Hout met slaap

mAd RoSuL

Nieuw lid
29 sep 2015
7
0
SiN CitY
Hallo,

Ik ben een kistje aan het maken uit hardhout met slaap. Ik vind echter weinig informatie over hout met slaap maar weet wel dat slaap een soort schimmel is. Nu is mijn vraag: blijft deze schimmel verder leven en bestaat de kans dat binnen x-tal jaren het kistje helemaal door de schimmel opgevreten is? Zo ja, hoe moet ik de schimmel dan stoppen? Kan de schimmel ook doorgegeven worden aan het meubilair waarop het kistje eventueel zou komen te staan?

Alvast veel dank!
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Er zijn vele schimmels die allerlei vormen en kleuren slaap kunnen veroorzaken. Ze doen dit door in vers gekapt hout binnen te dringen. Vervolgens verteren ze cellulose of lignine (afhankelijk van de schimmelsoort). Zolang het hout nat blijft zet het rottingsproces zich voort. Zie hiervoor de elfenbankjes op gekapte of omgevallen bomen na verloop van tijd.
Als het hout eenmaal droog is groeit de schimmel niet meer verder. zonder vocht kan dat niet. Je hoeft dus echt niet bang te zijn dat je kistje opgevreten wordt. Ook de rest van je meubilair is en blijft veilig.
Ik heb hier onlangs een artikel over geschreven in een afdelingsperiodiek van IVN maar weet even niet hoe ik hier een worddoc of pdf kan plaatsen.
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Enkel uitkijken met het houtstof als je aan het zagen bent etc. Stofmasker dragen. Die schimmel inademen is echt niet goed voor je gezondheid.
 

mAd RoSuL

Nieuw lid
29 sep 2015
7
0
SiN CitY
Bedankt voor jullie waardevolle info, een stofmasker behoort tot de standaard uitrusting :)
@ O Peaty: Is het mogelijk je artikel ergens te kunnen inlezen?
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Hallo,

Ik ben een kistje aan het maken uit hardhout met slaap. Ik vind echter weinig informatie over hout met slaap maar weet wel dat slaap een soort schimmel is. Nu is mijn vraag: blijft deze schimmel verder leven en bestaat de kans dat binnen x-tal jaren het kistje helemaal door de schimmel opgevreten is? Zo ja, hoe moet ik de schimmel dan stoppen? Kan de schimmel ook doorgegeven worden aan het meubilair waarop het kistje eventueel zou komen te staan?

Alvast veel dank!

Nee hoor slaap sterft zo gauw het vochtgehalte van het hout onder de 20 procent geraakt, Ik heb schalen hier binnen in huis die Ik minstens 20 jaar geleden gedraaid heb en geen problemen er mee.

Je moet zo tellen dat de lucht vol met sporen van verschillende schimmels zit, het is een natuurlijk gedeelte van het recycleren van bladeren en takken, stammen etc.

Slaap is niet vergiftig maar hout stof is wel schadelijk voor je longen, met of zonder slaap er in :)

Spalting and health.jpg

http://www.huffingtonpost.com/paul-stamets/mushrooms-cancer_b_1560691.html

http://www.northernspalting.com/
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.