steigerhouten kloostertafel

dirkp106

Nieuw lid
12 dec 2012
12
0
Hoi Allemaal
Ik lees hier al een tijdje mee en vind het een zeer leerrijk forum.
Nu zit ik zelf met een vraag.
We zijn aan het kijken om een nieuwe eettafel temaken.
Bedoeling is om een wat zwaardere tafel te maken in ruwer materiaal. We hebben ons oog laten vallen op steigerhout.
De tafel zou minstens 300 op 90 cm moeten worden mss nog iets langer en iets breder.
Ik heb mooie steigerplanken gezien van 5 meter lang en 5 cm dik .
Als ik nu deze planken in de breedte tegen elkaar lijm eventueel met nog veer en groef en zo een blad maak.
Zou dit voldoende dik zijn om een lengte van 3 meter te overbruggen zonder doorbuigen?
Of zou er nog een frame moeten onderkomen?

Er zouden H-poten onderkomen . Metaal of hout zijn we nog niet uit.
Welke dikte van poot zouden jullie aanraden?
Hoe de poten best bevestigen aan het blad?

Een hoop vragen ik weet het , maar wie niet vraagt ...
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Door het eigen gewicht van de steigerplanken zal het blad al gaan doorbuigen.
Daarnaast zal het blad blijven veren waardoor er aan eten of werken niet prettig zal zijn.

Je hebt het over een kloostertafel, in dat ontwerp wordt vrijwel altijd een zware poot gebruikt.
 

dirkp106

Nieuw lid
12 dec 2012
12
0
Hoi

Hoe zou ik dan best de kader onder het blad maken?

Een houten of metalen kader met balkjes van 50 x 50 zou dat veel oplossen?
Of is het nodig om van midden van de tafel schuine balken naar de poot te laten lopen ?

Voor de poten dacht ik aan 100 x 100 of 120 x120. Zou dit mooie zijn of nog dikker moeten gaan?
Thx
 

PBT

Actieve deelnemer
Voor de poten zou ik zeker dikker gaan. 10x10 of 12x12 gaat erg iel ogen.
Ik zou voor de poten zeker naar 17x17 gaan of zelf 20x20.

Houdt er rekening mee dat steigerhout vaak niet droog is. Als je de tafel dan binnen zet zal het hout gaan krimpen (in de breedte).
Houdt er ook rekening mee dat een tafel van 300x90 niet te tillen is. Ik heb zelf anderhalf jaar geleden een tafel gemaakt van 220x120. Deze kregen we met 2 man met veel moeite op en van de aanhanger getild. Deze was gemaakt van 32mm steigerhout.

http://www.bbtsteigermeubelen.nl/a-38670932/tafels/kloostertafel-220x120x76cm/

Deze tafel heb ik het over. Het volledige onderstel hiervan is 20x20cm met rondom het blad een rand van 6cm hoog tegen het buigen
 

dirkp106

Nieuw lid
12 dec 2012
12
0
Hoi bedankt voor de info PBT.
De poten van die tafel zijn hol denk ik he ?
Jij hebt er een rand rondstaan van 6 cm hoog is dit voldoende tegen doorbuigen?

Wat zou je mij aanraden om het blad te verstevigen tegen doorbuigen?

Heb vorig jaar een tuintafel gemaakt met nieuwe balken van 7 cm dik en 18 cm breed 240 cm lang en deze buigt nog niet door.
De poten van deze tafel zijn 120 op 120 gemaakt van geimpregneerde tuinpalen.
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Ik heb een blad gemaakt van steigerhout dat ook rust op steigerbuizen dus het idee is niet helemaal hetzelfde maar ik heb ipv 5cm steigerhout 3cm gebruikt en rondom kleine stukjes gelijmd waardoor het lijkt alsof het 1 dikke plank danwel 2 planken op elkaar is. De rest van het blad heb ik ondersteund met latten en die vallen mooi weg onder de rand.

Misschien niet helemaal duidelijk, als je wilt kan ik er een foto van maken.
 

PBT

Actieve deelnemer
Die poten zijn inderdaad hol. Dit om het toch al behoorlijke gewicht (+/- 100kg) van de tafel enigzins binnen de perken te houden ivm verplaatsen.
De 6cm rand is voldoende bij 220 cm. Ik heb een paar maanden geleden nog tafels geleverd van 300x100 en hier zat een rand van 9cm omheen. Het veert, maar hangt niet door.
 

dirkp106

Nieuw lid
12 dec 2012
12
0
Als je wil mag je me daar eens een foto van bezorgen.
Ik denk wel dat ik het snap maar een beeld zegt meer he.
Ik heb een blad gemaakt van steigerhout dat ook rust op steigerbuizen dus het idee is niet helemaal hetzelfde maar ik heb ipv 5cm steigerhout 3cm gebruikt en rondom kleine stukjes gelijmd waardoor het lijkt alsof het 1 dikke plank danwel 2 planken op elkaar is. De rest van het blad heb ik ondersteund met latten en die vallen mooi weg onder de rand.

Misschien niet helemaal duidelijk, als je wilt kan ik er een foto van maken.
 

dirkp106

Nieuw lid
12 dec 2012
12
0
Juist nog een foto van een tafel gevonden. Deze vind ik wel mooi. enkel twijfel ik of de kruislatten wel handig zijn denk dat je er dikwijls gaat tegen zitten met de schenen.
kloost3.jpg
Poten zijn hier 100 x 70 mm.

