aangelegd, klus regelmatig, dus heb er redelijk vertrouwen in dat ik eea wel netjes zelf zou kunnen doen..

Misschien zit ik hier wel helemaal verkeerd, maar volgens mij zit hier genoeg kennis om eens rond te vragen dacht ik zo.

Alvast dank!
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Re: Vraagje van een leek over opbollend hout

Als die plek echt doornat geweest is, dan zou ik gewoon nog een paar weken wachten en kijken of het beter wordt. Omdat er vocht onder gelegen heeft heeft de plank over de hele achterkant vocht kunnen opzuigen. De planken zijn echter gelakt zoals je zegt, wat betekent dat ze eigenlijk alleen via de naden vocht aan de omgeving kunnen afstaan. Het gaat dus veel langer duren om te drogen dan je denkt.

Ik had in mijn huis een lekkende vaatwasaansluiting. Heeft misschien drie dagen gelekt, maar de vloerplanken waren flink nat. Het heeft een goeie drie weken geduurd eer ze goed droog waren. En dat waren onbehandelde planken!

Arthur
 

Ploeger

Nieuw lid
14 jul 2010
5
0
Re: Vraagje van een leek over opbollend hout

De plek is niet heel lang nat geweest, ik denk een dag. Zag 's avonds dat de plant wat teveel water had gekregen die ochtend (had wat medelijden met m'n plant zo met al die hitte). Ik merkte het op nadat er een plasje water onderuit begon te lopen..het heeft dus wel een aantal uur in kunnen trekken via de naden.
Het is overigens een flinke plant, de pot heeft een diameter van zo'n 60 cm, dus de hoeveelheid water was ook aanzienlijk.

Daarbij is het met deze dagen erg warm binnen, dat is wel goed om vocht te verdampen, maar daardoor is de vloer in z'n geheel misschien ook wel wat meer uitgezet/opgezet dan met normale temperaturen. Iets wat ook niet echt gunstig is natuurlijk.

Ik zal het dan nog maar even aanzien en kijken of er progressie zichtbaar is..
 

Ploeger

Nieuw lid
14 jul 2010
5
0
Re: Vraagje van een leek over opbollend hout

Als het lukt zal ik zsm ook nog even een foto van de vloer + plek plaatsen hier..
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Re: Vraagje van een leek over opbollend hout

persoonlijk zou ik het nog even een aantal dagen aanzien. het huidige weer doet al het hout vervormen. ook het droge hout in de werkplaats lijkt anders te zijn om mee te werken dan normaal.
zijn de plankjes verlijmd? zo ja waarop?
rick
 

Ploeger

Nieuw lid
14 jul 2010
5
0
Re: Vraagje van een leek over opbollend hout

Denk dat ik inderdaad nog maar even geduldig moet zijn.
De plankjes zijn verlijmd, maar liggen wel zwevend.
Heb de vloer niet zelf gelegd dus weet dat niet 100% zeker, helaas..
 

Ploeger

Nieuw lid
14 jul 2010
5
0
Re: Vraagje van een leek over opbollend hout

Bij deze wat foto's van het plaats delict.
De bolling is duidelijk zichtbaar. Erboven is nog een stuk ietwat opgebold Lastig te zien op de foto).
Hier stond de plant niet, maar misschien is het vocht ook daarheen gekropen, of het komt door de zich uitgebreide spanning van de planken..

Op de één na laatste foto zijn de 'ontluchtgaatjes' zichtbaar die ik heb geboord.

DSC02140.jpg


DSC02143.jpg


DSC02144.jpg


DSC02146.jpg


DSC02150.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.