de houtquiz deel II

Welke houtsoort is dit?


  • Totaal aantal stemmers
    55
  • Opiniepeiling gesloten .

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Na de eerste houtvraag nu een vervolg! Er was genoeg animo voor, dus nu het antwoord van vorige week:

De meeste hadden het goed en het was misschien ook niet een totale verassing maar het goede antwoord was: zebrano!

Nu wat info over de houtsoort (dit is gekopieerd en vertaald van wood-database.com)

Naam: Zebrano, zebrahout
groeigebied: west afrika
afmetingen: 20-40m hoog 1,2-1,5m in diameter
gewicht: 805kg/m3 (droog)
Harheid: 8160N 1830lbf
krimp: over de ''breedte'': 7,6%
Hoogte :10,8%
volume : 17,8%

Eigen ervaring:
-Kops hout kan verbranden als je het op een te hoge snelheid freest
-Tekening kan enorm verschillen, is het dosse of kwartiers enz..
-Dosse gezaagde planken zijn bij mij tijdens het drogen vaak getordeerd:(
-kan verschrikkelijk gaan roken als je er over de hoogte een stukje af gaat zagen met een tafelzaag
-in goedkoper zebrano heb je veel kans op 'defecten' vaak zijn dan de donkere vegen in het hout raar bros met een soort butsjes erin.
-lijkt veel op marble wood maar is een stukje lichter van gewicht.
-van olie wordt het donkerder (logisch misschien)
-Kops hout kan enorm mooi zijn!
deel01.jpg
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

En nu tijd voor de nieuwe quiz!
Ik hoop dat deze wat moeilijker is voor de leden!
SAM_4620.jpg
Vul de poll in om een gok te doen welke houtsoort dit is! De poll blijft 7 dagen open, daarna kan er niet meer gestemd worden.

Ik houd van iedereen bij elke week waarop die persoon heeft gestemd. Mis je een ronde is dat niet erg en sluit je later aan ook niet. Ergens in april wordt er een winnaar onthult..... en misschien komt er dan weer een nieuwe quiz.

Succes allemaal en ik ben benieuwd naar de resultaten.
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
@lars ik heb gestemd, kun jij zien wie er gestemd heeft?

Groet Pel.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Ik zie dat mijn stem afwijkt van de meesten, benieuwd of het goed is. Waarschijnlijk niet, als houtnoob zijnde :).

- - - Updated - - -

Hey Willem1958, haal ff je antwoord weg, anders beinvloed je de quiz :).
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik zie dat mijn stem afwijkt van de meesten, benieuwd of het goed is. Waarschijnlijk niet, als houtnoob zijnde :).

- - - Updated - - -

Hey Willem1958, haal ff je antwoord weg, anders beinvloed je de quiz :).

@Wimmel; ik heb 't verwijderd, ik dacht dat ik mijn keuze ook moest melden als bericht, thanks.

Groet Willem
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Thanks, al doende leren we. Ik vermoed dat het voor Lars ook nog een beetje zoeken is aangezien alles valt en staat met de forum restricties.
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Even in de houtvoorraad gekeken, het heeft ook wel wat weg van "Amerikaans notenhout"
Een foto van het kopshout zou meer duidelijkheid scheppen, ik heb maar een gokje gewaagd
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Ik vind het leuk om reacties te lezen, en er gebeurd ook wel een beetje wat ik hoopte, namelijk wat verdeling over de houtsoorten. Bij de vorige ging bijna iedereen voor de juiste houtsoort. Ik moet wel toegeven dat het haast niet te doen is vanaf deze foto maar dat maakt het juist weer spannend!
 

Ronny63

Actieve deelnemer
24 aug 2014
691
28
Vlaams Brabant (be)
De foto was echt ondermaats, maar zelfs met een goede foto zou het moeilijk geweest zijn om de juiste houtsoort te herkennen.
Ik heb lang getwijfeld tussen drie soorten, maar heb uiteindelijk gestemd op ... (ga ik niet verklappen).
Ronny
 

Ronny63

Actieve deelnemer
24 aug 2014
691
28
Vlaams Brabant (be)
Iedereen kan zien op wat je gestemd hebt hoor, Ronny :D "Bekijk poll resultaten"
Oeps, das spijtig, want dan moet je eigenlijk maar afwachten tot een aantal kenners hebben gestemd hebben, om een goede indicatie te hebben. Kan het niet aangepast worden, zodat je geen info krijgt, voordat je gestemd hebt?
Ronny
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Oeps, das spijtig, want dan moet je eigenlijk maar afwachten tot een aantal kenners hebben gestemd hebben, om een goede indicatie te hebben. Kan het niet aangepast worden, zodat je geen info krijgt, voordat je gestemd hebt?
Ronny

Helaas gaat dat niet:(
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.