Dit is nog een voorbeeld met metalen poten van 100 x 100
Kloostertafel-IJzeren-poot-22.jpg
Als ik voor metaal zou gaan zou ik het wel gebroken wit doen.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Een stalen balk in het midden van het blad met om de 50 cm links en rechts een steun gelast geeft voldoede steun en het blad word niet ontsierd door een rand eronder
 

dirkp106

Nieuw lid
12 dec 2012
12
0
Een stalen balk in het midden van het blad met om de 50 cm links en rechts een steun gelast geeft voldoede steun en het blad word niet ontsierd door een rand eronder
Hoe dik zou die middenbalk dan moeten zijn?
Is dit 50 * 50 en 3 mm dik of moet die dikker zijn?
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
50×50 met een wanddikte van 3 moet stevig genoeg zijn
Daar bovenop zal ik dan massieven strips van 10×50 lassen gewoon bovenop het kokerprofiel en deze 5 cm voor de rand van het blad laten stoppen
Voor deze strips zal ik dan een uitsparing in het hout frasen dan vallen ze mooi weg
Wel een hoop werk !
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
50×50 met een wanddikte van 3 moet stevig genoeg zijn
Daar bovenop zal ik dan massieven strips van 10×50 lassen gewoon bovenop het kokerprofiel en deze 5 cm voor de rand van het blad laten stoppen
Voor deze strips zal ik dan een uitsparing in het hout frasen dan vallen ze mooi weg
Wel een hoop werk !

Daarmee kan je ook het probleem van het werken oplossen.
Door de steigerplanken niet aan elkaar te lijmen maar door ze aan die dwarsstrips te schroeven.
Wel met van die slipgaten, zodat de schroeven met het hout mee kunnen schuiven.
Op deze manier voorkom je een hoop gedoe met splijtende planken.
 

dirkp106

Nieuw lid
12 dec 2012
12
0
We zijn er nog niet uit hoe we het gaan doen.
Langs de ene kant de oplossing met de metalen balk in het midden is wel een mooie oplossing langs de andere kant is het ook niet zinderlijk als je een kader zou zien aan de zijkanten juist onder het blad.
De tafel moet komen te staan bij deze kast . (vierkante tafel is weg ) en deze stoelen.
Alle tips zijn nog steeds welkom.BILD0061.jpg

BILD0067.jpg
 

Henkjan

Nieuw lid
12 jan 2016
1
0
Groningen
blog.gadero.nl
Met 3 cm dikte steigerplanken is 3 meter overspannen geen probleem. Zelfs bij 320 doen wij nog geen extra middenpoot. Met 90 cm breed krijg je wel 1 plank van 10 cm breed wat ik persoonlijk minder mooi vindt. Wij gebruiken 10 cm dikte poten. Dit is mooi in verhouding. Planken zowel met bruislijm verlijmen en schroeven. Hier vindt je detailfoto's hoe wij ze maken https://gadero.nl/steigerhout-kloostertafel/ Hopelijk heb je er iets aan.kloostertafel-steigerhout.jpg
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Met 3 cm dikte steigerplanken is 3 meter overspannen geen probleem. Zelfs bij 320 doen wij nog geen extra middenpoot. Met 90 cm breed krijg je wel 1 plank van 10 cm breed wat ik persoonlijk minder mooi vindt. Wij gebruiken 10 cm dikte poten. Dit is mooi in verhouding. Planken zowel met bruislijm verlijmen en schroeven. Hier vindt je detailfoto's hoe wij ze maken https://gadero.nl/steigerhout-kloostertafel/ Hopelijk heb je er iets aan.Bekijk bijlage 41308

Planken met bruislijm verlijmen en schroeven?
Zo'n tafel als op de foto?
Je bedoelt de planken van het blad zo verlijmen en monteren?
Kan je dit iets meer uitleggen want dit is totaal anders dan de methode die ik hanteer voor een tafelblad.
Ik vind jullie prijzen wel heel vriendelijk moet ik zeggen.
 

dirkp106

Nieuw lid
12 dec 2012
12
0
Met 3 cm dikte steigerplanken is 3 meter overspannen geen probleem. Zelfs bij 320 doen wij nog geen extra middenpoot. Met 90 cm breed krijg je wel 1 plank van 10 cm breed wat ik persoonlijk minder mooi vindt. Wij gebruiken 10 cm dikte poten. Dit is mooi in verhouding. Planken zowel met bruislijm verlijmen en schroeven. Hier vindt je detailfoto's hoe wij ze maken https://gadero.nl/steigerhout-kloostertafel/ Hopelijk heb je er iets aan.Bekijk bijlage 41308


Das idd de tafel die ik ook zou willen maken maar dan blad van 5 cm dik.
Als ik het goed zie heb jij als kader 3cm dik en daarop de planken van het blad. Is dit voldoende om geen doorbuiging te krijgen?
Welke dikte hebben de balken tussen de poten onderkant en de onderligger?
Zijn de poten in verstek gezaagd en zo in elkaar gezet?

Alvast bedankt
 

dirkp106

Nieuw lid
12 dec 2012
12
0
Vandaag het hout gehaald . Voor het blad zijn het planken van 5 cm dik en 19 a 20 cm breed 5 meter lang. Voor de poten en regels temaken heb ik planken van 3.6 dik en 22 breed.
De lange planken zijn mooi droog die liggel een hele tijd binnen de andere lagen buiten dus die zullen nog wel effe moeten drogen.
Ben wel nog aan het twijfelen of ik de poten zou maken met deze planken of gewoon balken ga halen van 12 x 12 cm. Zijn er ook nog niet uit of het onderstel gelakt wordt of niet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.