Hallo allemaal, ik ga starten!!

Stennis76

Nieuw lid
7 jan 2016
2
0
goede avond,

ik ben nieuw op dit forum dus zal mijzelf eerst even voorstellen. ik ben Dennis en ben nu een jaar of wat aan het hobbyen met steigerhout... maar nu ga ik de stoute schoenen aantrekken. ik heb een goeie baan maar dit geeft mij weinig voldoening.... hout wel!!!! ik ga voor mijzelf beginnen in steigermeubelen.

nou zou ik graag wat advies willen. heb nu een werkruimte gehuurd (90m2) en daar wil ik wat machines in gaan zetten. ook wil ik nieuwe machines aanschaffen maar welke? zat zelf aan deze zaagtafel te denken:

- Harwi 130. wel een tweedehandsje maar in topconditie
- afkortzaag (nieuw) Dewalt DWS780 Afkort-,verstekzaagmachine 1675 Watt is dit een goede machine? ook qua vermogen voor steigerhout?

nou wil ik ook een freesmachine/bank gaan kopen maar daar ben ik nog niet helemaal uit (bijna nooit mee gewerkt). wat voor mij belangrijk is dat ik de randen van het hout mooie ronding kan geven. wat voor een machine kan ik hier het beste voor gebruiken? heb de volgende machine gezien maar is het wat?

- HBM 40 Houtfreesmachine (249€) nieuw


ook ga ik een werkbank maken maar wat is het beste qua afmeting? zat zelf te denken aan 6 mrt bij 1 mtr is dit handig?

hebben jullie verder nog goede tips voor mij waar ik aan moet denken?

alvast bedankt voor jullie reacties;)
 
Laatst bewerkt:

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Hallo Dennis, welkom op dit forum!

Moedig van je dat je werk opzij zet om je hobby een kans te geven 👍.
Zelf loop ik ook met dit idee te spelen, al zie ik mezelf nog als beginner hierin.

Wat ik zelf aan gereedschap heb nu is een afkortzaag (Metabo KGS 254) dat volstaat prima. Ik heb een setje Narex beitels maar die gebruik ik met steigerhout eigenlijk zelden.
Ik verlijm alle planken en gebruik daarbij deuvels, met een simpele deuvelmal past het altijd precies.
Je zou ook voor domino's kunnen kiezen maar dat kost (in aanschaf) wel wat meer. Ook heb ik zo'n kreg jig pocketholes tooltje maar ook eigenlijk niet veel gebruikt.
Wat ik mis is nog een zaagtafel/lintzaag/invalzaag daar ben ik me nu op aan het oriënteren.
Verder is het van belang dat je goed afteken materiaal hebt, dat scheelt erg veel in nauwkeurig werken. Voor mooie afgeronde randen werkt schuurpapier met de hand prima. Verder gebruik ik een muisschuurmachine en een bandschuurmachine.

En misschien niet onbelangrijk: een goede stofzuiger, gehoor en gelaatsbescherming, ehbo doos, brandblussertje etc.

Ik ben wel benieuwd naar je werken tot nu toe, post er eens wat foto's van. Succes met het opstarten van je eigen onderneming.

Groeten,
Tjeerd
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Welkom Dennis!
En uiteraard succes.

Veel tips heb ik niet, komen vast tips van mensen met meer ervaring met steigerhout.
Maar een tip die niets met hout te maken heeft: misschien iets van een verzekering.
 
P

Pel

Guest
Welkom op het forum Dennis, en veel succes.

groet Pel.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Welkom en heel veel succes!
...
Maar een tip die niets met hout te maken heeft: misschien iets van een verzekering.

Is wel een hele goeie opmerking! Kwam toevallig deze week een kennis tegen in het ziekenhuis, is zzp glazenzetter. Hij bleek in september vier meter omlaag gedonderd te zijn, bekkens en bovenbenen gebroken. Hij zal nog enkele maanden niet kunnen werken en zit dus al die tijd zonder inkomsten...

Ik zou die goeie baan voorlopig aanhouden , dan ben je tenminste verzekerd. En in de vrije tijd je zaak gaan opbouwen.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Vóór je begint een goed bedrijfsplan schrijven en daarbij goed nadenken over de marketing. Zoek uit wie je klanten zijn en waar ze zitten, verkijk je vooral niet op de prijzen die voor steigerhouten meubels op marktplaats worden gevraagd, in de praktijk liggen ze lager! Waardoor kan jij je onderscheiden van de rest? Er zijn heul veul steigerhoutenmeubelmakers begonnen en al weer gestopt, dat heeft een reden. Uit ervaring kan ik zeggen dat alleen steigerhouten meubels de schoorsteen niet echt vet doet roken. Dat in combinatie met het feit dat je weinig ervaring hebt doet mij het advies geven om heel voorzichtig te zijn en je baan niet meteen op te geven. Doe het er eerst eens naast en kijk of je het leuk vind en of je er geld mee kan verdienen.

Verder moet je je realiseren dat je een hobby opgeeft als je er je werk van maakt! Je staat de hele dag gedwongen met hout te werken en dat moet je op de lange duur ook maar net leuk blijven vinden. Je gaat van een sprintje trekken naar de marathon lopen, een heel verschil!

Die HBM40 freesbank is een grappig ding, ik heb hem ook, maar gebruik hem alleen voor kleine profieltjes. Randjes aan steigerhout en dergelijke doe ik gewoon met een zware bovenfrees en zolang je geen zware freesbank hebt is dat mijns inziens veel makkelijker. Bovendien moet je het een en ander aanpassen aan de machine, zoals de fence, de blokkering en je moet hem toegankelijk maken door de deurtjes te voorzien van een handig te openen systeempje. Investeer in een goede, zware bovenfrees voor het soort werk wat je wil gaan doen en schaf later, als het uit kan, een mooie ouwe gietijzeren freesbank aan.

