wanddecoratie

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Houtvrienden.
Als combinatie van houtdraaien en vormgeving een wanddecoratie gemaakt.
Achterwand uit dun multiplex met kunststof top en achterzijde om kromtrekken te voorkomen.
Basis een segmentplaat, waarin ruimte is gedraaid voor een eiken gelakte en excentrisch gedecoreerde schijf, waarin ook weer excentrisch een kersenhouten schijf is aangebracht.
Afm: 30 x 36 cm.
Leuk karwei, waarbij de volgorde van behandeling van groot belang is.
vr.gr.: Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl (onder nieuw werk staan diverse groene "toldoosjes" - leuk voor de [klein-]kinderen).

Attached files
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Een bijzonder project, waar haal je het idee vandaan? Het is me ook niet helemaal duidelijk hoe je het gemaakt hebt. Die zwart witte lijnen rechts van de cirkel, zijn dat de lagen van het multiplex? Of is dat geschilderd?

En die toldoosjes, het middelste model van de achterste rij komt me erg bekend voor. Is dat naar het model van Woodturning? Daar stond ook een artikel in van iemand die dergelijke doosjes maakt.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo Wikco.
Om tolletjes te gebruiken als deksel las ik inderdaad in "Woodturning". De doosjes zijn een eigen speels ontwerp in een frisse kindvriendelijke kleur en decoratie. (zie website)

De wanddecoratie is een eigen ontwerp en kent de volgende stappen:
basisplaat: gat boren - links een stukje verwijderen waardoor gat excentrisch komt en rechts inzagen.
zwarte inlay met ruimte diameter draaien en decoreren met ringen en een uitsparing draaien voor de kersen inlay - vervolgens het machinebevestigingspunt verzetten en een kleinere diameter draaien, die past in de basisplaat.
Kersen inlay draaien en plaatsen.
Het geheel bevestigen op een passende ondergrond.
Materiaaldikte 3-4 centimeter.
De inlays heb ik voorzien van een klein flensje voor ter afdekking van de pasnaad.
De kersen inlay heeft een lichte bolling.
Let op de nerfrichting van de diverse houtsoorten.
Veel succes en bedenk b.v. andere aanpassingen.
vr.gr. Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
P.S.
Wie morgen 15 of 29 juli in Bergen NH komt kan mij met houtdraaisierwerk treffen op de kunstenaarsmarkt 17.00 -22.00 uur.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.