hoogte werkbank

mcbons

Actieve deelnemer
8 sep 2015
251
4
Landgraaf
Hallo allemaal,

ik ga morgen een werkbank maken. ontwerp heb ik al helemaal in mijn hoofd. alleen de hoogte twijfel ik over.
ik lees op internet allemaal verschillende hoogtes en methodes om dit te berekenen maar wil graag jullie input hierover omdat wij mensen uit de praktijk zijn.

ik heb een zaag tafel en die is 85,5 cm hoog en wilde eerst de werkbank dezelfde hoogte maken, maar is die dan wel hoog genoeg voor mij.

ik ben zelf 1m73 en ga op de werkbank een figuurzaag zetten. ga ook een inbouw frees monteren.
de bedoeling is dat ik met kleine projecten ga beginnen.

wat is jullie advies over de hoogte?

groetjes marc
 
P

Pel

Guest
De hoogte van een werkbank is erg belangrijk, hij moet niet te hoog en niet te laag zijn. Je kunt dat m.i. het beste zelf uitproberen door een stuk hout te schaven dan merk je vanzelf of je te hoog of te laag zit. Ook belangrijk welke werkzaam heden doe je het meeste, bijvoorbeeld een houtsnijder heeft zijn werkbank anders staan dan zo'n Festool freak, dat moet jezelf zo'n beetje voor je eigen uitvogelen.

Groet Pel.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Er zijn heel veel theorien voor.
15cm onder een 90° gebogen elleboog.
En nog veel meer
De simpelste die prima werkt is de hoogte waarop je zaakje hangt.
De bovenkant daarvan die moet exact op hoogte van het blad zitten.

Dit is voor een normale werkbank om bijvoorbeeld iets te assembleren of te zagen.
Voor schaven heb je weer een andere hoogte nodig
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Er zijn heel veel theorien voor.
15cm onder een 90° gebogen elleboog.
En nog veel meer
De simpelste die prima werkt is de hoogte waarop je zaakje hangt.
De bovenkant daarvan die moet exact op hoogte van het blad zitten.

Maar als je nudist bent kan je beter zorgen dat je zaakje net onder het blad zit
 

mcbons

Actieve deelnemer
8 sep 2015
251
4
Landgraaf
zowel met zaakje als met elleboog - 15cm is idd ongeveer 85 cm. en dat is met schoenen aan dus niet als nudist.
 

Gobert

Actieve deelnemer
12 feb 2015
170
0
Omgeving Arnhem
Die "15 cm onder de elleboog methode" gebruikt men vooral voor aanrechtbladen ivm met het snijden e.d.
Bij het gebruik van bijvoorbeeld een afkortzaag is het handig om rekening te houden met de hoogte van de afkortzaag.
De MFT tafel van Festool tbv de KAPEX is om deze reden slechts 79 cm. Ik ben zelf speciaal voor de afkortzaag meen ik op 85cm gaan zitten, terwijl mijn aanrechtblad 92 is. Mijn reguliere werkbank is ca 90cm.
Mijn lengte is overigens 1.85, maar heb er relatief korte pootjes onder zitten.
 

mcbons

Actieve deelnemer
8 sep 2015
251
4
Landgraaf
Na nog een gemeten te hebben kom ik idd met de -15 cm uit op 90 cm. Dit is idd de hoogte van het aanrecht in de keuken. Betekend dat de zaagtafel lager is.