Al eerder gezegd, maar zorg vanaf het begin voor goede mot- en stofafzuiging!! Lijkt een tweede plan verhaal, maar is erg belangrijk!

Laat dit alles je er vooral niet van weerhouden om te gaan ondernemen, maar doe het wel doordacht.

Succes!!

Groets, Rob.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Welkom Dennis.

Ik ken je prive situatie natuurlijk niet maar als je een werkruimte huurt en een verzekering, inrichting enz wat er bij komt kijken dam moet het ook meteen financieel wel kloppen.
Dus; of je hebt een behoorlijke reserve, erfenis of wat dan ook of je hebt meteen afzet.
Als dit niet het geval is dan is enthousiasme prima maar ik zou in het begin nog de baan houden en voor de rest sluit ik me bij Rob aan want je hebt dan wel zekerheid nodig.
Het mooiste zou zijn als je je baan kan ombuigen naar een kontrakt voor 3 a 4 dagen in de week bijv. en zo langzamerhand verder uitbouwen.

Als je al een tijdje bezig bent met steigerhout zal je al het één en ander hebben neem ik aan.
Voor je vragen omtrent de werkplaats is een vlak- vandiktebank als je produktie wilt maken onontbeerlijk, je hebt 90 vierkante meter dus dan kan je wel iets neerzetten.
Een slijpmachine lijkt me ook handig als je die nog niet hebt?
Harwi is een goede zaagtafel.
Of je kijkt voor een goede tweedehandse combinatiemachine, 5 voudig dan heb je meteen allerlei.
Een werkbank van 6 meter lang is flink maar als je het nodig denkt te hebben.
Of maak een vaste van een paar meter en daarnaast een soort werkeiland op wieltjes.
Hier wat ideeen;
https://www.youtube.com/watch?v=33cdqrjhpHo
https://www.youtube.com/watch?v=eMhLOKtT7u8
https://www.youtube.com/watch?v=Cepg2DAkKQE
Ik weet niet of je al krachtstroom hebt want de keuze in goede machines op 380 is tweedehands veel groter voor niet te veel geld, ook meer professioneel spul.

Succes Willem
 
Laatst bewerkt:

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Wat een heerlijk forum hebben we toch ? Allemaal goede adviezen, fijn dat er mensen zijn die zo meedenken.

Ik moest eerst even schrikken van je bericht. Je hebt al een ruimte gehuurd en nu ga je pas nadenken over machines.... Logischerwijs had je dit voor dit tijd gedaan. Dit zijn toch de eerste dingen waarmee je te maken hebt. Denk ook goed aan persoonlijke beveiliging. En natuurlijk beveiliging voor je loods. Ik zie nog veel bedrijven die nauwelijks de boel goed op slot hebben.

Zaken zoals verzekeringen en pensioen zijn echt super belangrijk.

Zo'n harwi 130 is een dijk van een machine.

Qua frezen zou ik gaan voor een grote bovenfrees maar ik weet niet hoeveel planken je moet verwerken, anders misschien overstappen naar een grote stationaire frees. Die HBM zou ik lekker laten staan.

Ik ben erg benieuwd naar je volgende stap.
 

Stennis76

Nieuw lid
7 jan 2016
2
0
Hoi allemaal ,

bedankt voor jullie warme welkom :D. Goed te zien dat er veel houtliefhebbers zijn. Ik begrijp jullie zorg maar heb mijn baan nog niet opgezegd. Neem het eerste half jaar een dag verlof en werk 3 dagen en 3 dagen in de werkplaats. Heb zeker nagedacht over machines maar ik wil alleen jullie mening hebben over de machines die ik aangaf.

Na het zien van bovenstaande filmpjes ga ik misschien toch een losse bank erbij maken heb namelijk ruimt zat. Hierboven heb je het over een grote bovenfrees.. Waar moet ik dan aan denken qua merk?

en hebben jullie verder nog goeie tips? Alles is welkom

nogmaals dank voor jullie reacties. En wat een top forum trouwens
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Doe je goed zo met je werk, kan je rustig aan op gang komen en ook een beetje ervaren hoe het is als je een bedrijf hebt.
Wel een uitdaging zo.
Als je een grote boven frees wilt kijk dan naar de Triton, die kan je onder een tafel hangen en van bovenaf de diepte instellen, de prijs-kwaliteitverhouding is heel goed en je krijgt spantangen 12 mm en en 1/2 inch da's ook wel handig, bestel eventueel een 8 mm mee want dat kost niet veel en ook kwa freejes is het een stuk goedkoper om te beginnen.
Als je eenmaal geld verdient en het moet sneller dan ga je toch wel 12 mm frezen kopen en dan kan je ook aan andere merken denken, hier op het forum genoeg mensen die je adviseren.
Er zijn hier heel veel tevreden gebruikers van Triton, zoek maar 'ns op het forum.
Bij gereedschappro voor een mooie prijs (en een goede winkel!) http://www.gereedschappro.nl/freesm...ra001-12mm-met-dubbele-functie-2400-watt/2217
Wil je ook regelmatig uit de hand frezen neem dan de iets lichtere.
En koop een set frezen van 8 mm bij ecotools en degene die je veel gebruikt die koop je een paar van (8 of 12mm) als je lekker op gang bent.
Tegen die tijd koop je ook vanzelf goede spiraalfrezen, die zijn in het begin wel aan de prijs van een goed merk.
Als je regelmatig grote tafels verlijmt zijn een stel serre joints erg handig van silverline bijv of omdat je een bedrijf begint en dus van alles aftrekbaar hebt kan je ook Bessey kopen, duur maar wel de beste.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.