Ik sta wel met een rechte rug in de keuken aan het aanrecht en is dat dan ook juist voor de werkbank.

ik kan de zaag tafel altijd verhogen naar gewenste hoogte
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Nog een heel simpele tip die eigenlijk wel geniaal is in zijn eenvoud: begin met langere poten, en als de werkbank te hoog blijkt, kun je ze alle vier inkorten.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Willen we niet allemaal een hydraulisch in hoogte verstelbare werkbank !!
Mijn werkbank is inderdaad pik hoogte en is een goed compromis
Veel timmervreugde !
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik ben 1.70 en mijn werkbankhoogte is 94 cm.
Dat is met (werk)schoenen aan bij mij inderdaad tot bovenkant edele delen.
Het ligt er vooral aan wat je doet op je werkbank.
Ik ben uitgegaan van vooral dat het lekker werkt als je met handgereedschap werkt want een stel houtverbindingen maken met een gebogen rug da's niet zo lekker na een paar uurtjes.
Het werken met handgereedschap moet vooral comfortabel zijn.
Ook als je je werkstuk in elkaar zet en gaat passen en meten en weer uit en later weer in elkaar passen tot dat het goed is werkt het fijnst als je niet gebogen staat.
Maar als je veelal met machines op de bank werkt zoals een tafelzaag, een oscillerende schuurmachine, een figuurzaagmachine enz dan is het misschien beter om 'm iets lager te maken.
Dan maak je een soort lage tafel van 15 cm die je erop zet als je gaat schaven of bijv een zwaluwstaart maakt.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Ik heb hier ook over getwijfeld, ben namelijk ook toe aan een werkbank. Ben uiteindelijk in het ontwerp op 90cm uitgekomen, lijkt mij een goede hoogte. Als dat te laag is kan ik er altijd nog klossen onder maken, afzagen wordt lastig omdat ik een balk aan de onderkant van de poot maak. Ik ben zo'n 1,75 meter.

Wat ik mij afvraag, is waarom de bankschroef meestal links wordt geplaatst? Rechts is voor mijn gevoel veel logischer, ben ook rechtshandig.
 
Laatst bewerkt:

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik heb begrepen dat ze dat doen omdat je naar je bankschroef toeschaaft als je iets inklemt. Mijne zit ook links, bevalt goed.

In geval van schaven wel inderdaad, want zou je de bankschroef links doen, dan sta je als rechtshandige met je lijf tussen de werkbank en de schaaf in en sta je dus scheef te schaven. Mocht je de bankschroef vooral gebruiken voor inklemmen om fijn zaagwerk te verrichten, dan is het plaatsen aan de rechterkant handiger (wederom voor een rechtshandige).
 

mcbons

Actieve deelnemer
8 sep 2015
251
4
Landgraaf
Ik heb ook een balk aan de onderkant over de lengte maar die heb ik 10 cm van de vloer af gemonteerd. Voordeel is dat ik nu vlak tegen de werkbank aan kan staan doordat de voeten onder balk kunnen staan. Ook het pakken van gereedschap aan de muur gaat makkelijker
 

mcbons

Actieve deelnemer
8 sep 2015
251
4
Landgraaf
Ik ben gisteren en eergisteren begonnen. Ik was uitgegaan van 85 cm hoogte. Toen ik toch aan ons aanrecht stond voelde dat beter en die is 90 cm hoog. Uiteindelijk is de hoogte 94 cm geworden.

ik ga namelijk beginnen met kleine projecten en de hoogte voelt goed aan.
en zoals al gezegt is ik kan altijd nog lager gaan.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
In geval van schaven wel inderdaad, want zou je de bankschroef links doen, dan sta je als rechtshandige met je lijf tussen de werkbank en de schaaf in en sta je dus scheef te schaven. Mocht je de bankschroef vooral gebruiken voor inklemmen om fijn zaagwerk te verrichten, dan is het plaatsen aan de rechterkant handiger (wederom voor een rechtshandige).

Oh zo, ja dat maakt het weer wat ingewikkelder. Doel van de werkbank is dat ik lekker kan gaan schaven, maar zagen moet ook goed kunnen natuurlijk. Links van de bank zagen zie ik alleen niet zitten. Denk dat ik 'm dan toch rechts plaats, kan altijd nog gaten boren voor een hold down clamp links, of een leg-vise toevoegen. Je moet ook over zoveel nadenken bij het ontwerpen van een werkbank... :rolleyes:
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Dat is het zeker, ik denk dat een werkbank net als je eerste woning is, je ziet altijd wel iets over het hoofd
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.